Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    Från Coilovers till vanliga fjädrar mk4

    Jag har problem med att mitt nyinköp, en Golf V6 4motion, slår igenom vid gropig väg och det är typiskt oskönt. Det sitter några coilovers som en tidigare ägare monterat och jag är inte rätt person för att avgöra vad det är för kvalité, om det är fint och dyrt, eller det billigaste man kunde hitta. Men jag tvivlar på att det är några dyra grejer och även om jag tycker sänkta bilar är balla, så vill jag slippa genomslagen.

    Har prövat att justera både fram och bak och blir inte riktigt klok. Höger fram var kanske 2cm lägre än vänster, den är nu justerad så långt upp det går och är nästan lika hög. Jag har inte rört vänstersidan då jag inte vill sänka mer och den är den högre sidan, men nu är det kanske inom felmarginal. Baktill var det tvärt om, där var vänster sida lägre än höger och det såg ut som att justeringen satt högst upp, men det gick att skruva en liten förbi slutet vilket ju inte heller känns helt klockrent. Det märkliga är att det ser ut som att den högra sidan (som är högre) är lägre justerad. Kanske har bilen blivit skev eller så är det helt enkelt taskiga grejer.

    Jag tycker hela grejen känns ganska olustig, jag vill göra EN hjulinställning och veta att hjulen står rätt sen och har inget behov av att justera höjden efteråt, jag överväger därför att bakåtkonvertera till fjädrar igen och åker gärna lite sänkt, bara det inte slår i, men efter min erfarenhet med att hitta standardfjädrar till min TDI-varre, är jag lite eftertänksam så att det verkligen blir rätt. (i Samma veva kommer alla bussningar och leder att ses över)

    I standardutförande finns ju kanske uppemot ett tjugotal olika artikelnummer hos fjädrarna fram, hur vet jag om jag köper ett sänkningskit att det blir rätt för min bil, med min motor och drivlina och dess vikt? Och baktill är ju fjädrarna helt annorlunda mot 2wd? Jag tänkte även luska lite bland PR-koderna för min bil för att se om den sålts med ett sänkt (sport)chassie från fabrik, för att bättre förstå vad det är jag ger mig in på. Kanske är originalfjädrar det enda rätta, men jag åker gärna lite lågt, så länge man kan bruka vagnen utan att nojja.

    Tacksam för tips, har sökt men inte hittat något som stämmer in på precis min situation.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det sitter mycket i vad det är för kvallitet på coilovers.
    Sedan blir det ofta lite problem att t.ex höja gamla coils som suttit i samma läge några år.
    Kan bli som en gungstol och man guppar fram och de kan bli stumt.

    Hur låg är den?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    Ska du ha sänkfjädrar av kvalité så kika på H&R: 29438-1

    Behöver du även dämpare så kan ett H&R cup-kit vara prisvärt: 31017-1

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tacksam för svaren!

    Lillen: Det är just det jag inte vet vad det är för kvalité på dessa, säljaren menade på att det var billiga coilovers, men han hade bara ägt bilen ett kort tag, så han visste ju inte med säkerhet. Hur låg den är är svårt att ge en bra bild av. Jag har bilder och kan ladda upp det när jag är hemma igen, men på burken jag använder nu har jag inga bilder. Det ser helt vettigt ut när den står still, men det är genomslagen jag vill åt. Jag har i min enkla världsuppfattning tänkt att dessa kanske är för mjuka för den relativt tunga V6-motorn, kanske i kombo med en tvivelaktig kvalité till att börja med? I bak är den högre och i slutänden vill jag ha ett stuk som ser mer vettigt ut, men kommer inte att ägna alltför mycket tid åt att justera dessa, då jag tror att jag aldrig kommer bli helt nöjd med framvagnen ändå.

    Sn00k: Tack för tipset, men är inte det kitet till en tvåhjulsdriven bil? Inte alltid tydligt märker jag när jag googlar på olika sänksatser. ofta sorterar man bara på motor, fanns V6an i tvåhjulsdrivet utförande?

    Jag kommer att vilja byta båda fjädrar och dämpare när jag väl gör det här, fram måste jag ju byta dämpare och då kan jag lika gärna göra det bak också. Jag kommer uppdatera min projekttråd med hur detta fortskrider, men jag är väldigt tacksam för all respons på mina tankar i denna tråd!
    Senast redigerad av Kee den 2021-02-23 klockan 12:18.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    Jo, alla H&R kit är anpassade för motor, modell och axeltryck.. sen finns det lite billigare märken osv där man gärna vevar ut universallösningar.
    Testat dom flesta märken på marknaden och lär säga att H&Rs fjädrar är i en klass för sig, därav rekommendationen

    Skruvat VÄLDIGT mycke golf/bora mk4 4-motion och audi a3/s3, som alla delar just chassiet du har.

    Cup-kiten med anpassade dämpare mm är svårslagna prismässigt med sina 4000:- från tyskland, och kvaliten överstiger original.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Överlag ska man upp i kvallitet för att få skön komfort med coilovers.
    Finns undantag men generellt blir det svårt att få det mjukt och lågt.
    Ju tyngre bil desto större skillnad.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Hej igen och tack för er respons ännu en gång!

    Sn00k: Bra att veta, då ska jag spana efter H&R som passar min bil eftersom du rekommenderar dem. Man får ju höra talas om olika fabrikat, Bilstein, H&R, KYB osv, men svårt att veta vilken väg man ska gå.

    Enligt H&R´s hemsida https://www.h-r.com/en/product-finder/#box4 så verkar det inte finnas något cupkit till 4wd, bara sänkfjädrar, men det hela är lite förvirrande för jag tycks redan ha hittat ett fel i listan: 29 438-1/-2 verkar vara de två artiklarna som gäller för 4wd, där den som slutar på 2 är för "extra load" vilket jag lutar åt att jag behöver, men det är mer en känsla än kunskap.

    Vad för dämpare bör man satsa på då, eftersom det inte verkar finnas ett färdigt kit från H&R? Gas antar jag är bättre än olja, eller? Ska det kanske vara avstämt mellan fram- och bakaxel? Det kan ju skilja en hel del i pris och jag ska ju inte köra bana, så jag kanske inte behöver värstinggrejerna? De kända tillverkarna verkar både ha prylar för under tusingen och andra modeller för flera tusen kr styck!? Tittar man på tex autodoc, så finns det flera tillverkare som jag inte hört talas om, men det behöver ju inte vara sämre kvalité för det?

    LilleN: Jag har förstått att så är fallet och eftersom jag inte behöver justerbarheten, så köper jag hellre en vanlig sänksats för att få bättre komfort (än jag har nu) till ett lägre pris.

    Eftersom jag mognat och kommit till insikt i att så mycket hos en bils körbarhet ligger i hjulupphängning och däck, så kommer jag även se över bussningar, damasker och leder när jag väl river för att byta fjädrar och dämpare. Sen blir det hjulinställning.

Liknande ämnen

  1. Coilovers från golf 6 till polo 9n3?
    Av CarljoRacing i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-20, 23:57
  2. Coilovers/fjädrar Golf R mk7?
    Av Kilin i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-02-03, 07:37
  3. Coilovers eller Fjädrar med fjäderben
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-24, 16:39
  4. Byta från vanliga tändstift till platina?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 05:19
  5. Coilovers VS Utbytesdämpare o fjädrar?
    Av Toobb i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin