Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    fredde33
    Gäst

    fläkten fungerar inte

    har en vr6:a -95 och nu har fläkten slutat fungera är de nått vanligt fel?
    vart ska man börja felsöka?

  2. #2
    Joda
    Gäst
    Kupéfläkten eller kylfläkten?

    Vilken det än gäller.. Prova att daska till den! Om kolen/kollektorn är dåliga så kan den hoppa igång.

    Jag vet inte exakt vart kupéfläkten sitter, men det listar du nog ut!
    /Johan

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Om det är kylfläkten så ska du ha en svart låda (styrdon) med en stor säkring på precis brevid ditt x-kärl. Kolla den säkringen och kolla även kontakterna som går in i ditt styrdon som sitter där.

    Annars testar du att brygga termo kontakten (sitter nere på din högra sida sett framifrån, på kylaren) och ser om den startar då.

    Koppla 12V direkt på den..händer inget då så är det ny fläkt som gäller.


    Kupe fläkten hittar du bakom pass.sidans handskfack/airbag (In under).
    Går den inte ens på 4 läget så är det 1 av 2 saker..säkring/kabel eller motorn.
    Anledningen till att jag nämner 4 steget är att du har ett motstånd som brukar kunna paja och då försvinner 1-3 läget pga avbrott..men läge 4 är det 12V som gäller.

    Samma sak där så koppla 12V direkt på och se om den funkar.

    Säkringar finns vid dina knän när du sitter och kör...vilken det är framgår av instruktions boken eller om nån kan det i huvet och kan svara.

    Skulle kanske kolla dessa saker innan du spöar på sakerna som Joda förslår...det vore för mkt VAG Mekígt....

    Lycka till.

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Du förstår nog vad jag menar! Om det visar sig att fläkten hoppar igång vid en sådan manöver jag beskrev så är det ju en snabb felsökning. Givetvis så ska du inte använda en 1,5kg handslägga. Daska till betyder inte slå sönder.. Men det vet ju alla som haft s_x. hehe.. med risk att bli bannad.

    För övrigt så var det en bra felsökningsguide av "mini me". Kunskapsbanken fyllls på här på det nya forumet.


    /Johan

  5. #5
    fredde33
    Gäst
    de är kupefläkten som inte fungerar och den går inte på läge 4 heller. säkringarna va de första jag kollade men den inget trasigt där. får testa koppla 12v direkt på den då.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin