Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Ove Kivisalu
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    4

    Touchen slutar funka..

    Jag har en original sterio som nu inte vill reagera nått när jag trycker på skärmen. Dom fasta knapparna funkar men det tar lite tid nu att ratta in rätt kanal eller byta lite snabbt.
    Nån som vet om man kan göra en återställning på den om man trycker några knappar eller måste man in till en verkstad? Har kopplat ut batteriet ett tag men den hjälptes inte...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    På nyare apparater är det: slå på apparaten med strömbrytaren, stäng av apparaten med strömbrytaren och fortsätt hålla inne strömbrytaren tills radion slår på sig igen (10 till 30 sekunder kanske).

    Jag vet inte ifall det är samma sak på din apparat men du kan alltid pröva.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Ove Kivisalu
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    På nyare apparater är det: slå på apparaten med strömbrytaren, stäng av apparaten med strömbrytaren och fortsätt hålla inne strömbrytaren tills radion slår på sig igen (10 till 30 sekunder kanske)

    Jag vet inte ifall det är samma sak på din apparat men du kan alltid pröva.
    Ingen skildnad, inget som hjälpte. ��

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Alla! (vanliga) touch-skärmar har svårt att reagera om man är blöt eller oljig på fingrarna, eller om skärmen är fuktig/smutsig eller om skärmen är väldigt kall. Sånt jag märkt med mobiler, klockor, kameror etc... genom åren.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Finns ingen i Sverige som reparerar sånt här vad jag känner till, men det finns flera ute i europa, eller köpa reservdelar själv.
    Här är ett ställe man kan få hjälp. Beställt grejer därifrån och det har fungerat klockrent i alla fall.

    https://www.carsystems.eu//navigation-parts,c26.html

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Ove Kivisalu
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    Alla! (vanliga) touch-skärmar har svårt att reagera om man är blöt eller oljig på fingrarna, eller om skärmen är fuktig/smutsig eller om skärmen är väldigt kall. Sånt jag märkt med mobiler, klockor, kameror etc... genom åren.
    Torra fingrar sen har jag en liten putsduk i bilen som jag kör med på skärmen för det ser skit ut när det blir fett fläckar. Kört med skärm rengörings dukar men det blir inget mer än jävligt fint. Men kan inte göra nått med skärmen...

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Kivi Visa inlägg
    Torra fingrar sen har jag en liten putsduk i bilen som jag kör med på skärmen för det ser skit ut när det blir fett fläckar. Kört med skärm rengörings dukar men det blir inget mer än jävligt fint. Men kan inte göra nått med skärmen...
    Ok, va ju synd men va ju också ett "long-shot" :-(
    Har haft en iPad där ca halva skärmen sluta reagera men den bytte Apple ut gratis då den var rätt ny, så visst kan skit hända med touch-prylar.
    Skulle nog gissa på ett verkstadsbesök, åtminstone för att kolla upp så det inte är nått enkelt, som nån liten pluttig sladd som lossnat eller så...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Finns i a f dessa som kan ta sig an detta.

    https://www.oem-eftermontering.se/in...iag_radio.html

    Är det en RCD510? Inte helt ovanligt med moderkortsproblem som b.la kan arta sig på detta sätt.

    Har själv fått byta en sådan och även en RNS510 med sådana problem.

    Att reparera brukar tyvärr bli väldigt kostsamt, jag köpte "nya" från en bilskrot med garanti, funkar ännu :-)

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Man får ju en eftermarknadsenhet med betydligt fler och modernare funktioner för vad en reparation kan kosta.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja om man inte känner att man behöver den integrering i bilen som en originalenhet erbjuder så är det helt klart ett billigare alternativ

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Äh, en rcd eller rns 510 har ju bara funktionen för bilens rattknappar integrerad. Det fixar de flesta eftermarknadsenheter, med ett interface om det behövs.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Jag tänkte nog mer på integreringen med MFD-OPS-MDI och TMC

  13. #13
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Äh, en rcd eller rns 510 har ju bara funktionen för bilens rattknappar integrerad. Det fixar de flesta eftermarknadsenheter, med ett interface om det behövs.
    Visst, men original är original....

  14. #14
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Äh, en rcd eller rns 510 har ju bara funktionen för bilens rattknappar integrerad.
    Det, samt stöd för original backkamera, parkeringssensorer, visning av klimatanläggningens inställningar i huvudenhets display, redundans (dubbel) radioantenn, visning av navigering/kompass i färddatorn, stöd för originalmonterade mikrofoner i taket, Bluetooth moduler, TV-mottagare...
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Ove Kivisalu
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    4
    Känns som det inte går att rädda skärmen så mycket.
    Tips på nån ny enhet som inte är allt för dyr!?
    Har backkamera på bilen så dej vill jag kunna se på skärmen samt GPS kanske skulle vara lite lyxigt.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag gjorde en snabb sökning och undvek de billigaste från typ Wish.

    https://www.ebay.com/itm/Kenwood-DNX...cAAOSwF2tfu5PD

    Sedan har ju bland annat Pioneer en egen serie för modellspecifik eftermontering. Finns en tysk tillverkare också, kommer inte på namnet just nu som är helt kompatibel.
    RCD och RNS 510 är ju en dinosaurie och så otroligt utdaterad funktionsmässigt så jag hade då aldrig ersatt en trasig med en likadan.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 07:43
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-06, 19:49
  3. Helljuset vill inte funka ?
    Av Alexander i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:20
  4. Tempmätaren slutar inte blinka. Mk1
    Av Spawn i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 19:00
  5. Hur ska motortempmätaren funka? (mk2)
    Av zoddri i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin