Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

    Slut med lånebil?

    Skrev om det i annan tråd, men tar det i en egen istället
    När jag skulle boka service och vi gått igenom allt som skulle göra med bilen skulle vi bestämma datum och jag sa att jag behövde lånebil, som jag alltid tidigare haft.
    Då sa kundmottagaren att det är slut med lånebil hos VW Syd sedan i januari, men att man fick hyra bil hos hyrbilsfirman till ett rabatterat pris. Från 500:-/dygn + självriskeliminering och km-kostnad. För mig är detta nu helt spiken i kistan för service och reparationer hos VW.
    Vad har ni andra för erfarenheter och tankar om detta?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Christian Lövgren
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    46
    Bättre att göra service på mechanum istället där får man i alla fall hyrbil vet dock inte om ni har mechanum i lund.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Finns ett stort Mechanum i Malmö, men jag har hittat en Mekonomenverkstad som ska ha duktiga mekaniker med bra priser och fri lånebil. Så ska testa den nästa månad och se om jag blir nöjd.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det är ju egentligen helt orimligt att verkstaden skall kunna låna ut bil till alla som lämnar in på verkstaden. Alternativt kan man lägga hyrbilspriset på servicepriset, men då är det ju bättre att man får välja själv.

    Tror än mindre en oberoende verkstad håller med kostnadsfri lånebil i allmänhet.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Det är långt från alla som önskar lånebil och att lägga kostnaden på det redan skyhöga servicepriset är inte hållbart.
    Fanns bara ett fåtal lånebilar och om man behövde en sådan fick man anpassa dag för service/reparationer. Precis som småverstäderna som förmodligen bara har 1 eller max 2 lånebilar.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Man får väl analysera behovet. Vad är det som säger att just du behöver lånebil när du skall lämna in för ett planerat besök? Med ditt resonemang skulle det betyda när verkstaden verkligen behöver låna ut en bil till en kund så skulle han/hon inte kunna få en tid på evigheter.

    Om alla skulle få lånebil så skulle priserna bli ännu mer "skyhöga", det är faktum.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Som jag skrev, ville man ha lånebil så fick man anpassa sig när de hade en ledig bil, därför bokade jag oftast minst en månad i förväg. Annars finns det hyrbil om man vill ha snabbare/tidigare verstadstid.
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-02 klockan 19:40. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    För mig är detta nu helt spiken i kistan för service och reparationer hos VW.
    Blanda nu inte ihop biltillverkaren Volkswagen med olika återförsäljare, auktoriserade verkstäder osv.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Jag tycker att med de sjuka priser de (VW verkstäderna) tar för basala servicar som byta oljor, filter och bromsar tex så är det helt sjukt att de inte kan bistå med en "gratis" lånebil. Såklart förstår jag att inte ALLA kan få lånebil vid en service, men om de nu då ska slopa det helt så vill jag som kund se det nånstans på priset på servicen också.
    Rabatterat pris för en hyrbil som nämndes ovan är väl rätt schysst deal, men fortfarande så vill jag ju se att priset för servicen sänks med ~1000kr/service rakt av då. Så att alla faktiskt premieras på nåt sätt för verkstadens besparing... men jag är ju rätt säker att det bara blir högre vinst till verkstaden och att hyrbilsfirman runt hörnet dessutom vill hyra ut lite bilar och tjäna lite de också.

    Edit: I fallet jag nämnde i annan tråd att bilen blir återkallad för åtgärd så är det sjukt dåligt att inte erbjuda gratis lånebil iaf.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Blanda nu inte ihop biltillverkaren Volkswagen med olika återförsäljare, auktoriserade verkstäder osv.
    Fel skrivit av mig, med VW menade jag Volkswagens återförsäljare.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Som jag skrev, ville man ha lånebil så fick man anpassa sig när de hade en ledig bil, därför bokade jag oftast minst en månad i förväg. Annars finns det hyrbil om man vill ha snabbare/tidigare verstadstid.
    Men då är det väl bara att lämna in hos en annan verkstad, det lär inte vara någon skillnad där mot Din Bil Syd, vare sig du betalar direkt eller indirekt för ersättningsbilen. Oberoende verkstäder hålls i allmänhet med betydligt färre lånebilar än märkesverkstäder.

    Sen får man ju hålla isär begreppen kostnadsfri lånebil och hyrbil.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    I fallet jag nämnde i annan tråd att bilen blir återkallad för åtgärd så är det sjukt dåligt att inte erbjuda gratis lånebil iaf.
    Vid återkallade bilar SKA det ingå fri lånebil enligt mig, allt annat är riktig skandal.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    Jag tycker att med de sjuka priser de (VW verkstäderna) tar för basala servicar som byta oljor, filter och bromsar tex så är det helt sjukt att de inte kan bistå med en "gratis" lånebil. Såklart förstår jag att inte ALLA kan få lånebil vid en service, men om de nu då ska slopa det helt så vill jag som kund se det nånstans på priset på servicen också.
    Rabatterat pris för en hyrbil som nämndes ovan är väl rätt schysst deal, men fortfarande så vill jag ju se att priset för servicen sänks med ~1000kr/service rakt av då. Så att alla faktiskt premieras på nåt sätt för verkstadens besparing... men jag är ju rätt säker att det bara blir högre vinst till verkstaden och att hyrbilsfirman runt hörnet dessutom vill hyra ut lite bilar och tjäna lite de också.

    Edit: I fallet jag nämnde i annan tråd att bilen blir återkallad för åtgärd så är det sjukt dåligt att inte erbjuda gratis lånebil iaf.
    500:- + tillägg är inte att beteckna som ett "rabatterat" pris eftersom en Golf med fria mil kostar 500-600:- från Europcar, som delvis ägs av Volkswagen.

    När det gäller en återkallning bör man nog som verkstad ordna en kostnadsfri lånebil om kunden har behov av det. Men, kostnad för en hyrbil, är oftast inte något som den enskilda verkstaden får ersättning för från märket.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Sen får man ju hålla isär begreppen kostnadsfri lånebil och hyrbil.
    Det gör jag också. Lånebil är kostnadsfri annars är det hyrbil

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Som jämförelse för en oljeservice: Din Bil 3700:-, Mekonomen 2100:- med lånebil.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    En sådan service som lånebil skapar ju solklart en konkurrensfördel. Alternativet kan ju vara en hämta/lämna service.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Hämta/lämna låter som ett dyrare alternativ för återförsäljaren? Sen hade det inte fungerat för min del. Jag lämnar min bil på väg till jobbet och hämtar den på vägen hem, misstänker att flera andra gör likadant?
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-02 klockan 19:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Vet inte om du åker i jobbet eller hur långt det är dit. Men det är just det jag menar, man "behöver" en lånebil för att åka 2-3 km till jobbet och sitta där hela dagen, fullständigt bortkastat när det finns vissa som verkligen har behov.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Som jämförelse för en oljeservice: Din Bil 3700:-, Mekonomen 2100:- med lånebil.
    Är du säker på att det verkligen bara var en oljeservice för 3700:-? Låter osannolikt att de, med god marginal, skulle vara dyrast i hela Sverige. Eller är det inkluderat en "lånebil" för dryg 500:-?

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    5.8 liter olja, oljefilter och oljeplugg, blev lite osäker nu, det var nog 3500:-.
    Lånebil kostar ingenting, och det var utan hyrbil för >500:-

    En annan Mekonomen jag kollade med ville ha 3300:- för oljeservicen.

Liknande ämnen

  1. Bromsbelägg bak slut
    Av lasholm i forum VW-forum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 21:19
  2. koppling slut??
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 22:39
  3. Slut på oljeläckage, tips!
    Av GTI-nissen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 16:13
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 23:36
  5. Lånebil vid garantijobb?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin