Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Majk
    Ort
    Solna
    Inlägg
    2

    Inspektera kamaxel polo 1.4 TDI

    Tjena!
    Min polo har börjat gå kärvt. Missljud i alla varvtal, limp mode (turbon kopplar ifrån och effekten är reducerad till en bråkdel), motorlampa med felkod P0236 samt andra turborelaterade felkoder, upplever den även som mer svårstartad än vanligt. Har kollat MAF-sensorn och vacuumslangarna inititalt men efter en del googlande blev jag lur på att kamaxeln kunde vara utsliten. Sagt och gjort åkte ventilkåpan av och jag slängde ett getöga.

    Jag upplever att den verkar mycket trubbig på sina ställen och tror att det är problemet. Innan jag ger mig på ett sådant omfattande ingrepp som kamaxelbyte (samt då kamrem när man ändå har isär allt) så skulle jag gärna ta emot en andra synvinkel Från någon som kanske inspekterat en kamaxel förut haha. Tog ett gäng bilder på de olika kammarna, är det någon som känner sig kompetent att avgöra om kamaxeln behöver bytas så skulle det uppskattas!

    https://imgur.com/a/uyAE1Rp

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Mikael Abrahamsson
    Ort
    VÄSTERÅS
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av westerbajs Visa inlägg
    Tjena!
    Min polo har börjat gå kärvt. Missljud i alla varvtal, limp mode (turbon kopplar ifrån och effekten är reducerad till en bråkdel), motorlampa med felkod P0236 samt andra turborelaterade felkoder, upplever den även som mer svårstartad än vanligt. Har kollat MAF-sensorn och vacuumslangarna inititalt men efter en del googlande blev jag lur på att kamaxeln kunde vara utsliten. Sagt och gjort åkte ventilkåpan av och jag slängde ett getöga.

    Jag upplever att den verkar mycket trubbig på sina ställen och tror att det är problemet. Innan jag ger mig på ett sådant omfattande ingrepp som kamaxelbyte (samt då kamrem när man ändå har isär allt) så skulle jag gärna ta emot en andra synvinkel Från någon som kanske inspekterat en kamaxel förut haha. Tog ett gäng bilder på de olika kammarna, är det någon som känner sig kompetent att avgöra om kamaxeln behöver bytas så skulle det uppskattas!

    https://imgur.com/a/uyAE1Rp
    Av vad jag kan se på bilderna så ser det inte slitet ut...
    Ser förvisso lite skumt ut på bild två, ser ut som en platta på kamen men det kanske är en spegling?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Majk
    Ort
    Solna
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av abris Visa inlägg
    Av vad jag kan se på bilderna så ser det inte slitet ut...
    Ser förvisso lite skumt ut på bild två, ser ut som en platta på kamen men det kanske är en spegling?
    Det du ser är att den högra kammen på bild 2 inte är jämt rundad. Den hade liksom platta skiktningar istället, alltså platt yta - liten vinkel - platt yta - liten vinkel, på sin spetsiga sida. Detta var något som jag tolkade som att den var nernött :P

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det vassa kanter eller skägg på kamnockarna?
    Jämför med en ny kamaxsel, så ser du hur sliten den är..

Liknande ämnen

  1. Kamaxel Caddy 1.9 TDI motorkod BLS
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 14:09
  2. Polo TDi 80 -08
    Av Jugo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 21:45
  3. Felkod polo tdi 80
    Av MR B i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 13:55
  4. Galen Polo TDI..
    Av Råbbert i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 08:32
  5. Byta kamaxel till GTi kamaxel i en CL?
    Av Fredrik.W i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin