Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10

    Enbart kall luft på en Passat 2.0 tdi -10

    Hej! Har en passat 2.0 tdi-10 med 170hk motorn. Som titeln säger får jag bara kall luft, ingen värme alls. Har försökt att spola rent slangarna men får fortf bara iskall luft.
    några tips om vad som kan bara problemet? Vattenpumpen byttes för ca 200 mil sen!

    Väl mött!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Det är inte osannolikt att problemet ligger i de små ställmotorer som styr vilken luft som kommer in i bilen. Om dessa inte fungerar kan de bli problem med temperaturen.

    Du behöver läsa ut felkoder för att se vilken ställmotor som krånglar.

    En tråkig nyhet är att ställmotorerna ofta sitter illa till och därmed är krångliga att byta. Inte ovanligt att hela instrumentpanelen måste ut.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Snusbror Visa inlägg
    Hej! Har en passat 2.0 tdi-10 med 170hk motorn. Som titeln säger får jag bara kall luft, ingen värme alls. Har försökt att spola rent slangarna men får fortf bara iskall luft.
    några tips om vad som kan bara problemet? Vattenpumpen byttes för ca 200 mil sen!

    Väl mött!
    Testat forumets sökfunktion? Det finns många frågor och svar som behandlar ditt beskrivna problem redan.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Har kollat en del men inte hittat någon lösning, samt många olika videos, men blev trött på att leta då jag haft detta problem i drygt ett års tid, alltså två kalla vintrar i bilen! Kan du skicka länken på vart du hittar detta problem samt lösning för jag hittar det inte!

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Här kommer resultatet av en snabb sökning. Prova sökord som värmepaket, kallt osv så kommer det upp en del trådar.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...%E5lig+v%E4rme

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Får återuppliva denna tråden igen då jag krigade mig igenom förra vintern med handskar och vinterkläder!
    någon som har några tips på vad problemet kan vara?
    väl mött!

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2010
    Namn
    Roger Hj
    Ort
    Norrtan
    Inlägg
    6
    Hej
    har en polare som krigade sig genom 1 vinter utan värme i sin passat 2010. Felsökte ställmotorer och dieselvärmare och hittade inge fel men till sist så bytte han värmepaketet och vips så fungerade värmen igen.

    Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

  8. #8
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Det kan inte vara hela sanningen! I så fall kan man lösa alla problem genom att byta bil. Eller hur?
    När värmepaketet byttes så åtgärdades något som ingen hade uppmärksammat. Därmed så drar man den felaktiga slutsatsen att det var "fel" på värmepaketet. Samma sak som när man köper ett nytt batteri när generatorn är trasig! Helkorkat!

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2010
    Namn
    Roger Hj
    Ort
    Norrtan
    Inlägg
    6
    I det här fallet så var det han själv som skruvade och det var stopp i cellpaketet. Men sen får folk tro vad dom vill.
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-22 klockan 13:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av roche Visa inlägg
    Hej
    har en polare som krigade sig genom 1 vinter utan värme i sin passat 2010. Felsökte ställmotorer och dieselvärmare och hittade inge fel men till sist så bytte han värmepaketet och vips så fungerade värmen igen.

    Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
    Ja men det beskrivs ju som om någon felsökt ordentligt. Inga felkoder och konstaterat att allt elektroniskt är ok. Ett skitigt värmepaket ger inga felkoder.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Per Martinsson
    Ort
    Börjesjö
    Inlägg
    16
    Går det att spola rent? Sett nån film på Youtube…
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-22 klockan 13:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Låter jag bilen stå stilla med högsta värme och lägsta fläkten på så sipprar det fram lite värme. Men så fort jag börjar köra blir det kall luft igen.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Bättre värme på ena sidan än andra när du står still så? VCDS att mäta utgångstemperaturer med?

    Som folk redan skrivit, antingen är det en ställmotor/länkaget till denna som hoppat, dvs den som ställer varmt/kallt, eller så det absolut högst troliga, så är det värmepaketet, då det är ett jättekänt fel på passat 06-12.

    Det är faktiskt inte så överjävligt att byta paketet på plats, bara man är försiktig med aluminiumrören.. rekommenderar att du tar hem en instruktion från tex VAG på hur det ska installeras, för bänder du eller tar i på fel ställe så är det bräda och mittkonsoll ur sedan.. och 10h+ jobb i onödan..
    (gänga INTE ur bulten utifrån motorutrymmet helt, då är du körd, och minimalt med våld på rören.. därav riktiga instruktioner)

    Har bytt på 7-8st, och det tar ~45min när du fått kläm på det, så det är ett hyffsat vanligt problem.

    Paketen slammar igen i botten pga att dom sitter som lägsta punkt och vattnet går in och vänder i dom, till sist cirkulerar det bara igenom 1-2 celler.. pga konstruktionen så brukar passagerarsidans värme avta först, därefter försvinner mer och mer av förarsidans.
    Senast redigerad av Sn00k den 2021-11-22 klockan 11:59.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Per Martinsson
    Ort
    Börjesjö
    Inlägg
    16
    Att försöka spola rent är ingen idé att försöka?
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-22 klockan 13:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Testat några gånger, men vattnet tar bara lättaste väger och smiter igenom dom 2-3 cellerna som är 'öppna', så det verkar inte hjälpa.
    Det är ett tunnt element, med lövtunna celler, inte riktigt uppbyggt som dom tidigare konventionella värmepaketen.



    https://youtu.be/UBgLU64hqhk

    Här släpper han skruven utifrån helt.. gör inte det.. och var rädd om klämmorna + smörj o-ringarna, så går det smidigt, det kommer inte alls många centiliter vatten ur det när du drar isär skarvarna.
    Senast redigerad av Sn00k den 2021-11-22 klockan 22:56.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Vet ej om jag vågar testa. Verkar krångligt. Har du någon uppskattning på vad en verkstad tar för detta?
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-23 klockan 14:47. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-12, 08:38
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-06, 21:40
  3. Vibrationer Passat tdi 170 Dsg 4M -10
    Av Deesa i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-02, 21:49
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 12:56
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin