Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Sebastian Hasselblom
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    3

    Tickande metalliskt ljud och vibrationer under färd, men bara ibland

    VW Sharan 2,0 TDI, 12800 mil, år 2011

    För en vecka sedan, vid ca 50 mil kvar hem från europasemester, så hördes plötsligt ett tickande metalliskt ljud från bilen vid gaspådrag. Hade motorväg hela vägen hem på de resterande 50 milen och hade under dagen kört många mil på motorvägarna i Europa. Ljudet var relativt konstant avseende hur starkt det lät under resten av sträckan hem. Väl hemma dagen efter så hördes absolut inget alls och heller inte under veckan som har förflutit sedan dess. Har kört några gånger under den senaste veckan, max några mil per gång.

    Idag körde vi en liten längre tur och efter ca 15 mil så kom tickandet tillbaka, först ganska så tyst men sedan tilltagande och även värre än vad det var under hemfärden från Europa. Nu lät det även om man släppte gasen under färd samt att det tydligare också kändes vibrationer i ratten och i bilen i allmänhet. Tickandets frekvens tycktes ha med hur fort man körde (eller kanske snarare varvtalet, lite osäker där), dvs. det lät tätare om det gick fortare (tick-tick-tick-tick, osv.).

    Om man tryckte ner kopplingspedalen under färden idag så tystnade det helt (så det kanske har med varvtalet att göra snarare än bilens hastighet). Låter inget alls vid tomgång, dvs. när bilen står still. Nytt nu idag var även att det kändes en del vibrationer i bilen. Låter som att det kommer från framdelen av bilen, men ej säker.

    Körde idag direkt in till närmaste VW-service som jag passerade när ljudet hade hörts under några fåtal mil och de tog emot mig direkt. De inledde med att testa att skruva åt alla hjulmuttrar, hissade upp bilen och lyssnade under framdelen av bilen när motorn gick och med högt varvtal (en annan servicetekniker satt inne i bilen och gasade med växel i). Lät knappt alls då, möjligen mycket lite. Kanske pga att bilen ej belastades.

    En servicetekniker åkte med mig ganska så snart efter att jag kommit dit och tog en sväng i närheten av verkstaden och då lät det såsom beskrivet ovan (både vid gaspåsdrag och om man släpper gasen under färd, men ej om man tryckte ner kopplingen under färd och ej på tomgång). Serviceteknikern (som satt bak) under provturen tyckte även att det kändes vibrationer i golvet och att det lät som att det kom framifrån.

    Efter ytterligare felsökning med upphissad bil på serviceverkstaden så skulle en annan servicetekniker ta en provtur och då var allt ljud helt borta, dvs. allt var som vanligt. Gissningsvis hade bilen blivit lite avsvalnad då (även om motorn fortfarande var varm enligt mätaren). Jag åkte sedan vidare på dagens tur och har sedan dess inte hört eller känt något alls, under ca 15 mils körning efter besöket på serviceverkstaden i Kinna. Dessa 15 mil har har inbegripit motorväg.

    När bilen var upphissad under besöket på serviceverkstaden idag så tyckte teknikerna att det var lite kladdigt runt vänster inre drivknut, men eftersom det sedan inte lät något alls vid den andra provkörningen så var de osäkra på om det berodde på denna, eftersom det då rimligtvis borde ha låtit även vid den andra provkörningen. Serviceteknikerna tyckte att kopplingen kändes lite konstig att trycka ner, lite "trög" om jag förstod det rätt.

    Någon som har någon idé om vad det kan vara som är fel?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Kopplingen känns ju troligt efter beskrivningen, tycker jag som lekman! Uttramningslager, eller tryckplatta kan ju vara skadaade, men även andra komponenter. Jag hade nog fortsatt och kört med bilen för att se om det blir värre, och därmed lättare att diagnosistera.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Grov gissning, enbart baserat på de ledtrådar som finns... Kanske har damasken till drivknuten gått sönder och det kommit in någon liten sten eller liknande i drivknuten som nu far omkring där i fettet och ibland hamnar så att det låter när drivknuten belastas? Då skulle tickandet gå i takt med drivknutens rörelse som är proportionell mot bilens hastighet. Ljudet skulle kanske, beroende på hur stenen ligger, kunna försvinna när drivknuten inte belastas (med nedtryckt koppling).

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Sebastian Hasselblom
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    3
    Tack för båda era svar! Frågan är om det är värt att be en verkstad byta drivknuten (inre vänster), eftersom det trots allt är en relativt billig åtgärd, om jag förstår det rätt. Eller räcker det att byta damasken (jag kan inte alls detta)? Eller är det bättre att vänta som du Pudas var inne på, eller finns risk att annat skadas om det är denna? Kopplingen är väl ganska så mycket dyrare att byta, så den är väl oavsett ingen man byter utan att verkligen veta om det är den? Med andra ord, är det svårt att hitta en sten i fettet i drivknuten och att det finns risk att drivknuten är skadad oavsett (och att man därför bör byta drivknuten) eller räcker det att byta damasken om man hittar en sten? Arbetskostnaden för en verkstad kanske är högre att leta efter en sten än att byta drivknuten direkt, så att säga?
    Senast redigerad av sebbe den 2023-07-04 klockan 22:34.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Om det bara vore så att det läckte vid damasken skulle det nog räcka att byta damasken. Om det nu är så att det är drivknuten som orsakar vibrationerna och missljuden kanske det är lika bra att byta den också. Även om dessa problem bara kommer ibland på grund av sten eller liknande kan stenen ha skadat drivknuten. Risken är dock att man byter något i onödan och att det senare visar sig att det var något annat som orsakade vibrationerna och missljuden. En sliten drivknut kan man inte ställa diagnos på genom att läsa ut felkoder.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Stenar i drivknutar lär aldrig orsaka missljud som kommer lite då och då, snarare ett nedrans oväsen hela tiden!
    Ja, kopplingsarbete är stort och dyrt på dom flesta framhjulsdrivna bilar. Därav att dom flesta då byter allt som rör sig i kopplingshuset!
    Som någon tidigare skrev: Några felkoder går inte att luta sig tillbaka på, utan kunnande och erfarenhet krävs för felsökningen!

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 16:53
  2. Tickande ljud från en Scirocco R -11
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 20:05
  3. Tickande ljud?
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 22:57
  4. Tickande ljud? GTI IV
    Av Joxxan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 12:49
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 17:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin