Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Passat 4motion 17
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5

    Service Passat 2,0TDI-17

    Hej,

    Köpte en Passat 4Motion modellår 2017 i förrgår. Bilen har rullat 7200mil.

    Senaste servicen utfördes i April 2020 vid ca.6000mil med oljebyte i motor, haldex och DSG. Enligt datorn i bilen ska nästa oljeservice ske om drygt 1 år och att en inspektion ska ske om drygt 500dagar. Att oljeservice är om 1år enl intervall stämmer med dator och instruktionsbok. Men om jag fattar boken rätt så är det "inspektionsservice" varje år. Vilket stämmer egentligen, datorn i bilen eller boken?

    Jag ska idag ringa en verkstad (ej Vw) för att byta olja då jag är lite allergisk mot att köra med samma olja i 2år. Ska jag samtidigt be dem göra servicen som enl bilen ska vara om ca.500 dagar?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Det beror ju på vad som ska göras på inspektionsservicen? Olja är ju bytt i Haldex och DSG nyligen, så det kan garanterat vänta.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Passat 4motion 17
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det beror ju på vad som ska göras på inspektionsservicen? Olja är ju bytt i Haldex och DSG nyligen, så det kan garanterat vänta.
    Ja haldex är 36månader och dsg 6000mil.

    Har ingen aning om vad som ska göras, kan ju inte vara några större grejer iaf.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kan t.ex. vara kupéfilter eller bromsvätska, men det kan garanterat vänta 500 dagar.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av keeper Visa inlägg
    Hej,

    Köpte en Passat 4Motion modellår 2017 i förrgår. Bilen har rullat 7200mil.

    Senaste servicen utfördes i April 2020 vid ca.6000mil med oljebyte i motor, haldex och DSG. Enligt datorn i bilen ska nästa oljeservice ske om drygt 1 år och att en inspektion ska ske om drygt 500dagar. Att oljeservice är om 1år enl intervall stämmer med dator och instruktionsbok. Men om jag fattar boken rätt så är det "inspektionsservice" varje år. Vilket stämmer egentligen, datorn i bilen eller boken?

    Jag ska idag ringa en verkstad (ej Vw) för att byta olja då jag är lite allergisk mot att köra med samma olja i 2år. Ska jag samtidigt be dem göra servicen som enl bilen ska vara om ca.500 dagar?
    Tror faktiskt att inspektionsservicen är nollad nyligen om den säger 500 dagar, har själv en Tiguan -16 som gått samma miltal.
    Även den servades i april -20 för 6000 mil och gjorde då olje och inspektionsservice samtidigt, den vill nu ha ny inspektionsservice om 12 dagar, nu vet jag iofs inte om det är skillnad på TSI och TDI gällande inspektionsservice.

    Har inte heller kollat upp vad som skall göras denna gången.

    Edit: Har nu kollat vad inspektionsservicen innebar denna gången, förutom dom vanliga "kontrollpunkterna" var det friskluftsfilter.
    Senast redigerad av MacAllan den 2021-04-06 klockan 15:49.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Passat 4motion 17
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5
    Har pratat med verkstan och det blir "inspektion" med oljebyte.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vad ska göras på inspektionen då?
    Skumt att du har 500 dagar kvar när den var inne för ett år sedan. Hur många dagar och mil har du till oljeservice?

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Passat 4motion 17
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vad ska göras på inspektionen då?
    Skumt att du har 500 dagar kvar när den var inne för ett år sedan. Hur många dagar och mil har du till oljeservice?
    Vet inte vad som ska göras. Men jag antar att något skall bytas. Känns en smula skumt att ha en intervall som heter inspektion som innebär att en VW verkstad ska inspektera bilen utan att byta nått.

    Kommer inte ihåg exakt hur lång tid kvar det var till oljeservice men runt 350 dagar och 1500mil eller nått sånt

Liknande ämnen

  1. Passat 2.0tdi svänghjul?
    Av Themarkwithhenry i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 20:52
  2. Bränsleförbrukning passat 2.0tdi
    Av Themarkwithhenry i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 08:34
  3. Passat 2.0tdi Felkod P0401
    Av Nyberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-15, 23:56
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-20, 16:35
  5. Passat b5 2.0tdi???
    Av Voyce i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin