Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Webmaster
    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    David Stenbeck
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    35

    Köpråd Golf eller Passat Sportscombi

    Hej, tänkte höra mig för lite de som har mer erfarenhet av VW bilar här på forumet.

    Har fått tillökning i familjen och letar efter en bra familjebil för en ny familj med en 15 månaders och har fastnat lite för just Golfen, eller möjligen Leon eller Octavia som alternativ men även nu på sistonde tittat lite på Passaten.

    Går väl egentligen och funderar kring om man ska sikta på en 3 åring eller någonstans runt en 6 åring för att få ner ägandekostnader lite mer.. Har förstått att man bör undvika modellerna med kamkedja i några av motorerna då de kan strula lite utöäver det verkar de flesta motoralternativ vara vettiga som jag förstår det.

    Sedan upplever jag att priserna just nu ser klart höga ut överlag, antagligen en del coronaeffekt och lite från den nya bonus/malus. Är det andra som upplevt detta med? Säljer bilarna för dessa priser eller är är priserna satta med prutning i beräkning?

    Behovsbild:
    - Gärna automat
    - Är 180 lång men har lite längre ben, eller upplever att jag sitter lite längre bak än många för att få en bra körposition, så även om stolen inte sitter bakom mig är det bra om tjejen får plats utan att känna sig mosad (upplevde att jag kunde sitta bakom mig själv rätt bra i golf 7:an som ja provsatt dock)
    - Behöver ingne monstermotor i men det är skönt att känna att man kan köra om tryggt utan att spendera en evighet i mötande körfält.
    - Adaptiv farthållare är typ ett krav minst backsensorer med.
    - Carplay är en klar fördel då man slipper sega inbyggda system och får smartare GPSvägledning vilket jag ser som ett stort plus när man ska uppåt alla trafikolyckor i stockholmsområdet lite då och då.
    - Isofix? detta kändes vettigt, men det verkar ju som att det bara finns i baksätet på bilar av ngn dum anledning och om man kör själv med grabben så måste man ändå sätta han i framsätet för att det inte ska bli kaos så antagligen landar vi i en bältesstol ändå (om det inte går att få detta eftermonterat till rimlig kostnad fram).

    I alla fall, tänkte höra ifall det är så att det finns en bra köpguide eller om ni som har mer erfarenhet av bilarna i fråga kan ge lite rekommendationer över vad jag bör leta efter typ:

    Vilka motorer som är vettiga för vilka årsmodeller, något annat man bör tänka på vid köp av vissa av dessa modeller? Några stora fallgropar att undvika?

    Egentligen tänkte jag mig att lägga kring 100-150k på en beg bil, dock verkar det vara riktigt svårt att hitta bra deals just nu så man kanske får sträcka sig uppåt 200k för att nå ngt rimligt.

    Tack på förhand för alla tips.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har du stora bakåtvända barnstolar så säger jag Passat. Den är rymligare bak, även om Golf också är rymlig för sitt segment. Du säger inget om vilken typ av motor du önskar. Men kamkedjeproblemet som du tar upp finns inte i så nya Golf eller Passat som 3-6 år. Hur långt kör du per år och hur långa stäckor normalt? Två Passat som det finns ganska mycket utav på marknaden är 1,4 TSI 150 DSG (bensin) och 2,0 TDI 190 4Motion DSG GT (diesel). Båda alltså med automatisk växellåda. Det finns inga motorer att undvika i Golf generation 7 och Passat generation 8, men välj rätt motor för ditt behov och användningsområde. Adaptiv farthållare förekommer i alla vanliga Passat generation 8 och Golf generation 7. Apple CarPlay är standard i bilar tillverkade från vecka 22 2015. Isofix standard sedan länge.

  3. #3
    Webmaster
    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    David Stenbeck
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    35
    Ah sorry.

    Körsträcka: Arbetspendlar inte med bilen så det jag räknat på samt hur vi haft innan med Sunfleet bilpool (dock blir det antagligen mer körning när man själv äger) säger under 1000 mil, men jag överslagsräknar ändå på 1500. Majoriteten är väl att åka och handla och lite utflykter på helg eller aktiviteter, sen ngn gång i månaden eller så är det säkerligen en resa på 2-3 timmar motorväg/landsväg till någon av föräldrarna. Ngn gång per år kanske nån semester lite beroende på.

    Gällande motorval är det egentligen just att ha en motor som känns som man kan göra bra och trygga omkörningar med, skiter vi vad siffran på hästkrafter säger, men antagligen inte de svagaste.. tänker att med en kombi så är säkerligen 150hk motorn rimlig... har inte kört 125:an eller så för att veta om det är rimligt drag i den för det syftet. Kul körning är en fördel men inget krav. förbrukningsmässigt så tror jag att vi kör för få mil för att det ska inverka så enormt på vår ekonomi.
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-23 klockan 11:02. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad som är bra prestanda är väldigt relativt, mycket upp till personliga preferenser. Så svårt att råda... De flesta skulle nog säga att Passat med 1,4 TSI 150 går alldeles utmärkt i alla normala situationer. Vill du ha mer pang för pengarna och bensin i tanken så blir det till att leta mer udda fåglar som 2,0 TSI 220 DSG GT, eller kanske 2,0 TSI 280 4Motion DSG GTR. Passat 1,4 TSI 125 har aldrig sålts i Sverige, däremot 1,6 TDI 120, den ska du undvika, men den är också ovanlig. Nu har jag inte så bra koll på vad Passat GTE kostar som begagnad, men där har du nog annars ett bra alternativ för korta sträckor och längre ibland, om du kan ladda hemma. Observera dock något högre servicekostnad, men det behöver inte vara något problem om du kan köra mycket på el.

  5. #5
    Webmaster
    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    David Stenbeck
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    35
    Ok, låter rimligt. GTE hade vart klockrent om garaget i huset ja bor hade eluttag men tyvärr saknas det.

    Får hitta och provköra helt enkelt gällande motorn, något annat man ska tänka på med dessa om man är hos handlaren och kollar? ev. åtgärder som bör vara gjorda? miltal som har dyra servicar utöver det vanliga?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Jag anar att ditt beskrivna körmönster kan ställa till det för partikelfiltret med korta körningar. Bensin är nog valet för dig.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Kan bara hålla med Marcus om att Passat är att föredra med bakåtvända barnstolar. Vi hade tidigare en Passat Alltrack 2013 och nu en Passat GTE 2017. Vet inte om det bara är en känsla men den nyare generationen av Passat känns något, något mer tilltagen på längden invändigt.

    Har två barn i ålder för bakåtvänd barnstolar och för tillfället har vi en Axkid Minikid 2 (bältesstol) och en Britax SwingFix (isofix). För mig var det lite överraskande men bältesstolarna vi kollade på tog mer plats än isofix-stolar, då är ändå Minikid en av de mindre stolarna tror jag.

    Jag är 187 cm men sitter nog inte överdrivet långt bak eller ryggstödet lutat. Vi får precis plats med isofix-stolen bakom förarstolen om jag sitter bakom ratten. Med bältesstolen är det helt omöjligt att få en bra körställning. Med bältesstolen på högersidan hamnar främre passagerarstolen långt fram och är man över typ 180 så måste man vika ihop benen för att kunna sitta i passagerarstolen.

    Jag vet att det hänger på barnet men vi har alltid haft barnen bak, även om man åker själv med de. Det i kombination med en snurrbar isofix-stol (t.ex. Britax SwingFix) är sjukt smidigt och sparar ryggen en hel del vid in- och ur-lastning av barn

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vad som är bra prestanda är väldigt relativt, mycket upp till personliga preferenser. Så svårt att råda... De flesta skulle nog säga att Passat med 1,4 TSI 150 går alldeles utmärkt i alla normala situationer. Vill du ha mer pang för pengarna och bensin i tanken så blir det till att leta mer udda fåglar som 2,0 TSI 220 DSG GT, eller kanske 2,0 TSI 280 4Motion DSG GTR. Passat 1,4 TSI 125 har aldrig sålts i Sverige, däremot 1,6 TDI 120, den ska du undvika, men den är också ovanlig. Nu har jag inte så bra koll på vad Passat GTE kostar som begagnad, men där har du nog annars ett bra alternativ för korta sträckor och längre ibland, om du kan ladda hemma. Observera dock något högre servicekostnad, men det behöver inte vara något problem om du kan köra mycket på el.
    Hej Marcus. Ang. att undvika 1.6 TDI 120 HK, är det för att den är för svag för stora passaten?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Angående 1,6 TDI 120 så har den så klart kraft nog för att kunna driva bilen på ett trafiksäkert sätt, inga problem. Vad som är tillräcklig prestanda varierar väldigt mycket från person till person, jag är övertygad om att det finns de som tycker den är ett utmärkt val. Men jag, och flera med mig (vet jag) tycker att en fin bil som Passat förtjänar ”bättre”. Nästa steg i dieselhierakin är 2,0 TDI 150 - en jätteskön motor, stark, sofistikerad, gör bilen rättvisa, det också sannolikt den mest populära motorn i Passat - i EU. Sverige är inte riktigt som resten av EU i en sådan jämförelse då Passat länge varit jämförelsevis mycket prisvärd i just Sverige.

  10. #10
    Webmaster
    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    David Stenbeck
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag anar att ditt beskrivna körmönster kan ställa till det för partikelfiltret med korta körningar. Bensin är nog valet för dig.
    Okej? vet att jag läst lite om att partikelfilter skulle kunna vara en dyr risk på dieselbilar som är 5-10 år gamla och kan kosta en massa pengar att byta ut, dock är jag inte helt insatt i detaljerna kring det mer än ja vet att den måste köra en bit regelbundet för att det inte ska byggas upp om ja förstått det rätt.

    Vad är det för körmönster som börjar göra att man inte skapar problem för sig med en diesel? skulle vara bra att veta =)

    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Kan bara hålla med Marcus om att Passat är att föredra med bakåtvända barnstolar. Vi hade tidigare en Passat Alltrack 2013 och nu en Passat GTE 2017. Vet inte om det bara är en känsla men den nyare generationen av Passat känns något, något mer tilltagen på längden invändigt.

    Har två barn i ålder för bakåtvänd barnstolar och för tillfället har vi en Axkid Minikid 2 (bältesstol) och en Britax SwingFix (isofix). För mig var det lite överraskande men bältesstolarna vi kollade på tog mer plats än isofix-stolar, då är ändå Minikid en av de mindre stolarna tror jag.

    Jag är 187 cm men sitter nog inte överdrivet långt bak eller ryggstödet lutat. Vi får precis plats med isofix-stolen bakom förarstolen om jag sitter bakom ratten. Med bältesstolen är det helt omöjligt att få en bra körställning. Med bältesstolen på högersidan hamnar främre passagerarstolen långt fram och är man över typ 180 så måste man vika ihop benen för att kunna sitta i passagerarstolen.

    Jag vet att det hänger på barnet men vi har alltid haft barnen bak, även om man åker själv med de. Det i kombination med en snurrbar isofix-stol (t.ex. Britax SwingFix) är sjukt smidigt och sparar ryggen en hel del vid in- och ur-lastning av barn
    Kanske stämmer, dock känns det klart mer säkert att ha uppsikt och mer koll på situationen än att ha distraktion bakåt och inte kunna se ungen (de där speglarna suger har ja märkt) så är lite tvek till att åka själv med ungen bak när han är så liten som han är.. senare efter han är 2-3 år+ sure kan förstå att de mer flexibelt.

    Min far har en Octavia och i den sitter man ju inte klockrent framför isofix stolen de har men det går ju, och det är en sån Besafe Izi kid eller ngt .. som ska va rätt stor.. vet att octavian är större än golfen, så det kanske är ett tecken på det.. får åka och testa att peta dit föräldrarnas stol i ett par beg bilar hos handlaren och se vad det innebär helt enkelt då kanske.

    Tack för tipsen iaf =)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Isofix förekommer höger fram i Skoda- och Audi-modeller. Octavia är en sådan modell, där jag tror att det är tillval.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Haddoq Visa inlägg
    Okej? vet att jag läst lite om att partikelfilter skulle kunna vara en dyr risk på dieselbilar som är 5-10 år gamla och kan kosta en massa pengar att byta ut, dock är jag inte helt insatt i detaljerna kring det mer än ja vet att den måste köra en bit regelbundet för att det inte ska byggas upp om ja förstått det rätt.

    Vad är det för körmönster som börjar göra att man inte skapar problem för sig med en diesel? skulle vara bra att veta =)



    Kanske stämmer, dock känns det klart mer säkert att ha uppsikt och mer koll på situationen än att ha distraktion bakåt och inte kunna se ungen (de där speglarna suger har ja märkt) så är lite tvek till att åka själv med ungen bak när han är så liten som han är.. senare efter han är 2-3 år+ sure kan förstå att de mer flexibelt.

    Min far har en Octavia och i den sitter man ju inte klockrent framför isofix stolen de har men det går ju, och det är en sån Besafe Izi kid eller ngt .. som ska va rätt stor.. vet att octavian är större än golfen, så det kanske är ett tecken på det.. får åka och testa att peta dit föräldrarnas stol i ett par beg bilar hos handlaren och se vad det innebär helt enkelt då kanske.

    Tack för tipsen iaf =)
    Med korta körsträckor och kallstarter byggs det snabbt upp mycket sot i pf som inte heller hinner regenereras - på grund av korta körsträckor. Jag blev förvånad över hur ofta varningslampan lös på en euro 6, flera gånger under 50 mil med blandad körning. Funkade inte alls med mitt körmönster, som väldigt mycket liknar din beskrivning.

Liknande ämnen

  1. Passat Sportscombi eller Alltrack?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-10-19, 15:53
  2. Köpråd – Golf GTI eller Scirocco?
    Av Skooby i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 21:59
  3. Köpråd: Golf R eller 35 Edition??
    Av Krigge i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 11:59
  4. Köpråd - Golf IV eller V?
    Av jesse i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 16:42
  5. Köpråd passat diesel 96 eller 98?
    Av knotan i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin