Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42

    Luktar ”bränt” om bilen/avgaserna när den är kall - Passat 16

    Hej!

    Passat 2016 2.0 TDI, 6600mil

    Märkte häromdagen att det luktar ”bränt” eller i alla fall äckligt utanför bilen när jag startade och lät den stå på
    tomgång 5-10 minuter medan jag packade in barnen. Tycker det verkar komma från avgaserna, men svårt att säga 100, speciellt när det blåser så avgaserna far runt av vinden.

    När jag kört en sväng med den så försvinner lukten.
    Verkar vara likadant varje morgon nu när det är kallt (varit -8c till -17c)
    Tyckte det letade sig in lite lukt i kupén, men kan varit för dörren öppnades och släppte in.

    Min första tanke var dieselvärmarens orenade avgaser men jag tycker inte det luktar riktigt som det brukar göra runt bilen när endast värmaren varit igång och bilen då varit avstängd..

    Pga jobb hemma så går den mest korta sträckor fram och tillbaka till dagis (1,5km enkel). Även om
    vi tagit ett par längre svängar i stan för att ladda batteriet osv.

    Tycker inte att avgaserna ser direkt oroande ut, är inget proffs men ser väl hyffsat normalt grå/vit aktigt ut och ryker inte mer än nån annan bil när det är såpass kallt.

    Vad tror ni? Behöver jag oroa mig? Vad kan det va?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Luktar ungefär som när man kört genom en vattenpöl kan jag tänka mig, men nu stänker det antagligen upp snöslabb på varmt avgasrör. Och eftersom du har värmaren så luktar dessa avgaser mycket riktigt annorlunda än motorns, vid +5 och kallare så startar alltid värmaren automatiskt när du startar bilen. Absolut ingenting att oroa sig för. Men kolla så den inte drar kylvatten. Det kan ha en speciell doft om den läcker ut och är varm.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Tänkte också på ett läckage av kylarvätska, luktar väldigt speciellt när det kommer i kontakt med varmt grenrör eller avgasrör.
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-04 klockan 20:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Luktar ungefär som när man kört genom en vattenpöl kan jag tänka mig, men nu stänker det antagligen upp snöslabb på varmt avgasrör. Och eftersom du har värmaren så luktar dessa avgaser mycket riktigt annorlunda än motorns, vid +5 och kallare så startar alltid värmaren automatiskt när du startar bilen. Absolut ingenting att oroa sig för. Men kolla så den inte drar kylvatten. Det kan ha en speciell doft om den läcker ut och är varm.
    Tack för svar!
    Detta var "tyvärr" efter jag bara rullat fram bilen några meter och sen står den på tomgång. Så bör inte varit någon snö som sprutat upp någonstans.

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tänkte också på ett läckage av kylarvätska, luktar väldigt speciellt när det kommer i kontakt med varmt grenrör eller avgasrör.
    Ska ta en titt i expansionskärlet sen. Återkommer med resultat.
    Kylarvätska har jag dock smakat på många gånger, och det smakar ju sött. Luktar det som det smakar? Det här luktar mer bränt, lite åt det håller det luktar när bilen regenererar partikelfiltret, men inte precis likadant.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Ska ta en titt i expansionskärlet sen. Återkommer med resultat.
    Kylarvätska har jag dock smakat på många gånger, och det smakar ju sött. Luktar det som det smakar? Det här luktar mer bränt, lite åt det håller det luktar när bilen regenererar partikelfiltret, men inte precis likadant.
    Nivån på kylarvätskan var OK och oljenivån likaså. Oljan såg ut som vanligt också..
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-04 klockan 20:06.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Är du fortsatt orolig kan du stänga av värmaren i klimatanläggningen och testa. Den starar ju som sagt automatiskt vid +5 och kallare annars. Jag tycker den kan lukta en del när den startar upp.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Kan man verkligen stänga av den helt? Har testat sätta den på Eco i mitt individuella körläge men verkar starta ändå
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-04 klockan 20:06. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Kollat i menyn för klimatanläggningen som jag tipsade dig om?

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    "Pga jobb hemma så går den mest korta sträckor fram och tillbaka till dagis (1,5km enkel). Även om
    vi tagit ett par längre svängar i stan för att ladda batteriet osv." Får mig att misstänka att det är partikelregenereringen som drar igång. Om du endast kör korta sträckor så vill den hoppa i ganska omgående efter motorstart. Alltså partikelfiltret rengörs = regenerering med hjälp av extra värme . Kan noteras på min (T-Roc 2020) genom att tomgången ligger högt samt att om man stänger i mitt i genereringen att motorfläkten snurrar vidare efter avstängning av motorn för att forsla bort överskottsvärmen som blir under regenereingen. I min Volvo så sköttes det utan att tomgången gick upp men man såg det på momentanförbrukningen vid tomgång som var extra hög. Ungefär det dubbla. Vet ej vilken variant som din kan använda sig av.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Luktar ”bränt” om bilen/avgaserna när den är kall - Passat 16

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kollat i menyn för klimatanläggningen som jag tipsade dig om?

    Jag gick ut och fotade i min bil, vad du ska leta efter

    Körprofilen har inget med det hela att göra.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag gick ut och fotade i min bil, vad du ska leta efter

    Körprofilen har inget med det hela att göra.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Just det! Den där rackarn känner jag ju igen nu när du säger det, bra tips. Ska pröva


    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    "Pga jobb hemma så går den mest korta sträckor fram och tillbaka till dagis (1,5km enkel). Även om
    vi tagit ett par längre svängar i stan för att ladda batteriet osv." Får mig att misstänka att det är partikelregenereringen som drar igång. Om du endast kör korta sträckor så vill den hoppa i ganska omgående efter motorstart. Alltså partikelfiltret rengörs = regenerering med hjälp av extra värme . Kan noteras på min (T-Roc 2020) genom att tomgången ligger högt samt att om man stänger i mitt i genereringen att motorfläkten snurrar vidare efter avstängning av motorn för att forsla bort överskottsvärmen som blir under regenereingen. I min Volvo så sköttes det utan att tomgången gick upp men man såg det på momentanförbrukningen vid tomgång som var extra hög. Ungefär det dubbla. Vet ej vilken variant som din kan använda sig av.
    Tack för bra idé!
    Lukten påminner faktiskt ändå till stor del med hur det brukar lukta när den kör regen.
    Dock har inte tomgången varit förhöjd vilket den alltid är normalt vid regen, heller ingen motorfläkt som gått efter jag stängt av.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Har du inte dieselvärmare på din bil då? För den luktar ju as när den går igång ibland då o då både vinter som sommar så luktar det bränt eller jag tycker den luktar grill
    Med säkerhet den som bränns ur eller hur det funkar men min luktar ibland oxå men det är helt i sin ordning den skall göra det.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    ...jag startade och lät den stå på tomgång 5-10 minuter medan jag packade in barnen. Tycker det verkar komma från avgaserna, men svårt att säga 100, speciellt när det blåser så avgaserna far runt av vinden.
    Helt Off Topic och i all välmening, men varför gör man så? Du och dina barn rör er i helt orenade dieselavgaser, din omgivning kan väl inte uppskatta det heller, generellt är inte tomgångskörning tillåten så länge. Bilens motor blir inte särskilt varm av det, en dieselmotor behöver belastas mer än så. Behöver du värma upp bilens kupé och motor innan avfärd är det naturligtvis parkeringsvärmaren som gäller, men även då bör man väl åtminstone hålla barnen borta från bilen då parkeringsvärmaren saknar avgasrening.

    On Topic: jag tror det finns fler möjliga källor till lukten du upplever, DPF och/eller parkeringsvärmare/kompletteringsvärme kanske mest troligt.
    Senast redigerad av Marcus den 2021-02-11 klockan 09:35.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Tja,
    Som jag skrev i första inlägget
    "Pga jobb hemma så går den mest korta sträckor fram och tillbaka till dagis (1,5km enkel). Även om

    vi tagit ett par längre svängar i stan för att ladda batteriet osv."

    Tomgången är alltså ett försök att spara på batteriet de dagar den bara går t&r till dagis.
    Barnen står ju givetvis inte bredvid bilen 10 minuter medan den står på tomgång. De rör sig vid bilen den korta stunden det tar att faktiskt lyfta in och spänna fast. Och den marginella skillnaden på endast avgaser från dieselvärmaren, eller också från bilens avgasrör, tror jag är sak samma.

    Tack för omtanken dock! Trevlig helg!

    Senast redigerad av vfr den 2021-02-12 klockan 20:15. Anledning: Ingen mwning att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-26, 10:07
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 14:27
  3. Golf 3 rycker när den är kall
    Av Makke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 21:09
  4. Skrapar när man lägger i 2:an när bilen är kall
    Av TropicOrange i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 11:30
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 08:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin