Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284

    Golf sportscombi 1.6TDI -19 är högljudd

    Hej,

    Köpte nyligen en Golf sportscombi 1.6 TDI 116hk från 2019 (5 vxl manuell, 6000 mil). Jag har sedan tidigare en Golf GTD från 2014.

    Min uppfattning är att kombin är mycket mer högljudd inne i kupén när man kör på diverse olika sätt, än GTD’n. Samtidig så vet jag att jag är något ljudkänslig men min sambo klagar också på den höga ljudnivån i kupén. Man märker det framförallt när man kör på för hög växel i lägre hastighet och den går ”tungt”, eller när man kör på motorväg i 120km/h (kör man i 100km/h så är det inte så farligt högt). Upplever att det är framförallt från motorn/avgassystemet.

    Jag hade gärna jämfört med en annan bil med samma motor, men det kan ju likväl vara så att just denna motormodell är mer högljudd, likaså kombin. Så är det någon på detta forum som har testat/ägt en golf med samma 1.6L motor och upplevt att den varit mer högljudd?
    Senast redigerad av Mawe den 2023-09-02 klockan 08:24.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Fabrikat på däck kan göra en stor skillnad. Även om de är nya eller slitna.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Jo sant, men de borde inte göra att det låter mycket lägre hastighet tänker jag. Kan undersöka vad däcken har för db nivå.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Min erfarenhet från sedan-modell är att avgasljudet ökar märkbart i kupen om man fäller ned baksätet. Med en kombi har man ju alltid öppet till bagaget. Kan det vara så att ni nu jämför en kombi med en annan golf som är halvkombi och har baksäte och hatthylla som hjälper till att dämpa ljudet? Har ni kvar er gamla golf också? Hur upplever ni ljudet i den om ni fäller baksätet?

    Sen är som redan skrivits däck alltid en kompromiss mellan grepp under olika omständigheter, ljudnivå, slitstyrka och pris.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är ju en väldigt svag motor, så ska man inte belasta motorer på låga varvtal!!!

Liknande ämnen

  1. Felsökning spridare på en Golf 7 1.6tdi
    Av HåkanH i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-04-25, 12:25
  2. Mängd motorolja golf 1.6tdi?
    Av Nygolfägare i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-01-01, 01:59
  3. Golf 1.6TDI: skillnad på 2010 och 2011>?
    Av Pulster i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-09-14, 06:35
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-08-02, 09:57
  5. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-12-22, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin