Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Suzuka 20'' till Tiguan 1.4 TSI CLBM4M 2018

    Hejsan!
    Jag vill införskaffa Suzuka fälgar (begagnade) till en Tiguan 1.4 TSI CLBM4MT från 2018.
    Det är ingen R-Line på den.

    Jag har kollat runt lite och min magkänsla säger att det bör funka med måtten 8,5J x 20 ET38 för min modell. Fått bekräftat via olika sidor och ett tveksamt "det bör gå" från Volkswagen själva.

    Anledningen jag frågar är att det står att fälgarna kräver R-Line ​på vissa sidor. Men det kanske menas att man förr enbart kunde få dem via ett R-Line paket? Eller betyder det att de enbart passar till R-Line bilar?

    Förvirrad kille

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Ja, självklart passar alla fälgar från den generationen av Tiguan, med rätt däckdimension så klart.

    Det stämmer att de endast gick att beställa tillsammans med R-line.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Tack Crille82 för svar!
    Då känns det något mer betryggande!
    Däckdimensionen som jag tittat på bör också fungera när det gäller rullomkrets förändring och liknande!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Som ovan säger, Suzuka är/var unika för R-Line, och dessutom endast i kombination med sänkningssats.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Qwedz Visa inlägg
    Som ovan säger, Suzuka är/var unika för R-Line, och dessutom endast i kombination med sänkningssats.
    Okej! Får man fråga vad som menas med "endast i kombination med säkningssats"?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Att de endast gick att beställa i kombination med sportchassi med sänkning. Handlar om den rent visuella aspekten. Stora hjul (fälgar) med för mycket luft i hjulhusen kan se mindre tilltalande ut.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-02-25 klockan 00:59.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Okej! Tack för svar! Får hoppas det blir bra ändå dock : -)
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-24 klockan 22:05. Anledning: Ingen menig att citera hela inlägget precisi före

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det blir det säkert, snygga fälgar. I värsta fall får du komplettera med sportfjädrar

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Undraren87 Visa inlägg
    Okej! Tack för svar! Får hoppas det blir bra ändå dock : -)
    Det blir garanterat bra. Enligt mig ska en SUV inte sänkas.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Tack alla för svar! Hjälpte mig väldigt mycket, nu är det bara köra på!

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Namn:  Tiguan 1.jpg
Visningar: 1234
Storlek:  7.6 KBNamn:  Tiguan 2.jpg
Visningar: 1026
Storlek:  8.6 KBNamn:  Tiguan 3.jpg
Visningar: 929
Storlek:  8.8 KBNamn:  Tiguan 4.jpg
Visningar: 907
Storlek:  7.9 KB
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det blir garanterat bra. Enligt mig ska en SUV inte sänkas.
    Vaaaa.... det blir ju hur bra som helst. Lågt, brett och stort är alltid det vinnande konceptet
    Bilder på mina tidigare Tiguaner. Sänkta med 35mm H&R. På T II 15mm spacers på 20 tums Suzuka. Tror jag var en av de första i världen att sänka T II, hängde på låset hos H&R 2016, fick också en av de första levererade i Sverige. En GTS.

    Edit: Vad märkligt, varför kommer inte bilderna i rad? Det är fyra bilder jag har bifogat.
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-02-25 klockan 09:01.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Dina andra fälgar (inte Suzuka) på bilderna såg riktigt snygga ut! Dum fråga, men upplevde du det som natt och dag att sänka bilen?
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-25 klockan 10:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Jag skulle säga från natt till dag. Eller från dag till natt, vilken man nu föredrar. Absolut mycket bättre fjädringskomfort. Tiguanen upplever jag är stötig med sin korta hjulbas och "off road" sättning på originalfjädrarna. H&R fjädrarna är något progressiva, alltså mjukare till hårdare ju mer de komprimeras. Jag upplevde mycket bättre komfort, mindre stötig. GTS har ju DCC, funkade helt perfekt med H&R.

    Sedan ska man komma ihåg att trots sänkningen är fjädringsvägen lång, det är också högt från mark till underrede ändå.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Visst är det snyggt med en sänkning, men vill jag ha en sänkt bil så gör jag definitivs inte det med en SUV. Jag älskar att bilen är högre och har bättre markfrigång pga alla dessa fartgupp, kanter, hål i vägar, snö, isklumpar mm mm. Sen oavsett bil så misstänker jag att en sänkning blir bäst med DCC? Saknar faktiskt det ibland på min efter att jag testat en Tiguan med DCC (var för dyrt när jag köpte min).

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Fungerade DCC bra med sänkning? Verkar förekomma olika uppfattningar om detta. Hade du fortfarande en vettig skillnad mellan Comfort och Sport? Inga felkoder?

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Jag förstår vad du menar, men Tiguanen är trots sänkningen fortsatt mycket högre från marken än "vanliga" bilar, och markfrigången lika så. Ska man använda sin stads SUV i skogen (vem gör ens det...) är sänkning fel väg att gå naturligtvis. Jag uppskattar att det är en rymlig kupé där man sitter upp, och det råkar sammanfalla med nåt som ofta är benämnt som SUV. Familjefraktare borträknat.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Det närmaste terrängen jag kommer är nog skogs eller grusväg Men det är grymt skönt att veta att den inte slår i ändå.
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-25 klockan 13:20. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Fungerade DCC bra med sänkning? Verkar förekomma olika uppfattningar om detta. Hade du fortfarande en vettig skillnad mellan Comfort och Sport? Inga felkoder?
    På Tiguanen, som är min enda referens till sänkning och DCC, fungerade det alldeles utmärkt. Jag kör inte särskilt "sportigt" och brukade inte använda det läget, men det var absolut skillnad mellan comfort, normal och sport, där jag tycker comfortläget var mjukare med sänkfjädrar än originalfjädrar. En sådan setup skulle jag absolut göra igen.

    Hur det fungerar på andra chassin med DCC och sänkning har jag ingen uppfattning om.

Liknande ämnen

  1. Nya Tiguan 20/21 på VW's sida
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 09:32
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-09-04, 13:21
  3. Vibrationer Tiguan 2018
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-23, 19:33
  4. Dynamisk HiLED Tiguan 2018
    Av lstenhoff i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 22:48
  5. Beställt ny GTI tsi 2018
    Av UKL526 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-08, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin