Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33

    Golf GLS 1981 - inget halvljus

    Hej,

    För några år sedan så slutade höger halvljus att lysa. Jag mätte att det fanns spänning i kontakten men någon lampa ville inte lysa. En quickfix var då att ta styrström till relä från den vänstra lampans halvljus och det har fungerat tills nu efter vinteruppehållet. Nu lyser inte halvljuset alls. Helljuset fungerar fläckfritt. Har kollat i säkringscentralen och ser hela säkringar. Det kommer spänning till säkringarna men i kontakten vid vänstra lyktan är det dött.
    Jag tänkte mig då att mäta resistans mellan säkringshållaren och stiften på baksidan på centralen för att se om det kommer nån spänning dit men det verkar inte finnas nåt stift som har kontakt med säkring 1 eller 2 för hö och vä halvljus. När jag kollar säkring 3 och 4 så hittar jag stiften för hö och vä helljus - där är resistansen i det närmaste 0.

    Nån som har något bra tips på vad som felas och hur det kan åtgärdas? Brukar säkringscentraler lägga av?

    Om någon inte har något tips så ser inte jag någon annan lösning än att löda fast ledningar på hållare 1 och 2 och knipsa ledningarna i kontaktstyckena och brygga in där. Eftersom hö och helljus sitter i varsitt kontaktstycke så antar jag att det är likadant för halvljusen. Vad jag sett i Haynes så ska det vara gul/svart och gul kabel som matar halvljusen på hö och vä sida.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Kan vara säkringsboxen som gett upp invändigt, men det kan även vara lysknappen. Se om du kan låna en knapp och prova med.

    För att ge boxen och kablarna lite lättare liv. Och få bättre ljus på köpet.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...are-2000040790
    Fast det är ju då under förutsättning att det funkar någonstans att börja med. kolla med en lysknapp om du kan.

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-10-26, 01:41
  2. Kamrem Golf MK1 1981
    Av Oare i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-06-22, 10:30
  3. Skumma elfel på 1981 Golf GLS
    Av KalPDal i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-17, 22:12
  4. Byta länkarm Golf 1 1981
    Av KalPDal i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 12:43
  5. Inget halvljus/helljus på Scirocco -92
    Av Helge68 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 01:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin