Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    David Sjöström
    Ort
    Husum
    Inlägg
    2

    Golf sportcombi 2017 framdörr skrapas i framkant.

    Köpte en golf sportcombi 1.4tsi 2017 för några månader sedan. En dag när jag tvättade bilen såg jag att det fanns ett avlångt skrapmärke på förardörrens framkant mot skärmen. Tittade lite närmare och ser att färgen är bortnött nästan ända ner till plåten, ca 4-5 cm långt ganska precis mitt på dörren.

    Efter att jag testat att öppna och stänga dörren ser jag att plåten tar i en plast på insidan av skärmen. Verkar vara väldigt tight. Passagerardörren ser ut att ha klarat sig.

    Kontaktade verkstaden och det slutar med att de byter ut plasten innanför framskärmarna till en som ”bygger” mindre samt lackerar om förardörren. Det hela blev ett goodwill ärende så de kostade mig inget.

    Pratade senare med en arbetskollega och det visade sig att han hade exakt samma fel på sin 2018 golf. Nu blir man lite fundersam. Hur vanligt är detta? Många kanske inte upptäckt det. Både han och jag har mörka bilar så det syntes rätt väl när man kom nära. Blev ett vitt streck när grundfärgen kom fram.

    För er med dessa årsmodeller. Kolla så ni inte också har detta fel. Inte så kul om det börjar rosta där efter några år.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Eftersom dom har en list som bygger mindre och du fått det på goodwill, så låter det ju som att det är ett känt fel. Då är det helt klart relevant att fler kollar hur det ser ut på deras bilar. Och det låter ju inte som att det skulle vara någon skillnad på olika modeller, kombi versus halvkombi, GTI versus R versus "vanlig" TSI eller diesel utan att det borde vara samma.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Golf 7 (hatchback eller SC)

    Gavlarna på mk7 som gränsar mot framdörrarna är olika. Hade en mk7 SC -14 samt en R -14 samtidigt. Bägge hade "soft foam" gavlar (neopren med film över) som tyvärr gärna suger fukt längs nere vid tröskeln.
    Vår mk7 Alltrack facelift 2018 har hårda gavlar med gummilist mot framskärmen som gränsar till framdörren. Mindre space till dörren men bättre mtrl som ej suger fukt. Min Alltrack har tillräckligt space. Föredrar den nyare lösningen, gillar inte softfoam...

    /Peter

    PS Ni som har pree facelift - Tryck upp foamen längs ner å spola bort skiten som samlas där . Känsligare än på facelift varianten som förvisso har vissa andra negativa egenheter enligt trådskaparen. På facelift kan man lätta på gummitätningen för att spola.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-02-09 klockan 18:55.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jaha. Då skiljer det alltså på dörrarna på SC och hatchback?

    Låter inte som att det borde göra det, men det finns säkert något bra skäl till det.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jaha. Då skiljer det alltså på dörrarna på SC och hatchback?

    Låter inte som att det borde göra det, men det finns säkert något bra skäl till det.
    Nej det gör det inte, jag skrev ju "Golf 7 hatchback eller SC" (SportsCombi) i rubriken .

    SC är ju ett tråkigt begrepp, en VW ska heta Variant när det är in kombi ! Det bestämmer inte vi tyvärr...
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Namn
    Joachim Eriksson
    Medlemsnr
    5439
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    Hej

    Har en vanlig Golf 1,4 GT 2017 facelift, uttagen april 2017, och har fått båda framdörrarna omlackade och plasten utbytt/justerad i september 2019.
    Jocke
    Golf GT 1,4 - 2017 - Black rubin

Liknande ämnen

  1. Golf sportcombi keyless?
    Av Jocke_83 i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-11-21, 09:26
  2. Köpråd Golf R Sportcombi
    Av Hooloowoo i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 11:05
  3. VW Golf SportCombi Alltrack
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2016-02-06, 16:14
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 16:43
  5. Volkswagen Golf Sportcombi 2015
    Av -rc- i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin