Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    DCGTI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Bromsbelägg bak till Gti mk 7.5?

    Tja undrar vilka bromsbelägg man ska kirra nu när man efter inspektion fått veta att de måste bytas. Kollade på 2 varianter från ”stoptech”

    Vi har:

    1. Stop tech STREET 849kr (2st)
    2. Stop tech SPORT 1759kr (2st)

    https://imgur.com/a/TYcbpaW

    Är det någon markant skillnaden på dessa förutom priset? Kör aldrig på track men ibland så blir det ju lite kul körning och man pressar lite sådär…��

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Gissar att sport gnisslar och gnäller lite innan de blir varma, dvs kanske inte passar stadskörning då de sällan blir varma. Men därmed dammar lite när de är mest kalla

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    För ganska många år sedan lämnade jag in en Porsche 911 årsmodell 1977 på en verkstad för byta av bromsbelägg bak. Där och då fick jag frågan om jag ville ha gat-belägg eller racing-belägg. Mitt spontana ogenomtänkta svar var att "racing låter ju bättre".

    Ja, racing beläggen var bättre, de bromsade bättre än mina andra belägg som jag hade fram. Därmed inte på något vis sagt att det är en bra ide att ha effektivare bromsar bak än fram. Dessutom dammade de ned bakskärmar och baklucka. Jag bytte dem mot gat-belägg långt innan de var utslitna.

    m v h Henrik

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    På en framhjulsdriven bil så får inte bakbromsarna jobba så hårt (om man inte kört tungt lastat). Annat är det med en baktung 911.

    Om man bara ökar bromsarnas friktion bak men inte fram, så ökar man tendensen till överstyrning under inbromsning. Är väl inte så farligt på en modern Golf med ABS och antisladd, men på en 70-tals 911 kan det säkert bli otäckt.

    Jag tvivlar på att bakbeläggen på en framhjulsdriven Golf blir pressade så hårt på gata att det skulle bli någon betytande fördel med "trackday" belägg. Jag hade absolut valt dom billigare, och hellre sparat mellanskillnaden till en bra uppsättning UHP-däck, ifall du inte redan har det.

    Som andra nämnt, det finns risk för att "trackday" beläggen gnisslar och/eller dammar. Kanske ökar slitage på skivor ifall materialet är aggressivt? Kan till och med vara så att dom tar dåligt när dom är kalla.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    DCGTI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Jag svarar rent generellt och kommer köra på ”street” alternativet tack för all hjälp ����

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag har sport på min rs4, gnisslar nada

    Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-01-26, 19:47
  2. Bromsbelägg Gti MK6
    Av Eskilstunapolisen i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 15:34
  3. Bromsbelägg
    Av FnX i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 16:45
  4. Bromsbelägg, mk2 GTi, vad är bra?
    Av zoddri i forum Bankörning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 22:44
  5. Bromsbelägg till R32 -06
    Av Lajndblow i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin