Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47
  1. #21
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Om vi bara pratar VW Golf mk7 så är det dessa varianter:
    IS12 - 1.8 TSI 180 hk
    IS20 - 2.0 TSI GTI
    IS38 - 2.0 TSI R


    Har läst en massa genom åren om IS20 resp IS38.
    Dock inget om IS12 som sitter i mk7 Golf Alltrack som är huvudämnet.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Jo, känner till att det bytts turbo på flera Alltrack TSI 180. Det kan dock ha varit så att alla var årsmodeller innan 2017.

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Lutar åt denna bil: https://www.blocket.se/annons/varmla...dsg/1000171458

    Verkar vara väldigt fräsch. Lyckades förhandla till att de bjuder på att köra upp bilen till mig samt att jag får fina vinterdäck på 17 tum LM-fälg för 4000 kr.

    Skulle dock vilja provköra en liknande bil först, bara kört vanliga Golf kombi diesel med en klenare motor och manuell låda.

    Lecab är ju en auktoriserad återförsäljare och verkstad för Audi och Volkswagen, så borde ju vara ett ok ställe att köpa ifrån. 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti ingår. På vissa andra ställen har det ingått 12 månaders garanti (då har bilen varit från 2018). Hur bör man tänka här? Bättre att köpa en lite nyare bil så man har längre garanti eller spelar det ingen roll?
    Senast redigerad av vfr den 2023-07-30 klockan 09:17.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Jag skulle inte köpa en utan dragpaket (utfällbar dragkrok och backkamera) även om jag själv inte hade mycket användning av kroken. När man väl behöver någon gång är det bra och biltypen blir mycket svårsåld utan. Backkamera också bra.

    Man skall även tänka på att den nyare skärmen som är större och blank är ett stort lyft i fräschör och funktion.

    Jag skulle försöka hitta en med nya skärmen, värmare, dragpaket och rattvärme.

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Tack för bra input!

    Bilen som jag länkade till har parkeringsvärmare (fjärrstyrd), backkamera och dragkrok (manuellt infällbar).Dock saknas rattvärme.

    Från vilken årsmodell är det den nya skärmen?

    Är rattvärme och nya skärmen också mest för andrahandsvärdet eller är det för att du själv gillar det? Jag personligen känner inget behov av rattvärmare egentligen.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Har man vant sig vid rattvärme så går det inte att vara utan. Nästa bil ska ha parkeringsvärmare och rattvärme, annars blir det ingen affär.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av nissee Visa inlägg
    Tack för bra input!

    Bilen som jag länkade till har parkeringsvärmare (fjärrstyrd), backkamera och dragkrok (manuellt infällbar).Dock saknas rattvärme.

    Från vilken årsmodell är det den nya skärmen?

    Är rattvärme och nya skärmen också mest för andrahandsvärdet eller är det för att du själv gillar det? Jag personligen känner inget behov av rattvärmare egentligen.
    Rattvärme är trevligt, men kanske inte avgörande, självklart är bilen som helhet i förhållande till pris avgörande. Uppdateringen med nya skärmen kom 2018. Då fick den även LED-strålkastare och nya baklyktor.
    Tycker nya skärmen är ett stort lyft i förhållande till den gamla som känns omodern. Den gamla funkar dock OK och har Android Auto och Carplay. Nya skärmen är inte särskilt svår att eftermontera om man får tag i en till rimligt pris.

    Mina "måsten" för en Alltrack skulle vara värmare och dragpaket och skulle tycka det var värt att betala en slant till för en 2018- (facelift).

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    En del dyrare, men få mil och bra utrustningsnivå: https://www.blocket.se/annons/stockh...era/1000183141

    Dock inte rattvärme...

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Tack! Ringde precis på bilen. Ska vara väldigt fräsch. Får med vinterdäck på 17 tum LM-fälg för 5000kr.
    Är det ett rimligt pris för bilen?
    Ingår bara 3 månaders garanti. Vissa har ju ett år. Är det en stor nackdel?

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Vill egentligen ha en Audi A4 Avant men de finns ju nästan bara som TDI.

    Den här såg riktigt fin ut och kändes som ett bra pris (får med dubbdäck på originalfälgar också). Ett års garanti också.
    https://www.blocket.se/annons/stockh...are/1000177477

    Tänker att det ändå borde funka med en diesel trots att jag mest kör korta körningar, kör en del långa körningar. Maskinskadeförsäkringen är ju upp till 10 år och 15 000 mil, borde ju täcka om det händer nåt?

    Eller är det dumt att köpa en diesel i dagsläget? Risk att den tappar mkt i värde jämfört med en bensinbil?

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Jag var egentligen i precis samma sits som dig i våras, letade efter typ samma kriterier.

    Skall man ha något nyare med rimliga mil så är det dyrt och mestadels diesel.

    Jag letade brett mellan Audi, BMW, Volvo, Volkswagen och Mercedes, typ. Automatlåda, värmare, drag, gärna bensin. Problemet var bilar som var max fem-sex år gamla och gått max 10-12000 snarare kostade 300' än 200', för mycket för en "gammal" bil tyckte jag. Till slut blev det en Merca C200d AMG 2019 som gått 10'. Gav nog något under marknadsvärde för den, i samma härad som du tittar.

    Kör också en hel del 1,5 mil till jobbet, men längre ibland. Skönt att snitta under 0,6 milen trots kortkörningar.

  12. #32

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Okej, ja det är fina bilar också! Vill gärna ha en tysk bil, gillar inte asiatiska bilar. Testat nya Kia, men tycker min gamla Audi är skönare att köra.

    Ja diesel kanske kan vara ett alternativ om jag hittar en till bra pris. A4:an jag länkade till kändes som ett bra pris. Hur kollar jag på bästa sätt om det är ett bra pris? Dock ingen backkamera men det är inget måste för mig. Dock drag och dieselvärmare.

  13. #33

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Läste att TSI-motorer hade problem med kamremsras där VW inte tog ansvar för detta fast dom var medvetna om problemet. Är det ett problem på en Golf Alltrack 1.8 TSI 180 hk från 2018 eller är det äldre modeller?

    Som jag förstått har det även funnits problem med vissa DSG-lådor. Hur är det med DSG-lådan på en Golf Alltrack 1.8 TSI 180 hk, är den ok?

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Om du läser Peter-C inlägg igen som du även citerade så är det omöjligt med kamremsras när den har kedja.

  15. #35

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Tack, missade det!

  16. #36

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Kollar lite på Tiguan mellan 2017-2019 också.
    Hur är 1.4 TSI och 2.0 TSI?
    Något speciellt att tänka på där?
    1.4 TSI är kanske i klenaste laget eller är den hyfsat pigg?

    Ska den vara från 2018 eller nyare (som Golf Alltrack) för att vara den nya skärmen?

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Mikael Nilsson
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20
    Har hittat en riktigt fin Golf Alltrack som säljs privat.


    Något speciellt jag måste tänka på? Eller bör man undvika det?

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Har inte riktigt koll på priser eftersom jag inte jobbar i branschen längre. Skulle tippa på 20-25' med utbytesturbo på allverkstad och 35-40' på märkesverkstad. Dock inte säker på att det räcker. Vill minnas att aggregatet är integrerat i grenröret.
    kan man inte hitta renoverade utbytesenhet på tex. ebay.de ?

    Citat Ursprungligen postat av nissee Visa inlägg
    1.4 TSI är kanske i klenaste laget eller är den hyfsat pigg?
    I en VW Golf är den lagom om man ej drar släp
    annars kan det kanske vara i det klenaste laget



  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Jo, en kvalificerad gissning är nog att en utbytesturbo med arbete på en allverkstad kostar 20-25'.

  20. #40

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av nissee Visa inlägg
    Kollar lite på Tiguan mellan 2017-2019 också.
    Hur är 1.4 TSI och 2.0 TSI?
    Något speciellt att tänka på där?
    1.4 TSI är kanske i klenaste laget eller är den hyfsat pigg?

    Ska den vara från 2018 eller nyare (som Golf Alltrack) för att vara den nya skärmen?
    Jag har haft tre Tiguaner, två med 2.0 tfsi och en Btid. Väldigt nöjd med dessa och funkar utmärkt med barn, barnvagn, fjällenresor med mera.

Liknande ämnen

  1. VW MK6 köpråd
    Av MarcusGTI i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 13:52
  2. Köpråd, Mk1 cab
    Av zoddri i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 22:25
  3. Köpråd.
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-28, 00:12
  4. Köpråd.
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 12:45
  5. Köpråd GTI MK4 -02
    Av miztr i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin