På förekommen anledning rensade jag idag dräneringskanalerna för "baljan" framför/under vindrutan. Jag passade på att dokumentera mitt arbete om det kan hjälpa någon annan. Denna guide funkar även för batteribyten. Jag rekommenderar verkligen att passa på att rensa om man ändå byter batteri.

Min bil är en Audi A4 (B7) årsmodell 2007, kanske går några ideer att applicera även på andra modeller.

De verktyg som jag behövde var:

En rörtång:
Namn:  rortang.jpg
Visningar: 224
Storlek:  160.9 KB

En 10 mm ringnyckel:
Namn:  blocknyckel.jpg
Visningar: 223
Storlek:  133.3 KB

En lång 6mm insexnyckel:
Namn:  insex.jpg
Visningar: 224
Storlek:  149.0 KB

Ramper: (brädor eller liknande att köra upp på skulle nog också funka)
Namn:  ramper.jpg
Visningar: 228
Storlek:  494.0 KB

Batterihållare:
Namn:  batterihallare.jpg
Visningar: 223
Storlek:  149.0 KB

En special-koppling som jag ordnat för att hålla spänningen i bilen när batteriet är ur:
Namn:  spanning.jpg
Visningar: 218
Storlek:  375.0 KB

Isolation för plus-batterikopplingen:
Namn:  isolation.jpg
Visningar: 223
Storlek:  408.6 KB

...och sist men inte minst en verkstadskran:
Namn:  verkstadskran.jpg
Visningar: 224
Storlek:  649.2 KB

Kör upp bilen på ramperna och öppna motorhuven:
Namn:  upp.jpg
Visningar: 230
Storlek:  505.5 KB

Koppla in specialaren som strömförsörjer bilen via cig-uttaget som normalt sett på dessa bilar alltid är kopplad till spänning oberoende av läge på tändningsnyckeln:
Namn:  cig-koppling.jpg
Visningar: 231
Storlek:  253.6 KB
Om du inte har eller vill göra en sådan specialare går arbetet att utföra utan, men då åker man i stället på att återställa en massa inställningar som går förlorade när batteriet kopplas loss. Det handlar inte bara om triviala saker som radio-kanaler utan kan också handla om att para ihop alla nycklar med bilen igen och annat.

Använd den långa insexnyckeln till att skruva loss batteriinfästningen.
Namn:  loss.jpg
Visningar: 223
Storlek:  320.7 KB

Lossa ventilations-slangen från batteriet:
Namn:  ventilation.jpg
Visningar: 228
Storlek:  339.2 KB

Lossa pol-anslutningarna från batteriet, var försiktig med plus-kabeln som fortfarande har spänning så att det inte blir kortis mot jord, isolera plus-kabeln.
Namn:  poler.jpg
Visningar: 234
Storlek:  482.0 KB

Lyft batteriet med verkstadskranen, här kommer rörtången och batterihållaren väl till pass då kranens krok i kedja skulle kräva mer utrymme än vad motorhuven medger:
Namn:  batteri.jpg
Visningar: 229
Storlek:  373.2 KB

Höger dräneringshål är under batterihyllan, rensa med skruvmejsel, tryckluft eller liknande.
Namn:  hoger.jpg
Visningar: 222
Storlek:  242.4 KB

Vänster dräneringshål ser man när man lyft ur batteriet, det är under bromsservot och inte helt lätt att komma åt. Rensa så gott det går, den som vill rensa seriöst får i uppgift att dokumentera hur bromsservot monteras ur :-)
Namn:  vanster.jpg
Visningar: 225
Storlek:  219.6 KB

Därefter återställs allt i omvänd ordning. Man kan få lirka en del för att få batteriet på plats igen, kanske skulle det gå lättare med skohorn :-).

m v h Henrik