Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Johan
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    5

    Köpa GTE eller fortsätta med diesel?

    Hej

    Kör idag Tiguan som jag tänkte byta nästa år mest troligt. Lånade igår en Golf GTE från -18 och tyckte eldrift verkar smidigt när man kör mestadels stadstrafik i dessa tider.

    Däremot blir jag brydd att det verkar inte gå få 4motion på GTE modellerna? Har VW sagt något om planer att ändra det.

    Jag bor i norra delen av landet så 4motion har varit uppskattat, kör 3000-4000 mil om året (dock blivit mindre nu pga pandemin och valt att inte dra på resor som hälsa på familj och föräldrar som bor kvar i småland).
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-16 klockan 16:22. Anledning: Tog bort annorlunda font

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Gissar att drivlinan tar för mycket plats och/eller väger för mycket. Tiguanen verkar inte heller gå att få med 4 motion.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av Sevir Visa inlägg
    Hej

    Kör idag Tiguan som jag tänkte byta nästa år mest troligt. Lånade igår en Golf GTE från -18 och tyckte eldrift verkar smidigt när man kör mestadels stadstrafik i dessa tider.

    Däremot blir jag brydd att det verkar inte gå få 4motion på GTE modellerna? Har VW sagt något om planer att ändra det.

    Jag bor i norra delen av landet så 4motion har varit uppskattat, kör 3000-4000 mil om året (dock blivit mindre nu pga pandemin och valt att inte dra på resor som hälsa på familj och föräldrar som bor kvar i småland).
    Det kommer komma en 4wd variant, men då får du räkna med en 600k i pris..

    Sen kör du så där långt i normal fall, så är ju verkligen inte en hybrid nått att tänka på. Du lär ju dubbla drivmedelspriset mot den snåla dieseln...

    Man ska köra max 5 mil enkel om dagen, då är den grym. Har en kollega som körde 300mil på första tanken!

    Sen en sjuk sak som många inte tänker på med VW hybriden är att den ska servas varje 1500mil!!!

    Helt sjukt, han måste nu serva 2ggr per år mot nästan vartannat..... och inga billiga service.. Sist hade han kört 300mil på bensinmotorn med skulle ändå byta olja mm..

    Verkar ren misshandel för de stackars bensinmotorerna, bara en massa kallstarter...det hinner knappt bli varma så tar stryk...

    Så ren el eller håll ut med diesel är smartast

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Gissar att drivlinan tar för mycket plats och/eller väger för mycket. Tiguanen verkar inte heller gå att få med 4 motion.
    Undrar hur min VW-säljare slingrar sig undan det? Han sa att fyrhjulsdrift är ett måste här i Norden

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Det kommer komma en 4wd variant, men då får du räkna med en 600k i pris..

    Sen kör du så där långt i normal fall, så är ju verkligen inte en hybrid nått att tänka på. Du lär ju dubbla drivmedelspriset mot den snåla dieseln...

    Man ska köra max 5 mil enkel om dagen, då är den grym. Har en kollega som körde 300mil på första tanken!

    Sen en sjuk sak som många inte tänker på med VW hybriden är att den ska servas varje 1500mil!!!

    Helt sjukt, han måste nu serva 2ggr per år mot nästan vartannat..... och inga billiga service.. Sist hade han kört 300mil på bensinmotorn med skulle ändå byta olja mm..

    Verkar ren misshandel för de stackars bensinmotorerna, bara en massa kallstarter...det hinner knappt bli varma så tar stryk...

    Så ren el eller håll ut med diesel är smartast
    Många som missar att hybrider behöver "dubbel" service. Precis som en del tror att elbilar knappt behöver servas. Pengarna ska självklart in till verkstäderna oavsett vilket.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Det kommer komma en 4wd variant, men då får du räkna med en 600k i pris..
    Har du källa på det?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Audi Q5 finns som laddhybrid med fyrhjulsdrift, om du söker den kombinationen inom VW Gruppen. Börjar på 640 000 kr just nu. Någon Tiguan GTE finns ej, däremot eHybrid. Om du inte kör så mycket längre så tipsar jag om 2,0 TSI 190 från 364 000 kr - prisskillnaden (grundpris) upp till laddhybriden är ganska stor (jag har ej jämfört utrustning) och den prisskillnaden skulle så klart bli än större med en eventuell fyrhjulsdrift (elektrisk sådan) till laddhybriden.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av Qwedz Visa inlägg
    Har du källa på det?
    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...yrhjulsdriven/

    Tada!

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar hur min VW-säljare slingrar sig undan det? Han sa att fyrhjulsdrift är ett måste här i Norden

    - - - Uppdaterad - - -


    Många som missar att hybrider behöver "dubbel" service. Precis som en del tror att elbilar knappt behöver servas. Pengarna ska självklart in till verkstäderna oavsett vilket.
    Men många har blivit tvungna att slopa 4wd. Som på min arbetsplats där vi har bara "miljöbilar" som man kan ta som tjänstebil... Då köper 90% hybrider....

    Sen dubbla servicar är verkligen inget man skyltar med!, där åker många på en nit! . Samma med elbilar, det är inte heller gratis att serva!. Utom Tesla som är lite luriga som inte anger nått service intervall som jag fattat det..

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar hur min VW-säljare slingrar sig undan det? Han sa att fyrhjulsdrift är ett måste här i Norden
    Många som missar att hybrider behöver "dubbel" service. Precis som en del tror att elbilar knappt behöver servas. Pengarna ska självklart in till verkstäderna oavsett vilket.
    Din säljares svar på det är så klart att fyrhjulsdrift inte kommer vara några problem med MEB, Volkswagens elbilar. På vägen mot helelektrisk mobilitet kommer vi delvis att behöva kompromissa med våra behov, tyvärr. Laddhybridtekniken är ett steg på vägen, en övergångsteknik. Så behöver du en fyrhjulsdriven elektrisk SUV/CUV, invänta ID.4/ID.5 med 4Motion.

    Att laddhybriderna behöver tätare byte av motorolja kan väl knappast anses vara märkligt? Det handlar inte heller om att "pengarna ska in". Bilen är dyrare redan från början, men förbränningsmotorn i en laddhybrid utsätts för rejält tuffa påfrestningar. På detta forum är det inte ovanligt att det påstås att motoroljan ska bytas varje 1000 mil/varje år, på vanliga förbränningsmotorer, som ändå är igång från det att bilen startas till att den stannas... Sen ska man komma ihåg att privatpersoner i Sverige kör i snitt ca 1500 mil per år, dvs en oljeservice per år - det kan inte vara någon stor sak för någon som har råd att köpa en laddhybrid.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Men många har blivit tvungna att slopa 4wd. Som på min arbetsplats där vi har bara "miljöbilar" som man kan ta som tjänstebil... Då köper 90% hybrider....

    Sen dubbla servicar är verkligen inget man skyltar med!, där åker många på en nit! . Samma med elbilar, det är inte heller gratis att serva!. Utom Tesla som är lite luriga som inte anger nått service intervall som jag fattat det..
    På en pendlings eller familjebil har man inte stor nytta av fyrhjulsdrift i Sverige, dessutom dyrare i inköp, service, skatt, försäkring och eventuella reparationer. Framtaget av biltillverkarna enbart för att tjäna mer pengar, men säljarna övertalar oss att det är ett måste som vi inte kan klara oss utan.'
    OffT: Undrar hur lastbilarna tar sig fram men totalvikter på över 60 ton och drivning på enbart en axel?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det där är din åsikt, alla tycker inte som du. Jag menar att man har god nytta av fyrhjulsdrift i en familjebil där man vill ha hög säkerhet. En fyrhjulsdriven Passat går tydligt stadigare på alla underlag än en framhjulsdriven. Den korsar moddsträngar utan problem. Acceleration med vridstark diesel, inget problem på våt asfalt, snö, grus etc. Vägen till fjällen blir klart tryggare med en bil som balanserar kraften genom alla fyra hjulen. Jag skulle inte vilja göra mina skidresor utan fyrhjulsdrift, om jag inte var tvungen pga Golf GTI köp eller liknande... Riktigt skön känsla med fyrhjulsdrift. Dra tunga släp, husvagn, båt - mycket enklare och stabilare med fyrhjulsdrift, detta är typiska uppgifter för familjebilar.

    Du skriver att fyrhjulsdrift är framtaget av biltillverkarna för att tjäna mer pengar - ja, vad handlar annars företagande om? Men möjligheten är framtagen baserat på efterfrågan, det är kunderna som efterfrågar detta. En fyrhjulsdriven Passat GT TDI 200 kostar idag lika mycket som en framhjulsdriven... Service och skatt är lite dyrare, förbrukning helt minimalt i praktiken, försäkring vet jag inte om någon skillnad. Däremot vet jag att andrahandsvärdet är bättre på en fyrhjulsdriven Passat än en framhjulsdriven. En fyrhjulsdriven Passat är mer lättsåld.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Gissar att drivlinan tar för mycket plats och/eller väger för mycket. Tiguanen verkar inte heller gå att få med 4 motion.
    Vad jag vet är inte DQ400E utvecklad för mekanisk fyrhjulsdrift. En elektrisk bakaxel skulle däremot kunna vara en möjlighet, rent tekniskt. Prismässigt kanske det inte är lika intressant för målgruppen, i dagsläget.

    Namn:  DB2015AU01245_large.jpg
Visningar: 2175
Storlek:  606.2 KB

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Johan
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Det kommer komma en 4wd variant, men då får du räkna med en 600k i pris..

    Sen kör du så där långt i normal fall, så är ju verkligen inte en hybrid nått att tänka på. Du lär ju dubbla drivmedelspriset mot den snåla dieseln...

    Man ska köra max 5 mil enkel om dagen, då är den grym. Har en kollega som körde 300mil på första tanken!

    Sen en sjuk sak som många inte tänker på med VW hybriden är att den ska servas varje 1500mil!!!

    Helt sjukt, han måste nu serva 2ggr per år mot nästan vartannat..... och inga billiga service.. Sist hade han kört 300mil på bensinmotorn med skulle ändå byta olja mm..

    Verkar ren misshandel för de stackars bensinmotorerna, bara en massa kallstarter...det hinner knappt bli varma så tar stryk...

    Så ren el eller håll ut med diesel är smartast
    Usch det är lite över smärtgränsen. Jag hade tänkt mig runt 500-550 innan rabatter osv. Då lär man ju köra vidare med 4M och diesel. Förmodligen kika på Alltrack i det läget då högre markfrigång är rätt nice.

    Tror el/hybrid hade varit trevligt i veckorna när man handlar osv då det blir mer korta sträckor men ja du har kanske rätt i bränslekostnaden skulle dra iväg.

    Serva flera gånger lät ingen vidare heller, jag är rätt bekväm göra det vart 3000 mil nu.


    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    På en pendlings eller familjebil har man inte stor nytta av fyrhjulsdrift i Sverige, dessutom dyrare i inköp, service, skatt, försäkring och eventuella reparationer.
    Jag håller inte med, jag märker stor skillnad på köra FWD och ha 4M särskilt i norrland där jag bor.
    Sedan var det inte mycket att välja på när jag köpte min Tiguan då 4M är standard på GT modellen och fick mycket annat på köpet som värmare och dragkrok (orkar inte dra allt, listan är lång).

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Ja, det går alltid att hitta anledningar eller orsaker till att ha fyrhjulsdrift, men jag är säker på att för 90% som har det i sina bilar så kommer det aldrig till användning, men säljarna övertalar om att det är ett "måste" för att överhuvudtaget kunna framföra en bil säkert. Själv tycker jag det är riktigt skoj när ställer om den i "offroadläge" och leker de två dagar om året det är lite snö
    Har pratat med personer som knappt vågar trycka på gaspedalen i sommarväglag som säger: jäkla tur jag har fyrhjulsdrift nu på vintern, annars hade det gått illa. Jomenvisst

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tycker du uttrycker en märklig bild av de märkesrepresentanter som finns ute i landet, en bild som jag inte alls känner igen. Att kunder skulle övertalas till att välja fyrhjulsdrift för att det är ett måste... Hur har du kommit fram till den märkliga uppfattningen? Min bild är att det först och främst är kunderna som efterfrågar detta, som vill ha detta. De få gånger en bilmodell eller modellversion inte kunnat erbjudas med fyrhjulsdrift så har snarare det varit en minuspost bland potentiella kunder:

    "Vadå, kan jag inte få den med DSG, stora dieseln och fyrhjulsdrift?"
    det menar jag är mycket vanligare än att någon skulle behöva övertalas till att välja fyrhjulsdrift.
    Bland alla de förmånsbilskunder som valt en Passat GT TDI 4Motion R-Line (vilket är den absoluta majoriteten av kunderna på den bilen) hittar du nog få som hellre skulle vilja ha den utan fyrhjulsdrift. En sådan lagerbil men utan fyrhjulsdrift kan bli svårsåld. Och det är kanske det du blandar ihop med övertalning, märkesrepresentaten ska guida kunden till en specifikation som passar kundens behov, och då är det inte fel att informera om att en icke fyrhjulsdriven Passat kan vara svårare att sälja som begagnad eller kommer i vart fall ha ett lägre pris.

    Sen förstår jag inte varför du tror att det måste vara vinter för att man ska ha nytta av fyrhjulsdrift. Har du testat att dra runt tung husvagn på regnvåt gräs, lera, eller att dra upp båten på våt ramp? Personligen tycker jag det är riktigt skönt när jag ger full gas på motorvägspåfarten på torr asfalt och bilen går rakt fram, utan att dra åt något håll, utan att ESP/TC går in och stryper bilen. Lite snärtig gas på regnvåta kullstensgator, våta löv på landsvägen etc..

    Som sagt, en Passat GT kostar lika mycket med eller utan fyrhjulsdrift. Kunden väljer själv.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Har velat beställa Tiguanen med framhjulsdrift, men tyvärr tar inte VAG Sverige in den för att vi "måste" ha fyrhjulsdrift på våra vintervägar i Sverige. Konstigt att bilarna fungerar i Tyskland med FWD?

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    150hk TSI är väl framhjulsdriven?

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Johan
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har velat beställa Tiguanen med framhjulsdrift, men tyvärr tar inte VAG Sverige in den för att vi "måste" ha fyrhjulsdrift på våra vintervägar i Sverige. Konstigt att bilarna fungerar i Tyskland med FWD?
    Fanns förut i alla fall men vi har ju annat klimat i Sverige än Tyskland samt avlångt land.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har velat beställa Tiguanen med framhjulsdrift, men tyvärr tar inte VAG Sverige in den för att vi "måste" ha fyrhjulsdrift på våra vintervägar i Sverige. Konstigt att bilarna fungerar i Tyskland med FWD?
    Du vill alltså ha en Tiguan med 1,5 TSI 150? Den finns framhjulsdriven i Sverige. Om inte, vilken motor är det du vill ha med framhjulsdrift som inte erbjuds i Sverige? 2,0 TDI 150?

    Att Tiguan till största del erbjudits med fyrhjulsdrift i Sverige beror på att VW Sverige känner sina kunder och vad de önskar. Då är det bäst att fokusera på ett bra pris på det kunderna faktiskt vill ha. Som jämförelse kostar Tiguan 2,0 TDI 200 4Motion Elegance motsvarande 453 446 SEK i Tyskland. I Sverige kostar den 374 900 SEK, så det är inte så att de svenska kunderna behövt betala något särskilt mer för fyrhjulsdrift.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Jag hör till dem som aldrig mer skulle köpa en vinterbil utan fyrhjulsdrift. Det var ett beslut som jag tog efter att med min framhjulsdrivna A4 kört fast på en oplogad väg. Med min 4-hjulsdrivna A4 har jag klarat samma oplogade sträcka 9 vintrar (jag köpte den 2011), men för att inte köra fast i djup snö måste jag stänga av ESP. Annars känner ESP att hjulen spinner och stryper kraften då den inte vill att hjulen skall spinna.

    Man tror det inte, men även på sommaren kan fyrhjulsdriften göra nytta, man slipper hjulspinn och skrikande däck om man plötsligt behöver gasa sig ur en korsning.

    Dock håller jag inte med om att 4-hjulsdrift är säkrare än 2-hjulsdrift. Med 2-hjuls-drift släpper det när man gasar, med 4-hjulsdrift kan släppet komma som en överraskning när man bromsar. En sen regnig höstkväll för många år sedan var jag på väg hem på E4 och höll 110 på motorvägen i min 2-hjuls-drivna A4. I en halv-brant uppförsbacke spinner plötsligt framjulen loss, då inser jag att det är underkylt regn på vägbanan och sänker hastigheten rejält. Det var en insikt som jag mycket hellre fick på det viset än i en kurva eller försök till inbromsning.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Köpa återkallad diesel
    Av dieselg8 i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-11-11, 10:07
  2. Golf 6 - diesel eller bensin
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 11:19
  3. Köpa passat diesel 2001-
    Av vw_audi i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 17:22
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 23:25
  5. Motorbyte diesel. Uppåt eller neråt????
    Av dieselrules i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin