Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Värmare i Golf 7 -17 - Hur får man maxvärme?

    Hur ska inställningarna vara på klimatorn för att värmaren ska ge "max"? Nu när det är -8 ute och man kör värmaren 20-25min innan man kör iväg så tycker jag att det är på sin höjd, ljummet i bilen. Det är ju ok, man slipper skrapa osv men kupen tycker iaf inte jag känns "varm", blir de inte varmare eller måste värmaren köras mycket längre? Har försökt läsa mig fram till vad som är bäst och har provat lite av varje men tycker inte det känns nån större skillnad efter 20-25min med "max" på klimatorn eller om den som alltid, står på +21c?
    Om nån har kunskap i ämnet, vänligen upplys mig lite, jag har dålig koll och noll erfarenhet av användning av bränslevärmare ska erkännas. Har heller inte varit lyckosam med googles hjälp i frågan heller.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Vad jag märkt med parkeringsvärmaren i Tiguanen är att det spelar ingen roll vad man ställer tempen på. Det hinner ändå inte bli så varmt i kupén. Så värmaren ger "max" av vad den kan hela tiden.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Jag lyckades läsa mig till (vet ej sanningshalten i påståendet) att de värmare som Vw använder tydligen ska leverera 5kw vid full mutter, tycker då den borde kunna värma inkråmet i en Golf så det känns varmt. Om jag ställer in en elfläkt (ca 2kw?) och kör en halvtimme blir det ju en helt annan typ av värme. Intressant att höra att det är samma i din Tiguan, candyweiss.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det har ju naturligtvis med bilens temperatur att göra hur lång tid det tar? +5 eller - 15 lär ju göra stoooooor skillnad på hur varm bilen blir kontra tiden värmaren får gå. På klimatanläggningen kan man väl ställa max, och ställa timern hur länge värmaren ska gå på max?

    Värmaren jobbar väl på motorn kylsystem så motorn ska ju också värmas, och det är ju en rejäl kall klump. Jag ser inget problem här faktiskt. Maxa tiden på värmaren och återkom.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Jag lyckades läsa mig till (vet ej sanningshalten i påståendet) att de värmare som Vw använder tydligen ska leverera 5kw vid full mutter, tycker då den borde kunna värma inkråmet i en Golf så det känns varmt. Om jag ställer in en elfläkt (ca 2kw?) och kör en halvtimme blir det ju en helt annan typ av värme. Intressant att höra att det är samma i din Tiguan, candyweiss.
    Måste ju vara stor skillnad på vilken effekt som går att till att bara spotta ut värme i kupén, kontra att värma upp kylarvattnet/motorn som bilens värmare gör.
    När man kört elkupéfläkten så är det ju kalluft som kommer ur fläkten i bilen när du startar. Har du kört med bilens värmare är det ju varm luft som fortsätter komma även när du åker iväg.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Maxa tiden på värmaren och återkom.
    Undrar om batteriet pallar med 120 minuter som är max

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Går det att ställa in 120 min? Brukar väl vara max 60 min.

    Om man ställer "max" på klimatanläggningen som brukar det vara stor skillnad mot 20-20 grader.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Går det att ställa in 120 min? Brukar väl vara max 60 min.

    Om man ställer "max" på klimatanläggningen som brukar det vara stor skillnad mot 20-20 grader.
    Jag använder dfeeeze-appen och där kan man välja 5 - 120 minuter med 5 minuters steg. Vet inte hur det ser ut i bilens infotainment?

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar om batteriet pallar med 120 minuter som är max
    En polare som körde diesel med värmare hade problem med att batteriet laddades ur efter några dagar. Han köpte en liten solcellspanel, kanske 0,5m2 stor, och la på hatthyllan i en sedan. Det räckte för att fylla på det lilla som behövdes för att inte batteriet skkulle dräneras. Men sedan måste det narurligtvis räcka till en hel körning med värmaren plus att sedan starta bilen. Den lösningen är ju mer för att hindra att batteriet laddas ur mer och mer p.g.a. användning av värmare ofta och kortare körningar.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det där landar ju i ett handhavande. Har man inte tillgång till att ladda blir det ju problem om man kör värmaren mycket och kör korta sträckor. Finns många som lär sig begränsningarna på det sättet

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Man brukar räkna med att man behöver köra bilen lika länge som man kör värmaren.
    Kör du värmaren i 20 minuter så ska du också köra bilen i 20 minuter för att ladda upp batteriet igen.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Sen går det hur bra som helst att låta värmaren fortsätta gå när man startat motorn
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-04 klockan 18:51. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Man brukar räkna med att man behöver köra bilen lika länge som man kör värmaren.
    Kör du värmaren i 20 minuter så ska du också köra bilen i 20 minuter för att ladda upp batteriet igen.
    Har också hört det. Vad riskerar man om man kör värmaren i 30 minuter och sedan kör i 20 minuter, som jag har till jobbet? Hur petig ska man vara? Riskerar man att ta slut på batteriet då?

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Ja, på längre sikt. Det var det som hände in polare som satte solcellspanel i bakrutan. Efter ett antal dagar, någon vecka eller så beroende på körmönster just då, så orkade den inte starta längre utan laddning vid sidan om.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Men värmaren ska stanna eller inte starta alls om batterinivån är för låg

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Men värmaren ska stanna eller inte starta alls om batterinivån är för låg
    Sant, men den funktionen är inte helt buggfri.
    Har testat den hårda vägen...


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Maxvärme...

    Tack för åsikter. Jag får vara lite försiktig just det där med batteriet för jag har ingen bra möjlighet att ladda och ville helst slippa så och pilla med det i minusgrader. Jag har ca 30-35 min till jobbet normalt sett och så värmaren får gå max 25-30min. Det är kanske lite kort inser jag men frågan var ju egentligen om det gick att reglera men det verkar inte vara möjligt, det är endast tiden och där vågar jag inte ösa på mer (köra värmaren längre i tid). Nån berättade att vissa tidigare passater (2012?) som har värmare, tydligen hade batteriavskiljare och dubbla batterier, antar att Vw gick ifrån det av kostnadskäl för det blev kanske för komplicerat och dyrt, annars vore det väl en bra lösning kan man tycka.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    B7 dvs förra karossen till 2015 hade dubbla batterier.

    B8 från 2015 (typ nuvarande) har ett batteri - med den fantastiska avkännaren som skyddar dig mot batteritorsk (lite ironi inbakad i förklaringen).


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Tack för åsikter. Jag får vara lite försiktig just det där med batteriet för jag har ingen bra möjlighet att ladda och ville helst slippa så och pilla med det i minusgrader. Jag har ca 30-35 min till jobbet normalt sett och så värmaren får gå max 25-30min. Det är kanske lite kort inser jag men frågan var ju egentligen om det gick att reglera men det verkar inte vara möjligt, det är endast tiden och där vågar jag inte ösa på mer (köra värmaren längre i tid). Nån berättade att vissa tidigare passater (2012?) som har värmare, tydligen hade batteriavskiljare och dubbla batterier, antar att Vw gick ifrån det av kostnadskäl för det blev kanske för komplicerat och dyrt, annars vore det väl en bra lösning kan man tycka.
    Det vore ju fantastiskt om det vara var värmaren som drog kraft ur batteriet. Lägg till stjärtvärme, defroster, fläkt på högsta hastighet och radion med mera. Många batterier kroknar av bara det när det är hyfsat kallt.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Rattvärme, och inte att glömma, vindrutetorkarna, de drar mycket ström läste jag själv nyligen.
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-05 klockan 21:13. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Hur länge ska man köra värmare?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-11-28, 23:46
  2. Hur får man loss bakrutetorkare kåpan på golf 4?
    Av havets_kapten i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 20:30
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 00:29
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 14:45
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin