Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    V6 låter för mycket

    Min nyförvärvade Golf 4 med V6a är "modifierad" med bortplockad bakre dämpare (föregående ägare sa att den "ramlade av"). Jag kände direkt att den lät för mycket, men jag trodde vid inköpet att montera en ny inte skulle behöva bli så dyrt, men då visste jag inte att just denna dämpare är relativt ovanlig och relativt pricey. För en originaldämpare ny från Tyskland, får man (typ) ett komplett eftermarknadssystem i rostfritt. Det finns ju skrotar också, men det dräller inte direkt av dessa system på skrotarna, men det verkar annars som det vettigaste alternativet.

    Så det första jag gjorde var att montera en ganska kort (längsgående, original är ju tvärgående "limpa") universaldämpare och jag vet ärligt talat inte om jag märker någon skillnad. Jag tycker fortfarande det låter för mycket.

    Lite mindre ljud än raka rör, men bara lite:


    Eftersom det kommer bli en hel del utgifter inom den närmsta tiden måste jag prioritera, jag kan tänka mig ett eftermarknadssystem som låter gött, men jag skulle helst vilja höra ett i verkliga livet, helst inifrån i motorvägsfart för det är det jag har problem med nu. Det kanske inte finns något som är bekvämt nog för mig och att det bara är original som gäller? Men för att det blir ett budgetalternativ tänkte jag testa om man kan få ner ljudvolymen lite, så att man iaf slipper de "resonanser" jag råkar ut för nu, genom att montera en längre tvärmonterad universaldämpare istället.

    Jag tänkte plagiera designen hos det här systemet:


    Där jag bygger i billiga universaldelar, med främsta syfte att få ner ljudet. Ljuddämparen kan "göras" längre när den monteras på tvären och några extra böjar är kanske dåligt för flödet, men bra för att sänka ljudet lite? Jag är lite av en nybörjare på detta området, men tänker att oval kontra rund dämpare har en skillnad på ljudnivån också?

    Tankar på detta från er andra som kan mer än mig om avgassystem. All input är välkommen. Tack på förhand!
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Är det ett sånt här du söker?

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW...EM-1J6253209G/

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Jag har sett den, men jag vet inte om det jag söker, jag gillar lite muller, men som det är nu är det som något märkligt resonansljud i kupén. Jag har inte hört ett original avgas i verkliga livet (och tycker att YT-videorna som illustrerar skillnaden inte riktigt ger en bra bild) och det kanske är lite "för tråkigt"? Men det är kanske den bästa vägen att gå?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    För 1900:- så är det väl bara att slå till? Då kan du modda vidare och alltid ha en backup..!

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    I princip har du rätt, jag får ta en funderare till på detta, det är bara det att just nu är det en del utgifter på denna och andra fordon, så jag måste prioritera. Ska titta när jag lagt några beställningar på bildelar om det finns något klirr i kassan över. Det är ju en bra deal och beggade grejer måste man ju slå till på, så jag ska ta en funderare till som sagt. Sen är det frågan vad frakten blir, men de kanske kan kapa upp den i två delar?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Att bygga själv blir sällan bra på dessa motorer, i avseende att få bort alla resonansljud vid landsvägsfart.. det GÅR att räkna på det och få till det med universalgrejjer men priset blir orginalsystem x3 innan du är klar..

    Så mycke billigare än det där systemet är svårt att komma undan, om du inte har nån polare som bytt nyligen å har ett liggande.

    Orginalsystemet är vettigt, vill du ha lite fränare morr när du gasar så brukar folk modda luftburk mm på vr6-spisarna, då dom har ett skönt insugsljud.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Ferrita byggde system på min A6 2.8Q för ett gäng år sen,krävdes 4 försök innan det gick att åka i bilen

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tackar för er input i ämnet, mycket intressant med erfarenheter.

    Appropå luftburken, skulle göra service på vagnen i helgen och såg då att den här luftburken är redan upphackad och kanalen till fronten bortplockad. Ett "hot air intake" med andra ord? Jag är inte så förtjust i "hackjobs", så jag hade hellre satt på ett "sportluftfilter", men målet är nog att byta ut luftburken helt och skaffa den saknade "kanalen", det verkar vara samma luftburk till flera motorer, så det ska nog inte bli alltför svårt, ev har jag en hel reservdelsbil p G.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 08:20
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 22:28
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 20:43
  4. För mycket olja?
    Av Micke_t i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 21:19
  5. För mycket servo-olja?
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin