Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Tiguan Allspace - TSI eller TDI?

    Tjena!

    Vi tittar på att byta vår 2011 Touran med 25k mil på mätaren mot något fyrhjulsdrivet som också har bord i baksätet (viktigt för ungarna). Tiguan Allspace verkar vara en väldigt trevlig bekantskap! Tittar på kanske en 2020 års modell eller så.

    Men TSI eller TDI? Några rekommendationer kring vilken motor som är bättre/sämre? Diesel är ju snålare och bättre bottenvrid, och BSR verkar ju tycka att det finns mer kraft att hämta i TSI, men mer än så har jag ju ingen aning!

    Hjälp! Erfarenheter och tankar från er experter?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Hur hade du tänkt använda bilen? Arbetspendla till annan ort och långsemestrar till fjäll och andra fjärran delar av världen? Eller korta turer till jobb, närbutiken och dagis-hämtning så att motorn knappt hinner bli varm?

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Bra fråga, det kunde jag ju ha tillagt!

    Jag tror att bilen kommer rulla 1000-1500 mil/år. Daglig pendlare på vintern när det är snö och is. 3,5 mil enkel resa. På sommarhalvåret är det nog främst en långfärdsbil. Vi har en Toyota-hybrid som går löjligt billigt, så den rullar kanske 2500 mil/år bara därför.

    "Aldrig mer en vinter utan fyrhjulsdrift!" är främsta skälet att vi byter. Vi har en riktigt tråkig backe som går bra med de bästa dubbdäcken - utom de veckorna på vintern där man måste ha fyrhjulsdrift för att ta sig upp. Och med två ungar och hund är det rätt drygt att pulsa fram och tillbaka när skoltaxin inte kommer fram heller.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Använder du webaston flitigt, går det bra med diesel och korta sträckor..

    Alla nackdelar du har med diesel, har du "inte" med bensin.. Dessvärre kan man byta plats på dom..

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag har övergett dieseln helt och hållet, har 2st TSi
    En passat tsi280 me större turbo,ic,dp å lite sånt..den pendlar jag med, ligger på 08-0.9 blandad körning, jag älskar den
    Sen har jag en golf sc 1.2 tsi som frugan åker runt i, riktigt jäkla snål är den.

    Det är skönt å slippa stöket med disslarna som kommer med dagens miljökrav,krånglande adblue,egr å sånt skit

    Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg
    Bra fråga, det kunde jag ju ha tillagt!

    Jag tror att bilen kommer rulla 1000-1500 mil/år. Daglig pendlare på vintern när det är snö och is. 3,5 mil enkel resa. På sommarhalvåret är det nog främst en långfärdsbil. Vi har en Toyota-hybrid som går löjligt billigt, så den rullar kanske 2500 mil/år bara därför.

    "Aldrig mer en vinter utan fyrhjulsdrift!" är främsta skälet att vi byter. Vi har en riktigt tråkig backe som går bra med de bästa dubbdäcken - utom de veckorna på vintern där man måste ha fyrhjulsdrift för att ta sig upp. Och med två ungar och hund är det rätt drygt att pulsa fram och tillbaka när skoltaxin inte kommer fram heller.
    Nyfiken på vilken Toyotahybrid ni har som går löjligt billigt, och vad innebär det?

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Vi har en Auris hybrid kombi från 2014. Drar runt 0,5l/milen, billig försäkring, billig att serva, inga stora däck som är dyra att byta, inga lån.
    Senast redigerad av vfr den 2023-08-15 klockan 05:42. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Ingen annan med input?

    Är servicekostnaderna märkbart högre/lägre hos något alternativ?
    Strular TSI eller TDI mest?
    Andrahandspris, vilket är att föredra?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    TSI bensin kan gå sönder
    TDI Diesel kan gå sönder kostar kanske mer än bensin att laga, dieseln har ett högre literpris än bensin

    Kostar en Tsi mindre i inköp en Tdi så kanske en bensinare är det bästa valet, Tsi har kanske ett mindre utbud än Tdi så man kanske måste åka längre sträcka för att köpa

    svåra parametrar att ta ställning till


  10. #10

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Ja, diesel kostar idag mer per lite än bensin, men å andra sidan brukar dieselbilar ha lägre bränsleförbrukning än bensinbilar.

    Vad som händer med bränslepriserna i framtiden återstår att se, men nu pekar en del på att diesel och bensin vid kommande årsskifte skall få samma reduktionsplikt. Då kommer sannolikt ordningen bli återställd med billigare literpris på diesel jämfört med bensin. Idag är reduktionsplikten 30.5% dyrt biodrivmedel i diesel men "bara" 7.8% dyr etanol i bensin. Vid årsskiftet 2023/2024 planeras reduktionsplikten sänkas till 6% för både diesel och bensin.

    m v h Henrik

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Finns väl betydligt fler begagnade med diesel att välja på? Bensinare är mest eftertraktade idag, så den är svårare att hitta.
    Jag har en Tiguan 2.0 tsi - 17 sen ny och det är jag mycket glad för, kör ca 1500 mil/år. Jag gasar glatt och bryr mig inte så mycket om förbrukningen, den ligger på ca 0.85 - 0.90 l/m, kör jag riktigt gubbigt hamnar den på ca 0.70 - 0.75 l/m. Dieseln dricker mindre men i gengäld är bränslet dyrare så det går nog på ett ut. Ska du oftast köra fullastat och med 5 - 7 pers så hade jag valt diesel, den är även lite billigare i inköp eftersom många inte vill ha diesel idag.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Bensin - Diesel
    1 - 0


  13. #13

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    En märklig sak är ju instrumenteringen. Bensinarna verkar i hög grad ha den gamla, analoga instrumentpanelen: https://www.blocket.se/annons/stockh...rok/1000253910

    ... medan dieslarna, även någon/några årsmodeller äldre, har digital instrumentering: https://www.blocket.se/annonser/hela...+allspace&st=s

    Undrar varför?

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Kanske dieslarna har varit leasingbilar med "mer" utrustning, ser även ut att ha gått betydligt fler mil?
    Min Tiguan är 7 år gammal, hade jag fått ändra något hade jag valt digital instumentering. Analog fungerar absolut bra men känns lite omodernt idag
    Area View hade jag också valt idag https://www.youtube.com/watch?v=p7pht9Wfj7s
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-08-15 klockan 11:45.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Active Info Display ingår från utrustningsnivå GT. 2.0 TSI 190 DSG 4MOTION är inte GT. Det är däremot:

    - 2.0 TSI 220 DSG 4MOTION GT
    - 2.0 TDI 190 DSG 4MOTION GT

Liknande ämnen

  1. VW Tiguan Allspace H&R sportchassi
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-02-11, 13:33
  2. Koda om Tiguan Allspace?
    Av Freddan i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-04-04, 22:22
  3. Tiguan Allspace tråden
    Av Joel P i forum VW-forum
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2019-03-31, 17:09
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-26, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin