Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13

    Köpråd: Berätta era erfarenheter om 1.5 TSI ACT

    Jag är i tankarna om att köpa fabriksny Passat Sportscombi, men skulle vilja höra lite erfarenheter om 1.5 TSI ACT.

    Läst mesta dels om den på engelska sidor där -18 och -19 års versioner hade problem med "Kangarooing" vid kallstart. Att den hesiterar och inte accelererar fullt ut på lägre varv och växlar som jag förstått det. Ska kommit en mjukvaruuppdatering förra året som hjälpt vissa, andra inte.

    Är det någon som har haft, eller har problemet?

    Nått annat man behöver behöver beakta innan man köper?

    Har en -12 Passat idag som jag fick byta kolvar på och är redigt less på begagnade bilar och vill ha nått med garanti som bara lämnas in vid problem. Men vettetusan om man vågar tänka på VAG efter att läst problemet om ovanstående. Verkar som VAG inte direkt är synonymt med kvalité. Tråkigt när Passat är perfekta familjebilen för hyfsad peng.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl bara med manuell låda som problemet uppstått..

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Som jag uppfattade det fanns automater som strulade också, så man blir konfunderad... Hade väl även slutat med att för dom som en uppdatering inte funkade för fick svaret att det var motorns-karaktär, så VAG verkade släppa det helt.

    Sen om det är så att problemet till största delen blev avhjälpt men att det beror på t.ex. körstil är ju också svårt att veta.
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-28 klockan 11:18. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är det ny eller begagnad bil du ska köpa?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    "Jag är i tankarna om att köpa fabriksny Passat Sportscombi"

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tack, jag missade det.
    En 1,5 TSI 150 DSG7 Edition då antar jag? Jag har inte hört om några generella bekymmer med EA211 motorserien och den är relativt beprövad vid det här laget.

    Men vettetusan om man vågar tänka på VAG efter att läst problemet om ovanstående. Verkar som VAG inte direkt är synonymt med kvalité. Tråkigt när Passat är perfekta familjebilen för hyfsad peng.
    Aktuell Passat generation 8 har ingenting gemensamt med föregående generationer Passat. Min uppfattning är att MQB-bilarna är klart bättre avseende kvalitet än föregående generationer och Passat är sannerlingen inget undantag.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Precis den är det, känns då lovande ändå. Jag tänkte lägga till 5 års fabriksgaranti för att stilla huvudet kommande åren. Redigt less på begagnade bilar numera.
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-01 klockan 09:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Hazze23 Visa inlägg
    Precis den är det, känns då lovande ändå. Jag tänkte lägga till 5 års fabriksgaranti för att stilla huvudet kommande åren. Redigt less på begagnade bilar numera.
    Har också sett att 1.5 tsi har haft strul med "Kangarooing", både dsg och manuell låda. Ska ha kommit en mjukvaruuppdatering förra året men om det löste problemet kan jag inte svara på.

    Det andra problemet med 1.5 tsi är att den har dsg7 dq200 och den lådan har det varit mycket strul med men även där så kan det ha lösts men inget jag kan garantera.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Mycket strul skriver du, vilka bilmodeller, modellgenerationer, motoralternativ?

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Bergilo Visa inlägg
    Har också sett att 1.5 tsi har haft strul med "Kangarooing", både dsg och manuell låda. Ska ha kommit en mjukvaruuppdatering förra året men om det löste problemet kan jag inte svara på.

    Det andra problemet med 1.5 tsi är att den har dsg7 dq200 och den lådan har det varit mycket strul med men även där så kan det ha lösts men inget jag kan garantera.
    1.5 TSI har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Ser gärna att någon som har en sådan kunde yttra sig i denna tråd så slipper vi att förlita oss till att "man har hört" något i 3:e hand .

    DQ200 7vxl DSG med torrkopplingar. Den har jag erfarenhet av från en Golf 7 SC 1.4 TSI som jag tog i bruk ny hösten 2013. Inga som helst problem med denna låda. Drog tungt "Cargo släp" efter bilen då och då. Sålde den efter 4,5 år. Nuvarande ägaren (en kompis till mig) har inte heller haft några problem med den till dags dato. DQ200 omarbetades kraftigt i samband med införandet av MQB plattformen 2012.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Vi har en golf 1.5 TSI ACT 150hk manuell.
    Den lider av detta fenomen. vid kall motor är den ryckig på 1/2vxl vid lågt varv/last. Är man det minsta talangfull bakom ratten är detta inget problem. De första veckorna fick både jag och min fru tjuvstopp titt som tätt pga detta. Men sen lärde man sig att gasa lite lite mer än normalt och hantera kopplingen lite, lite annorlunda och då märks det inte alls. Så nu är det ett icke-problem. På en DSG kan jag däremot tänka mig att detta är riktigt kass då det är svårt påverka vad kopplingen gör.
    Bilen har inte varit på första service än så vet inte om mjukvaruuppdatering påverkar detta.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    DSG7 är numera DQ200G2 och är som tidigare sagt en helt annan låda än DQ200..

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Vi har en golf 1.5 TSI ACT 150hk manuell.
    Den lider av detta fenomen. vid kall motor är den ryckig på 1/2vxl vid lågt varv/last. Är man det minsta talangfull bakom ratten är detta inget problem. De första veckorna fick både jag och min fru tjuvstopp titt som tätt pga detta. Men sen lärde man sig att gasa lite lite mer än normalt och hantera kopplingen lite, lite annorlunda och då märks det inte alls. Så nu är det ett icke-problem. På en DSG kan jag däremot tänka mig att detta är riktigt kass då det är svårt påverka vad kopplingen gör.
    Bilen har inte varit på första service än så vet inte om mjukvaruuppdatering påverkar detta.
    Hej Micke. Har du varit inne på service med bilen ang. detta problem? Tycker du borde göra det innan din garanti tar slut annars kan det kanske kosta en slant senare.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    1.5 TSI har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Ser gärna att någon som har en sådan kunde yttra sig i denna tråd så slipper vi att förlita oss till att "man har hört" något i 3:e hand .

    /Peter
    Ang 1.5 TSI så är ju "kangarooing" ett problem som kan läsas på alla utländska forum så jag tycker inte man behöver höra något från just detta forum.

  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är inte alla som läser dom utländska forumen. Det är bra att det finns lite information här också.

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Visst finns det trådar om Kängurugång, det har det gjort i många år.

    Mycket "snack" (skrivet) gör det svårt att värdera informationen, därför vill jag gärna få input från någon som verkligen upplevt det.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Mycket strul skriver du, vilka bilmodeller, modellgenerationer, motoralternativ?
    Vet inte exakt modeller eller motoralternativ men det är väl ingen hemlighet att dq200 har haft mycket strul tidigare men som jag skrev så kanske det lösts på nyare modeller.

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det är inte alla som läser dom utländska forumen. Det är bra att det finns lite information här också.
    Klart det är bra att det finns information här också, det jag säger är att man inte behöver just läsa om ett problem på just ett svenskt forum för att t.ex den modellen, motorn kanske inte säljs så mycket i Sverige.

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Visst finns det trådar om Kängurugång, det har det gjort i många år.

    Mycket "snack" (skrivet) gör det svårt att värdera informationen, därför vill jag gärna få input från någon som verkligen upplevt det.

    /Peter
    Absolut håller med dig att man helst vill ha en "bekräftelse" från nån men Sverige är ett litet land där forumaktiviteten inte är lika hög som i t.ex England eller Tyskland och att kanske just den motorn säljs mer utomlands men men håller med dig.

Liknande ämnen

  1. 1.8 TSI ( 160 Hk. ) Köpråd... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-08-24, 10:58
  2. Erfarenheter trimning av 1,4 TSI Ecofuel?
    Av ullet i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 12:30
  3. Golf GT 1.4 TSI köpråd
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 22:07
  4. Erfarenheter av 1,4 TSI 160?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin