Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    pap
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Köpråd GTI 2018

    Hej!

    Är ute efter en ny bil och har sneglat på GTI 2018. Har tidigare haft en polare med samma bil och har testat den två gånger (manuell låda) och måste säga att det var en av de roligaste bilarna jag har kört. Jag har dock ingen erfarenhet av VW öht och undrar om de finns några kända problem med ovanstående modell? Den bilen jag tittar på har rullat 2700 mil, endast en tidigare brukare med DSG låda. Har personligen inte åkt och sett bilen än då den inte finns i närheten men tänkte åka iväg imorgon och provköra en likadan modell.

    Hur är servicekostnaderna på bilen? Dyr eller överkomlig?

    Komforten vid långa körsträckor?

    Förbrukning? Vet att min polare har fått fylla på olja ett par gånger då den varnade om låg oljenivå. Är det något vanligt förekommande i dessa modeller?

    Är det förresten kamrem eller kedja på den? Har svårt att hitta rätt info

    Velar nämligen mellan GTI 2018 och bmw 320i 2018. Vill dock ha en bil med lite tryck i så det lutar åt GTI för närvarande.

    Stort tack på förhand!

    Edit: Jag är inte expert på VW men om jag gissar rätt så är det MK 7.5 med facelift dvs digital instrumentpanel, stora touchskärm , 7-växlad DSG etc
    Senast redigerad av papinho den 2021-02-13 klockan 19:44.

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Du kan ju läsa tråden nedan som behandlar beg. köp av Golf 7 R. Mycket är gemensamt mellan GTI och R.

    /Peter

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...k7-k%F6pr%E5d!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    718
    Har kört ca 12.000mil i en BMW 320D (F31) - Det är en bekväm bil att åka långt i, dock är den inte direkt liten och sportig längre om det nu är det som efterfrågas, föregångaren är isåfall betydligt mer körglad.
    Jag tycker att vår MK7 R är väldigt likt vår Passat B8 i komfort, dock har golfen ett hårdare chassis, men är också mer körglad.

    Är det en körglad bil som efterfrågas är golfen enligt mig det bästa valet, såvida vi inte pratar BMW F30 M4
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    pap
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tyvärr hade ingen av de bilarna pluspaket(vilket innehåller keyless bla) är en deal-breaker för mig så jag får hålla utkik på blocket tills det dyker upp en med keyless ��

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Inte ska du ha keyless, bilen snodd direkt!

    Nej skoja bara med verkligen inget ja saknar, valde tom bort det på min nya halvdyra Mk8 R

    Annars köp GTIn!, tror det inte finns mkt bättre och roligare bil för de pengarna.. Eller gå på R om du vill ha lite mer rödljus pulver
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-17 klockan 10:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Håller med, keyless hade jag inte ens tagit så om jag fick betalt för det. Inte i en privatbil, men i ett arbetsfordon hade det varit bra, som typ budbilar och posten.
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-17 klockan 10:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det blir alltid knepigt när man har krav på en utrustningsdetalj som merparten av en specifik modell saknar. När man köper viss modell som inte är väldigt vanlig på marknaden bör man koncentrera sig på några färger man kan tänka sig och sedan en som är fin och välservad, som man kan få till ett rimligt pris.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av papinho Visa inlägg
    Tyvärr hade ingen av de bilarna pluspaket(vilket innehåller keyless bla) är en deal-breaker för mig så jag får hålla utkik på blocket tills det dyker upp en med keyless ��
    Här har du en 2019 i Järfälla https://www.blocket.se/annons/stockh...i_dsg/93449265

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Keyless Access på Golf generation 7 handlar inte bara om själva upplåsningen av dörrarna utan även start av bilen. Utan Keyless Access så startas Golf generation 7 med old-school metallbit som ska föras in i ett tändningslås och vridas runt! Alltså inte som på Passat generation 8 som standard har Keyless Go (därav att jämförelser med Golf generation 8 blir lite haltande, då Golf generation 8 har Keyless Go)

    Tyvärr är Keyless Access ovanligt på Golf generation 7, även på bättre utrustade versioner som GTI.
    Senast redigerad av Marcus den 2021-02-16 klockan 09:44.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det är precis det jag menar, länkat objekt är en avsevärt mycket dyrare än andra likvärdiga objekt. Man kan dessutom få en helt ny GTI, som inte är en nio är gammal modell, för ett marginellt pristillägg.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ny Golf GTI DSG med parkeringsvärmare kostar 366 800 kr (listpris), ~ 77 000 kr i mellanskillnad, marginellt pristillägg, nja, kanske, det får nog var och en bedöma som ska köpa Klart lockande med ny GTI i det läget, tycker jag, men kanske är det så att annons-Golfen i praktiken kan köpas för ett betydligt lägre pris...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Om man nu har parkeringsvärmare (vilket är ganska ovanligt på GTI) samt DSG som krav. Samma sak där, hitta en med parkeringsvärmare är knepigt.

    Generellt finns det betydligt mer prutmån på listpriset på en ny bil än en begagnad, där det sällan är mer än ca. 10´. En ny GTI med DSG och Keyless ligger från ca. 325´ netto.
    Samtidigt finns det flera 2018 med låga mil från ca. 250´, varför då köpa en för 280´?

    Personligen hade jag aldrig övervägt att att köpa en 7,5 GTI som är tre år gammal för över 250´ när man kan köpa en ny 2022-års modell för ca. 330´.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-02-16 klockan 13:26.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Personligen hade jag aldrig övervägt att att köpa en 7,5 GTI som är tre år gammal för över 250´ när man kan köpa en ny 2022-års modell för ca. 330´.
    Håller med!

    Begpriserna har verkligen legat högt den sista tiden. Men jag tror att alla leasingerbjudanden som nu rullas ut på GTI MK8 kommer att trycka ner priserna på GTI MK7 framöver.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Om man nu har parkeringsvärmare (vilket är ganska ovanligt på GTI) samt DSG som krav. Samma sak där, hitta en med parkeringsvärmare är knepigt.

    Generellt finns det betydligt mer prutmån på listpriset på en ny bil än en begagnad, där det sällan är mer än ca. 10´. En ny GTI med DSG och Keyless ligger från ca. 325´ netto.
    Samtidigt finns det flera 2018 med låga mil från ca. 250´, varför då köpa en för 280´?

    Personligen hade jag aldrig övervägt att att köpa en 7,5 GTI som är tre år gammal för över 250´ när man kan köpa en ny 2022-års modell för ca. 330´.
    Nja inte får du en vettigt utrustad för 330:- för en 2022.... då är den typ tom med de där fina 17"arna

    Sen vet jag inte hur kul det är att betala 8000 i skatt på en 245hk, när man kan få en fin 7.5 som har 1000 i skatt bara

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nja inte får du en vettigt utrustad för 330:- för en 2022.... då är den typ tom med de där fina 17"arna

    Sen vet jag inte hur kul det är att betala 8000 i skatt på en 245hk, när man kan få en fin 7.5 som har 1000 i skatt bara
    Min 7.5 skulle kosta 397 innan rabatt, så är du galet bra att pruta så kanske går att få för 370 000...

    Så minst 120 mellan en 7.5 och en 8a, som har högre skatten... Så vill man förlora minst pengar är det ingen brainer att den mk7.5 är smartast..

    Eller så kans man få en 7 år gammal R för 250k...det är galet

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Håller med!

    Begpriserna har verkligen legat högt den sista tiden. Men jag tror att alla leasingerbjudanden som nu rullas ut på GTI MK8 kommer att trycka ner priserna på GTI MK7 framöver.
    Fast leasing för 4k är ju inte billigt tyvärr... Betala 144 000 för att låna en bil i 3 år...är ju inte ekonomiskt men smidigt!

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Om man nu har parkeringsvärmare (vilket är ganska ovanligt på GTI) samt DSG som krav. Samma sak där, hitta en med parkeringsvärmare är knepigt.

    Generellt finns det betydligt mer prutmån på listpriset på en ny bil än en begagnad, där det sällan är mer än ca. 10´. En ny GTI med DSG och Keyless ligger från ca. 325´ netto.
    Samtidigt finns det flera 2018 med låga mil från ca. 250´, varför då köpa en för 280´?

    Personligen hade jag aldrig övervägt att att köpa en 7,5 GTI som är tre år gammal för över 250´ när man kan köpa en ny 2022-års modell för ca. 330´.
    Förmodligen är det den nya fordonsskatten som gör att begbilspriserna är höga, speciellt på bilar som bara är några år gamla?
    Tror att många kollar 2017 - 2019 för att slippa skatten och ett lägre inköpspris. Många som har det sämre ekonomiskt i dessa pandemitider. Misstänker att nybilsförsäljningen kommer att sjunka en hel del.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    En GTI med DSG-låda och 19"-fälgar kostar 364´ brutto, det är absolut inte orimligt att köpa en sådan för 330´ netto.

    Skatten är mycket dyrare på en ny, men merparten av den skillanden äts upp av dyrare service och dyrare försäkring. Sen föreligger ju en viss risk för reparationskostnader/självrisk på maskinskada på en bil som är några år gammal.

    Kontentan blir att det bara blir marginellt dyrare att köra en ny GTI kontra en begagnad eftersom de är väldigt dyra.

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Javisst är det på det viset. Allt är ju nytt inklusive däck och service, garanti, VSG.... Dessutom kan man speca den själv dock med en viss leveranstid.

    PS Det är inte säkert att det blir dyrare med en ny. Efterkalkyl får utföras efter 3 år .
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-17 klockan 10:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    En GTI med DSG-låda och 19"-fälgar kostar 364´ brutto, det är absolut inte orimligt att köpa en sådan för 330´ netto.

    Men vem köper en GTI med enbart 19" i vitt som val?, du måste ju jämföra äpplet med päron. Leta om upp en Mk7.5 GTI utan nån utrustning

    Skatten är mycket dyrare på en ny, men merparten av den skillanden äts upp av dyrare service och dyrare försäkring. Sen föreligger ju en viss risk för reparationskostnader/självrisk på maskinskada på en bil som är några år gammal.

    Kontentan blir att det bara blir marginellt dyrare att köra en ny GTI kontra en begagnad eftersom de är väldigt dyra.
    Fast du kan inte jämföra äpple med päron, vem köper en GTI med enbart 19" som tillval?!. Hitta en sådan mk 7.5 så kan vi jämföra priset....men lätt 100k skillnad skulle jag säga om inte mer.

    Ytterst tveksamt du förlorar lätt 100 000 värdeminskning och 24 000 skatt på 3år... Så mkt kan du aldrig reparerar en 7.5 för...

    Det är ju allmänt känt att det är ju ALLTID bättre ekonomiskt att köpa en 3år gammal än en ny...spelar ingen roll vi pratar om... Värdeminskingen är brutal och går inte att slå med dvs reparationer..

    Ja tror istället att Mk7.5 R och Gti kommer bli "dyrare" eller stanna helt.. Det säljs extremt mkt mindre GTI och R nu för den ny skatten och priset..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Javisst är det på det viset. Allt är ju nytt inklusive däck och service, Garanti, VSG....
    Jo men man kan aldrig räkna hem värdeminskningen på en ny bil. Då får man byta däck 14 ggr på den beggade-- ...

    Låter som jag är emot nya bilar. Men har ju precis beställt den 5e nya bilen ( men köper ju inte nytt för det är smart utan att det bara är kul )...

  20. #20
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    ......Låter som jag är emot nya bilar. Men har ju precis beställt den 5e nya bilen ( men köper ju inte nytt för det är smart utan att det bara är kul )...
    R - verkar vara extra bra 2:a hands värde .

    I detta fall kan det nog vara lite "smart" att köpa nytt när beg-objektet nästan närmar sig nypris. Då ökar ju risken att loosa mycket pengar på beg objektet som är 2-3 år gammalt.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Köpråd PASSAT 1,4Tsi 2018
    Av Aero i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-08-11, 00:50
  2. Köpråd Golf GTI 2018
    Av Jim Profit i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-03-23, 21:55
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-03-13, 11:06
  4. Golf GTI 2018
    Av Kalippo99 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-09, 21:18
  5. Beställt ny GTI tsi 2018
    Av UKL526 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-08, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin