Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

    Nybilsgaranti, vad gäller?

    Garantin är ju 2 år, sedan kan man ju välja till 1, 2 eller 3 år.
    Men vad gäller, ska man inte som ägare av bilen kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel för att garantin ska gälla?
    Det är ju svårt eller omöjligt om VAG inte vill godta det. Så vad gäller egentligen, någon som vet?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Christian Lövgren
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    46
    När jag köpte min begagnad så fick jag i alla 2 års garanti har du köpt en ny ?

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Garanti gäller för fel som ej orsakats av extraordinärt slitage. Garanti gäller ej för normal nötning avseende bromsar, däck o dyl, ganska självklart.

    Fabrikationsfel är det när en komponent förväntas fungera fullgott men inte gör det. Här finns naturligtvis en gråskala av fel som inte är fel utan en egenskap, typ att en dörrsida knirrar när jag kör över ett farthinder. Det är i det närmaste normalt.

    Jag har genom åren hittills inte behövt ”krångla” för att få garantiåtgärder utförda. Fn har jag 3 år på en Seat respektive Golf Alltrack, går ut om 2 - 3 månader på bägge bilarna. Var 3 år i paketet på bägge fordonen men som du skriver så är normal VAG garanti 2 år.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Fabrikationsfel är det när en komponent förväntas fungera fullgott men inte gör det. Här finns naturligtvis en gråskala av fel som inte är fel utan en egenskap, typ att en dörrsida knirrar när jag kör över ett farthinder. Det är i det närmaste normalt.

    Jag har genom åren hittills inte behövt ”krångla” för att få garantiåtgärder utförda. Fn har jag 3 år på en Seat respektive Golf Alltrack, går ut om 2 - 3 månader på bägge bilarna. Var 3 år i paketet på bägge fordonen men som du skriver så är normal VAG garanti 2 år.
    Det var precis det jag tänkte på, jag betalar ju för extra garantitid. Så kommer jag in efter 4.5 år och säger att jag har ett fel på bilen som borde gå på garantin. Jag kan liksom redan höra svaret, garanti efter så lång tid, glöm det
    OffT: Skandal med bara 2 års garanti på ett premiummärke (vet att flera andra också har det).

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Man behöver väl titta lite på villkoren. Om det är en förlängd fabriksgaranti med samma villkor som de första två åren ska den väl täcka en knirrande dörr även efter 4 år och 11 månader om man köper till 3 år?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Och förmodligen står det fullservad hos VAG?
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-01 klockan 19:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Förlängd nybilsgaranti gäller på samma sätt som ordinarie nybilsgaranti. Det finns inget krav på att bilen servats på märkesverkstad så länge man inte brustit i eventuellt rekommenderat underhåll eller kontroll av aktuell komponent. Om felet kunnat upptäckas eller förebyggas måste det, så klart, finnas dokumenterat att underhåll utförts.

    Generellt är Volkswagen generösa med att bevilja reklamationer, även på sådant som man egentligen skulle kunna beteckna som slitagedelar, så som ex. krängningshämmarförbindningsstag.

    Min uppfattning är att de koreanska märkena, med lång nybilsgarantin, är betydligt vanskligare att ha att göra med när det gäller reklamationer. Har ingen personlig erfarenhet av garantihandläggning på annat än VW/Audi/skoda/Seat, men har hört flera lustiga exempel från bl.a. Kia.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Har också hört att tex Kia och Hyundai ska vara omöjliga om servicen inte fullgjorts hos auktoriserade verkstäder.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Nybilsgaranti, vad gäller?

    Har läst någonstans, att om man vill ha den långa garantitiden hos Kia och Hyundai måste man ha gjort service på deras verkstäder. Står med som villkor tydligen.

    Den vanliga garantin som är kortare typ två år, där kan man göra var som helst bara det är gjort enligt tillverkarens rekommendationer. Antar att det har med EU att göra.

    Men det är bara tagit ur minnet, så jag kan ha fel....
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2021-03-01 klockan 14:49.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Köpte en Ceed 2010, och sa direkt att den här kommer nog vara den bästa bilen jag kommer köpa..

    Kom ihåg när jag fick den och hade lite att klaga på, glappande förarstol, nått skrammel i backlucke drag jalusiet och några andra småsaker ( jag är knäppt pedant )

    -Du har inte köpt en Bmw ( säger service chefen)
    -Nej jag har köpt en Kia säger jag glatt!

    Alla fel åtgärdades utan problem!.

    Sen gick bilen klockrent..

    Men kom ihåg när bilen lämnades in en 6,5år..den hittade en brusten fjäder ett dåligt hjulaget och nått mer..

    När det skulle betalas....näää detta går på garantin!. Trrevlig Helg!

    Sen köpte man VW?!?, varför ...

    Så jag går inte på det där att de där långa garantierna skulle vara dåligt!, jag tycker bara det är bedrövligt att VW, Audi, Merca mm bara lämnar 2år...när det ger typ 5 år i USA på samma bilar......
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-01 klockan 19:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Stämmer inte alls att man måste göra servicen på märkesverkstad, men verkstaden måste vara en auktoriserad bilverkstad, dvs Mekonomen och liknande duger alldeles utmärkt.

    För ett antal år sedan blev KIA fällda för just kravet om att det måste vara deras egna verkstäder.
    https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...rantin-119589/

    Jag har även haft Peugeot uppe hos ARN för samma sak, där kröp dom till korset precis innan ARN skulle fälla utslag och jag fick igenom mina krav.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    äää ja så var det ju!, sorry!
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-01 klockan 19:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Sen köpte man VW?!?, varför ...
    Det räcker med att titta på Kia ceéd 2010 så förstår man varför du sen köpte VW
    Namn:  Kia_cee'd_Facelift_front_20101012.jpg
Visningar: 2886
Storlek:  420.6 KB

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Fan snygg ju!, kommer ihåg den härligt rassliga diesel ljudet när man kuggade ner och iiiiiiiiiiiiiiiiiiiinget hände... . Men snål var den

    Min var iförsig svart!, därav mitt missnöje med Svart bil igen
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-01 klockan 22:41. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Hur är det med den sjuåriga garantin? gäller den bara första ägaren?

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Nybilsgaranti, vad gäller?

    Kollade med hjälp av farbror Google

    ”GARANTI

    Ett värde som följer med bilen.

    Nybilsgarantin är inte en försäkring som du behöver betala något extra för, den gäller från fabrik och följer din bil oavsett hur många gånger den byter ägare. Detta är en bidragande orsak till att en begagnad Kia har ett så bra andrahandsvärde, eftersom det naturligtvis är attraktivt för en ny ägare att köpa en bil med garanti kvar på.

    För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Det vill säga från första servicetillfället.”

    Så det jag hade bakhuvudet, var nog innan EU tog dem i örat.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Hur är det med den sjuåriga garantin? gäller den bara första ägaren?
    Näää , 100 ägare typ

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Kollade med hjälp av farbror Google

    ”GARANTI

    Ett värde som följer med bilen.

    Nybilsgarantin är inte en försäkring som du behöver betala något extra för, den gäller från fabrik och följer din bil oavsett hur många gånger den byter ägare. Detta är en bidragande orsak till att en begagnad Kia har ett så bra andrahandsvärde, eftersom det naturligtvis är attraktivt för en ny ägare att köpa en bil med garanti kvar på.

    För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Det vill säga från första servicetillfället.”

    Så det jag hade bakhuvudet, var nog innan EU tog dem i örat.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Precis!, jag ägade nog min under den period Kia försökte köra med att man BARA fick serva på KIa. Men där fick de backa ifrån!

    Men är detta ett Kia forum? .

    Fast kan fortfarande bli lite lätt irriterat runt detta....Köper en Golf för 500k ++ ( inte jag alltså )... Så ska man lägga till ytterliggare 10 000 för få lika garanti som en 149 000 Kia... ...

    Ja vi som gillar premium bilar är så lurade.... Läste nått om det där varför det är så dåliga garantier på premium bilar i Europa..jämnfört med USA mfl..

    Är att ingen driver den frågan typ..

    Tycker bensinupproret 2.0 skulle bråka om detta istället.. . För att få ner bensinpriset kommer ju aldrig hända tyvärr-..

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Nybilsgaranti, vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Men är detta ett Kia forum?
    Verkligen inte!

    Men frågan är ändå intressant, då andra märkens garantier i högsta grad påverkar märkesfördelningen av sålda bilar (tror jag).

    Tolkar texten jag lånade från Kia, att deras garanti för typ Taxibilar var 3år eller 15000 mil.

    Har sett någonstans (tror det var när DQ200-debatten var som hetast) att VW har bättre/längre garantier (säkert mot tilläggskostnad) till Taxi, än oss vanliga dödliga.

    Om det nu är sant, är det intressant att VW vågar ha längre garantitid för ”nyttofordon” än KIA, som slår på trumman i texten för att de verkligen litar på sina produkter.

    Någon som vet hur det ligger till med detta?

    (Medveten om att det här glider lite ifrån ursprungliga frågan, men nyfiken)


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är väl bara konsumentkraft som kan styra detta. Intresseorganisationer i andra länder har ju lyckats smiska upp VAG ordentligt i dieselgate-frågan. Här hemma hade Konsumentverket sin fredagsfika med rulltårta som vilken annan dag som helst.

Liknande ämnen

  1. Emissionsgaranti, vad gäller?
    Av ma7oloh i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2019-05-20, 15:41
  2. Passat B8 Service, vad gäller?
    Av JamminJars i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-03-21, 18:32
  3. Årsmodell ny bil, vad gäller?
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 21:10
  4. Vad gäller vid reg. besiktning av mk1
    Av jollykent i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 17:41
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin