Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    Johan Rasmusson
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    3

    Start problem VW golf mk4 2000 1.6 100 hk

    Hej, köpte en VW golf mk4 1.6 från 2000 för någon månad sedan. Bilen gick fint i några veckor, när den en dag plötsligt inte ville starta. När man startar den, så dör motorn efter ngr sekunder.
    Tänkte först att det var bränslepumpen eller immobilizern, men efter testat bränslepumpen och testat att nolla immobilizern genom de kända metoderna och det fortfarande inte fungerar, så behöver jag lite hjälp.
    Har även testat säkringarna, bytt relä 409, bytt batteri (dock inte till helt nytt, utan 1 år gammalt), men inget hjälper.
    Hade den inne på verkstad som får fram följande koder P1570 motorstyrdon är spärrat och 66836 spänning klämma 30.
    Jag kan starta bilen genom att skriva in pinkoden via instrumentpanelen och sedan går det att köra. Stannar jag längre än 5 min någon stans, måste jag skriva in pinkoden igen för att kunna starta bilen.
    Är det någon som har några idéer vad det kan vara och vad jag kan göra?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Lägg upp en full scan från VCDS.
    Kan vara oxiderad säkring, någon trasig modul som stoppar K-line från att kommunisera, trasig kabel mm, mm...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Johan1991 Visa inlägg
    Jag kan starta bilen genom att skriva in pinkoden via instrumentpanelen och sedan går det att köra. Stannar jag längre än 5 min någon stans, måste jag skriva in pinkoden igen för att kunna starta bilen.
    Vilken pin-kod? Via VAD? Det sitter uppenbarligen nått eftermarknadskladd monterat, som börjat strula.

    Fattas 30-spänning(konstant ström från batteri), så kommer styrdonet ifråga att lida av minnesförlust och nollas varenda gång du vrider av nyckeln.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    Johan Rasmusson
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Lägg upp en full scan från VCDS.
    Kan vara oxiderad säkring, någon trasig modul som stoppar K-line från att kommunisera, trasig kabel mm, mm...

    Tyvärr så har jag inte möjligheten att göra en scanning med VCDS, har inte program/kabel själv och känner tyvärr ingen som har det, så har fått gå på de felkoder jag fick från verkstaden.
    Har kollat säkringar och relä, men verkar vara ok. Så vet inte vad nästa steg skulle vara..?

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    Johan Rasmusson
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Vilken pin-kod? Via VAD? Det sitter uppenbarligen nått eftermarknadskladd monterat, som börjat strula.

    Fattas 30-spänning(konstant ström från batteri), så kommer styrdonet ifråga att lida av minnesförlust och nollas varenda gång du vrider av nyckeln.


    Pin koden menar jag den man kan skriva in via instrumentpanelen, likt denna videon (förutom att jag inte har en immo lampa som blinkar) https://youtu.be/XcrHUkJP7SA

    Vad är det som kan göra så att 30-spänningen fattas? Kan ju vara det som gör att jag måste nolla varje gång..

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Bara en fundering. Antar att det är 12V som saknas på klämma 30. Kan du inte lägga på det direkt (via en kabel) och se om den startar utan kod för att verifiera att det är det som är orsaken? Så kan du utesluta allt annat och fokusera på varför det inte kommer spänning dit när det skall.

Liknande ämnen

  1. Start problem golf 3:a
    Av Golf3 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 18:13
  2. Problem med att få start på en golf 3a
    Av Palicuse i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 22:01
  3. Golf 3 start-problem
    Av Steton i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 19:51
  4. Golf gt -94 start problem
    Av 2.0 8v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 15:33
  5. Start Problem, Golf två gti
    Av freddy81 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 20:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin