Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Kenneth Weinberg
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2

    Passat 2012, 170hk, svårstartad vid kyla

    Min Passat har plötsligt blivit väldigt svårstartad vid kallare väderlek än -5 grader. Bilen nöter på startmotorn en stund och tänder sedan för att gå väldigt ojämnt i kanske 30 sekunder. Därefter funkar det fint. Om bilen blir varmkörd och jag sedan parkerar den så är det inget problem att starta igen efter säg 30 minuter.

    Jag har läst ut felkoder och de koder som mitt billiga instrument ger är P1378 och P137F.

    Om jag släcker felkoderna med varm bil och sedan startar igen kommer inte felkoderna tillbaka. Om jag startar kall bil kommer de tillbaka omedelbart.

    Någon som har en idé om vad detta kan bero på? Felkoderna verkar inte vara så specifika när jag googlar efter svar.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Gissningsvis glödstift ! Men utläsning med riktigt instrument förklarar nog bättre !

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ger inte felaktigt glödstift felmeddelande, dvs EPC/motorlampa?

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Kenneth Weinberg
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2
    Har ingen aning men min motorlampa lyser inte.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ger inte felaktigt glödstift felmeddelande, dvs EPC/motorlampa?
    Det behöver den inte alls göra/Har jag aldrig varit med om att den gör

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    OK min Passat generation 8 gör det. Men kanske inte likadant i generation 7 då.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Roger Sjödin
    Ort
    Bro
    Inlägg
    3
    Tjena, väcker upp denna tråden lite, jag har ett liknande problem. Jag kör en B7a, 2.0Tdi 4M och en dag när det var kallt tändes motorlampan. Jag behöver inte tugga startmotorn mer än normalt, men man hör att den gick tyngre. Jag körde test med OBD och den indikerade glödstift.Det jag tycker är konstigt är att den går som en klocka, aldrig misständningar eller liknande, utan bara lite trött i uppstart.
    Skulle ett dåligt batteri kunna vara orsaken till detta? Ursäkta om det var en ledande fråga men jag tänker på om det är värt att byta batteriet innan man ger sig på glödstift.

    Tacksam för lite bollande i frågan!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Nu är jag inte någon expert på diesel-bilar, men ett billigt enkelt test vore ju att starta den kall med startkablar. Funkar det bättre då kan man misstänka batteriet. Dock finns det nog ändå skäl att misstänka glödstiften, de används ju just bara vid start med kall motor.

    m v h Henrik

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Roger Sjödin
    Ort
    Bro
    Inlägg
    3
    Med som många andra fel, om jag släcker motorlampan så kan jag starta bilen allt i från 2 till 10 gånger outan att den tänds. Verkar mindre troligt att den tänds om bilen körts också, så jag känner att det kan vara belastningsrelaterat (med tanke på oljetemp osv).
    Kan man på nått sätt ta reda på skicket på glödstift? Ett batteri går ju att mäta hur väl dt hanterar belastning (har inte gjort detta ännu, men tänkte jag frågar lite här först).

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 130
    Glödstift är väldigt billiga idag, och sitter väl lättåtkomligt på den där, så det är väl bara byta.. dom lär väl inte vara bytta vid intervallen då dom SKA bytas enligt spec, då dom flesta skiter i det.
    Dom går att testa om dom plockas ur, samt kan ohm-mätas för att se om dom är kortslutna/öppna.(hursom enklare att tjoppa i nya än att krångla vidare, då det är hundralappar det rör sig om)
    Låt någon som har erfarenhet av glödstift byta dom, det är tråkigt om man som glad amatör drar av dom i höjd med toppen.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    När skall glödstiften bytas menar du? Har mig veterligen inte funnits någon från Volkswagen rekommenderad bytesintervall, iaf inte de senaste 25 åren.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 130
    Har nog mer med antalet kallstarter än mil att göra, men det brukar stå allt mellan 10-16'000mil på tex boschs glödisar, det är ju helt klart en slitdel, även om inte vw satt nån egen rekommendation på intervall.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Roger Sjödin
    Ort
    Bro
    Inlägg
    3
    Ah, det var ju trevliga nyheter! Ursäkta sent svar men tack så mycket!

    Detta är första dieselbilen jag hat så det är lite frågetecken så klart. Den här gått runt 19k så dom är säkert inte bytta då de ska.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Citat Ursprungligen postat av Royo Visa inlägg
    Detta är första dieselbilen jag hat så det är lite frågetecken så klart.
    Om det är din första dieselbil kanske du inte är riktigt van vid att man först skall slå på tändningen, vänta på klartecken från glödstiften och sedan starta bilen? Om du startar direkt efter att du satt i nyckeln har glödstiften sannolikt inte hunnit göra sitt jobb.

    m v h Henrik

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    På B7 trycker du bara in nyckeln, så startar den när den är redo...

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 09:36
  2. Passat 1,8t -00 rycker vid kyla
    Av Jerome B i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-22, 23:36
  3. Svårstartad 2.0Tfsi vid kall motor
    Av Quattro_mannen i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 03:13
  4. Mk1 Gti svårstartad vid kallväder..
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 19:42
  5. Svårstartad vid fukt
    Av vilse i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 03:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin