Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Pontus Fuchs
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2

    Diagnosverktyg för e-golf 2018

    Hej,

    Köpte mig en e-golf 2018 som jag tänkte sköta om själv i carporten så långt det går. Söker därför ett diagnosvertyg som funkar bra med bilen och som inte kostar skjortan. Jag vill kunna göra felsökning i alla moduler samt enklare kodning / styrning för att tex byta 12v batteri eller byta bromsar. VCDS verkar klockrent men jag tycker priset är i överkant. ODBEleven verkar också ok men jag gillar inte årlig avgift. Finns det något annat verktyg som kan passa mina behov? Det är min första vw-bil så jag har inge vidare koll i vw-världen.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Jag har en VCDS som är använd med en del olika bilar, dock aldrig någon e-golf. Till ndra bilar är den iallafall suverän och länge så var den det enda verktyget som gick att använda för att ställa in saker på relativt låg nivå förutom dom rena proffsverktygen. Numera så ska OBDEleven kunna göra många av dom sakerna som bara VCDS kunde tidigare. Fast jag undrar hur det där med årsavgift egentligen är. Är det inte bara för att komma åt vissa fördefinierade koder eller liknande? Fast å andra sidan så kanske det är just det man vill ha...

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    @vfr

    TS kanske kan svara på vad där är för årlig kostnad på OBDeleven Pro Nextgen Pro plan.
    Är det möjligen 499:-/år?

    https://obdeleven.se/all-products/pro-plan-12-month/


    Från och med en viss datum tillkom en årsavgift, se genväg nedan.

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...even-avisering

    Själv använder jag OBDeleven Pro Nextgen som är tillräckligt gammal för att inte behöva betala Pro Plan. Har använt VCDS innan dess i 10 år. Jag vet inte vilket man ska välja förutom de nyss nämnda.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vcds är det bästa alternativet!
    Obd11 är för felkod läsning, den loggar ingenting..

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Nja, VCDS är säkert att föredra men att betala 8-10 tkr för obegränsat antal vin nr är inte rimligt tycker jag som hobby användare.

    OBDeleven PRO kan mer än att läsa felkoder.

    Tex long coding, adaptation, live data osv klarar den för 1300 :- + årlig avgift för år 2 och framåt (obegränsat ant vin nr). TS får gärna svara i sin tråd vad han fått för erbjudande vad det gäller uh avtal/12 månader då det finns flera kanaler som säljer produkten.

    Funktioner OBD11:

    Namn:  Screenshot_20230728-205247_Samsung Internet.jpg
Visningar: 140
Storlek:  437.7 KB
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-07-29 klockan 00:49.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Jag har aldrig testat obd11 men noterat att den är populär, samtidigt som jag hjälper en och annan som ändå behöver vcds för olika typer av problemlösning.

    För egen del tycker jag upplösningen på pc är mycket mer angenäm än att jobba med en liten mobildisplay.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    obd11 kan ställa till det ganska ordentligt ibland.. Då blir det kostbart att återställa.. Så påståendet om att obd11 kan, är öppet för tolkning.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    OBD11 har ju "one-click-apps", en slags inspelade macron som gör ändringar utifrån önskad funktion. Det har jag INTE använt pga att jag vill veta exakt vad jag ändrar för att kunna sätta tillbaka det om så önskas. Kan det möjligen vara orsak till att de ställt till det?

    Jag hade gärna fortsatt med VCDS men som jag redan lyft är det för dyrt. Alternativet är ju att endast ha ett mindre antal vinnr men det funkar inte för mig. Min "gamla" VCDS kabel kan tyvärr inte läsa alla moduler i MQB fordon efter 2017.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    PS Stöd för olika modeller. Jag var på en VW Amarok för några månader sedan. Skulle bla avaktivera start/stop via voltage metoden + en del annat. Denna modell gick inte att göra så mycket med OBD11. Lade ner försöken. Säkert betydligt mer utbrett med modeller/funktioner i VCDS skulle jag gissa. Scanningen av fel gick alldeles för snabbt, tror ej den gjorde något.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, det är "one-click-apps" som ställer till det..
    Utan att veta vad som gjorts (när något slutat fungera), kan ta lite tid att fixa..

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    "one-click-apps" Säkert smidigt när det funkar förmodar jag, skulle dock aldrig få för mig att använda det. Känns allt för optimistiskt i min värld !! Är för gammal för det.......
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Det är det jag använder OBDeleven till. Har fungerat bra för mig alla år jag använt det till min Tiguan.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    100 krediter kostar 249kr, utan garanti för att de fungerar i just din bil. Hur länge räcker de då? Vad kostar en start/stop delete med voltagemetoden? Om man börjar använda one click apps för varje macro kan det snabbt bli pengar antar jag.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Oj, vad dyrt. Jag har fortfarande kvar sen när jag köpte min och "tjänade" krediter på att se lite reklam.
    Jag har över 700 krediter kvar och använder sällan något mer. Men usch vad dyrt. Idag hade jag nog inte skaffat någon.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Pontus Fuchs
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2
    Tack för input. Blir nog en obd11 pga det låga inköpspriset. Årsavgiften för pro verkar ligga på ca 500 kr. Om jag förstått rätt skall enklare felsökning fungera utan pro. Den dagen pro behövs går det att köpa en årslicens. Det passar mitt behov bra.

Liknande ämnen

  1. Golf R 7,5 2018
    Av Fluer i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-03-05, 19:00
  2. Köpråd Golf GTI 2018
    Av Jim Profit i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-03-23, 20:55
  3. Golf GTI 2018
    Av Kalippo99 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-09, 20:18
  4. Golf R Sportskombi Elmia 2018
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-18, 16:53
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin