Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Nåja, man ska inte bita den hand som föder en, allt för hårt. Det gäller i EU och det gäller även i USA, där man är väldigt inställsamma till inhemska biltillverkare, på ett övergripande plan (och samtidigt gärna väldigt tuffa mot utländska biltillverkare). För att inte tala om Japan, som är helt absurt i det avseendet.

    Sen ska man komma ihåg att "den långa garantin" som vissa asiatiska biltillverkare "erbjuder" naturligtvis inte kommer gratis. Det finns inget som är gratis. Det är i stort sett en försäkring som du som kund får betala på ett eller annat sätt.

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Köper det tyvärr inte, för Bmw, Merca , VW är ju så mkt billigare mot de asiatisk att köpa.....

    Handlar mer om vilken kvalité man har på grejerna och inte vågar/ha råd

    Den där Japanska/asiatisk är ju både billigare och har bättre kvalité .

    Så lite knas är det
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-02 klockan 09:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Tyvärr har du fel, att de asiatiska bilarna är billigare beror på andra orsaker och varför de europeiska premiumbilarna har ett högre pris är väl självklart. Den extra försäkringen får du som asiatbilskund betala extra för hur som helst.

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Fast Kia tillverkas ju i Europa .. med mkt av utveckligen här..

    Jag är mer övertygad att detta är ett sätt för Asiastiska att slå sig in på markanden..

    Vilket KIA är ett sjukt exempel, från att ingen köpt en Kia till på nått år så den mest sålda bilen till privatkund..

    Jag tror mer att de gamla rävarna inte "tror" sig behöva ge mer garanti..

    Men inte länge sen man började med att erbjuda ökad garanti på premium bilar för att folk hakade upp sig på att det var så dåligt.

    Sen kan man ju tycka som min polare som köpt precis en RS6 för 1,5miljon...får lägga till ytterligare 10k för att få en vettig garanti...

    Knas är det , men vi får skylla oss själva som köper dessa märken inkl mig!
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-02 klockan 18:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vad menar du? Vissa Kia tillverkas i låglöneland i Europa och produkten är i allmänhet enklare än motsvarande europeiska premiumprodukt, på flera olika sätt och framför allt är produkten betydligt mer standardiserad, dvs kunden har mycket få personaliseringsmöjligheter, bilen görs i ett fåtal utföranden. Men menar du på allvar att du inte förstår varför en europeisk premiumbil har ett högre pris än en sydkoreansk Kia bygd i Europa? Tror du att den faktiska byggkostnaden är det enda som ligger till grund för prissättningen?

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Man kan ju se det hela såhär med: Varför ska jag som nybilsköpare betala för en garanti som jag aldrig kommer utnyttja?

    Jag har mina bilar i max tre år.
    Så 7-års garanti eller dyligt lockar inte mig. På nåt sätt får jag ju betala kalaset när jag köper bilen.

    OT: Skulle vara kul att veta om polaren med RS-6 hade funderingar på typ en KIA med längre garanti istället...

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    I Norge har VW fem års nybilsgaranti, eller 10000 mil.

    Nu är ju bilarna betydligt mkt dyrare där, vi skulle säkert kunna ha det på samma sätt här i Sverige, men vgs verkar vilja pressa ner priserna och göra det valbart för kunden att själv bestämma hur lång garanti man vill ha, jag betalade runt 10000:- extra när jag köpte min Passat, så fick jag fyra års nybilsgaranti.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Man kan ju se det hela såhär med: Varför ska jag som nybilsköpare betala för en garanti som jag aldrig kommer utnyttja?

    Jag har mina bilar i max tre år.
    Så 7-års garanti eller dyligt lockar inte mig. På nåt sätt får jag ju betala kalaset när jag köper bilen.

    OT: Skulle vara kul att veta om polaren med RS-6 hade funderingar på typ en KIA med längre garanti istället...
    Du har inte funderat på att folk hakar upp sig om du skulle sälja bilen privat, när garantin inte är kvar?

    Kan säga ska du sälja en RS6 utan garanti, så blir det mkt mer svårsåld.

    Nu när jag byter in min Golf eventuellt, så vill ÅF dra av pris för man ska Das Welt garanti på bilen..

    Så lång garanti är ju självklart det bästa, finns ju en anledning att man kan köpa till sådan för en typ 50 000 på Ferrari. Ingen som vågar äga en sådan bil utan garanti...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vad menar du? Vissa Kia tillverkas i låglöneland i Europa och produkten är i allmänhet enklare än motsvarande europeiska premiumprodukt, på flera olika sätt och framför allt är produkten betydligt mer standardiserad, dvs kunden har mycket få personaliseringsmöjligheter, bilen görs i ett fåtal utföranden. Men menar du på allvar att du inte förstår varför en europeisk premiumbil har ett högre pris än en sydkoreansk Kia bygd i Europa? Tror du att den faktiska byggkostnaden är det enda som ligger till grund för prissättningen?
    Nej, för KIa är ju ingen billig bil längre, senaste testet i TV så var Kia dyraste av gäng inkl nyaste Golfen.. ...Så den byggs billigt, med det gör ju Skoda också. Men den är ju inte heller billigt längre

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Fortfarande har det inget med byggkostnaden att göra, var bilen byggs, pris på bilen etc. Den korta versionen är att Skoda är ett starkt varumärke som säljer bra, Kia behöver den extra försäkringen som kunden får betala, för att kunna sälja sina produkter.

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ok , kan man säga att jag får betala för Miljarderna som diesel skandalen kostade?! ....

    Men man kan säga att nån är smart här, troligen VW som erbjuder att man kan köpa till garantin ( som många gör enligt ÅF ). Jag har bara ifrågasatt att den där billiga Seaten som står där borta där får jag 3år...men dyra Golfen bredvid med exakt samma drivlina mm där får jag betala 4000 för det..

    Är svårt att få en bra förklaring hos ÅF varför så, deras billigaste bil har bäst garanti men samma prylar under skalet..
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-03 klockan 07:50. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Samma sak här, den korta versionen är att Seat bilen behöver den extra försäkringen (som du får betala) för att kunna säljas i de volymer man har som mål. VW bilen behöver inte det.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Alla VW, Audi, Seat, Skoda har två års nybilsgaranti i utgångsläget. Sen har man ibland kampanjer att ett tredje år ingår, särskilt när det gäller privatleasing.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-03-03 klockan 09:37.

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja jäklar, när tog Seat bort det? .

    Det var det här jag tänkte på, men verkar ju som sagt bort nu

    Trygghetspaketet kommer att ingå vid köpet av alla nya Seat-modeller, förutsatt att köpet finansieras genom Seat Finans. En annan förutsättning för att trygghetspaketet ska gälla är att bilen är servad enligt bilens serviceintervaller.

    ""- Som en del i Volkswagengruppen har vi tillgång till den senaste tekniken och den bästa kvaliteten på våra produkter. I och med lanseringen av nya Leon har vi ett nytt och komplett modellprogram med produkter som vi vet håller vad de lovar. Därför känns det perfekt att kunna erbjuda kunden en förlängd garantitid och fri service, säger Åke Lundberg, Märkeschef på SEAT Sverige.""
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-03 klockan 12:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #34
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Trygghet.....

    Som jag skrivit i annat inlägg i denna tråd så har vi 3 års garanti på våra 2 VAG bilar Vw/Seat. Leon R:n har dessutom 3 års service i paketet. Det är inget jag som köpare kunnat påverka.

    2 års garanti är ju basen för VAG bilar (så även för många andra premiummärken). Historiskt har jag inte köpt till "extra år" av garanti mest för att jag inte gillar att "dubbelförsäkra". Man har maskinskada i en normal försäkring. Det får räcka. Var och en får göra som den vill . Tror ej att det påverkar andrahandsvärdet på en normalbil, ingen parameter folk i gemen räknar med när man köper beg bil gissar jag.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-03-03 klockan 11:30.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    I ett enskilt fall kan ju kvarvarande nybilsgaranti vara ett plus när man köper en begagnad bil, men som sagt, tror inte det höjer andrahandsvärdet initialt.

    Vad det gäller ex. Kia och Hyundai så säljer de ju huvudsakligen mycket till privatpersoner pga av långa garantier. Men så är de ju lika dyra, eller dyrare, än ex. VW, plus att man ofta inte kan få utrustning som värmare. Dragkrok eftermonteras och är ofta dyrare.

    Vem köper t.ex. en Ceed för 201´ på kampanj när en motsvarande Golf kostar detsamma, eller en Tucson 150 hk automat för 299´ när en motsvarande Tiguan kostar 289´. Dessutom med värmare och dragpaket. En no-brainer för mig.

    Men, kort sagt, däri ligger kostnaden för längre garanti.


    Min sambo har för övrigt en Hyundai i30 -14. Helt OK bil, men tråkig så in i döden. Den har vart på service på märkesverkstad med oljebyte och andra tillägg sju(!) gånger på 4500 mil. Det är givetvis också något som delvis bekostar längre garanti, dvs täta servicar. En Golf hade klarat sig med tre eller möjligtvis fyra oljebyten under de åren.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-03-03 klockan 13:40.

Liknande ämnen

  1. Emissionsgaranti, vad gäller?
    Av ma7oloh i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2019-05-20, 14:41
  2. Passat B8 Service, vad gäller?
    Av JamminJars i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-03-21, 17:32
  3. Årsmodell ny bil, vad gäller?
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 20:10
  4. Vad gäller vid reg. besiktning av mk1
    Av jollykent i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 16:41
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin