Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Peter Lundström
    Ort
    Öland
    Inlägg
    5

    Trimma 2,0 TSI ???

    Hej.

    Har en Passat Alltrack 2020 med 2 liters TSI motorn på 272hk och 350nm, i grund och botten samma maskin som sitter i Golf R och liknande, fast med partikelfilter och annan turbo tror jag.

    Har funderingar på att ge den mer effekt, men grubblar över vem jag ska anlita.

    Första tanken var väl egentligen att gå till BSR och låta dom installera sin programvara som ska ge 359hk och 462nm.
    http://sv.bsr.se/trimsatser/t/4247/v...2019-2020-dnua
    Det verkar ju väldigt prisvärt.

    Men samtidigt så vill jag ha mer effekt än så...

    BSR har ju kraftigare steg till samma motor som är utan partikelfilter (280hk versionen).
    Till den Passaten har dom steg 5 där man bland annat byter ut turboaggregat och laddluftkylare med mera, och detta ska då ge 508hk och 603nm.

    Det är ju dock helt andra pengar, runt 84000 kr för materialet när man lägger ihop det på deras hemsida plus själva monteringskostnaden. Men detta skulle jag faktiskt kunna tänka mig att lägga.
    Men detta kit är ju tyvärr inte avsett för bilar med (OPF/GPF) partikelfilter.

    Har suttit och googlat runt efter firmor som har trim till min bil.

    Hittade ju HGP turbo i Týskland som har ett kit som ska ge 483hk och 612nm till bilar med partikelfilter.
    Men där är ju kostnaden över 150.000 kr... Och då börjar det nog bli i dyraste laget. Fast å andra sidan så ingår det ju förstärkt DSG koppling i det priset...
    Men så måste man ju dessutom ta sig till Tyskland i ett par dagar.
    https://www.hgp-turbo.de/2-0-tsi-mit...ilter-opf.html

    Någon som har erfarenhet eller kännedom om firmor på närmare håll som erbjuder liknande?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    En notering i marginalen, men även Golf 7 R har OPF i sin sista utgåva.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    En fråga om du ska trimma så hårt, du kan inte tänka dig att skippa partikel filtret?. Ja inte helt lagligt, men en sånt trimsteg är inte lagligt heller. Bara man har katalysator så ska det gå att besikta?.

    Däremot så kan REVO få ut 400hk utan att byta nån del av avgassystemet med OPF!. Borde kunna få ut nått liknande på din!. För att kan du få ut 359hk hos BSR så har du lika Turbo som Ren har!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kollat med Stertman?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Tuningchip har ju uppdatering motor och DSG för 8000:-, 374 hk och 500 nm.

    https://tuningchip.se/motoroptimerin...3_DSG/200/2020

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag kollade på BSR´s sida och det är väl inte samma motor i Passaten och Golfen?

    Passat 2019 -2020, motor: DNUA
    Golf R 2013 - 2019, motor: CJXC eller DNUE
    Golf R 2017 - 2019, motor: CJXA eller DJHA

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag kollade på BSR´s sida och det är väl inte samma motor i Passaten och Golfen?

    Passat 2019 -2020, motor: DNUA
    Golf R 2013 - 2019, motor: CJXC eller DNUE
    Golf R 2017 - 2019, motor: CJXA eller DJHA
    Men IS38 turbon verkar även sitta i Passaten oxå.., men som du säger nått annat kan vara annorlunda men borde vara nått mindre..

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    MTM har ju många år i branschen, fanns fina alternativ där beroende på plånbok.
    Fint med en liten tripp ner och fylla bilen på väg upp med godsaker.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    MTM är ju som sagt gamla i branschen och bygger häftiga bilar. Med med gott renommé kan man ta bra betalt. Ungefär dubbelt mot vad som är rimligt enligt min mening.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Peter Lundström
    Ort
    Öland
    Inlägg
    5
    Tack för svaren.

    I grund och botten är det väl samma maskin när det gäller 2,0 TSI i väldigt många bilar.
    I alla fall motorblock och topplock.
    Sen skiljer det förmodligen på en massa annat, både hårdvara och mjukvara.

    BSR listar ju sitt 508 hästars kit till en mängd olika bilar från VW, Audi, Seat och Skoda.

    Självklart så skulle jag ju kunna tänka mig att skippa partikelfiltret. Så länge man inte får problem i besiktningen. Det finns ju dom som tömmer innehållet i filtret i sina dieselbilar och låter röret sitta kvar så det ser original ut.

    Sen är det väl kanske inte alla firmor som VILL skippa partikelfilter. Dom har väl ett rykte att tänka på? BSR verkar t.ex. vara lite anti till att göra delete på sådana saker som partikelfilter och EGR?


    Tuningchip verkar ju mest vara utbyte av programvara och inte byte av hårdvara ???
    Dom listar ju förvisso mer effekt och mer vrid på sin programvara än vad BSR gör, men jag ger mig fasen på att dom är rätt så likvärdiga i verkligheten.
    Resultatet beror nog en del på vad man använder för typ av bromsbänk och dylikt.

    Revo verkar inte ha något alls på hemsidan till just Passat 272hk, men däremot till Arteon 280hk och till Golf och dylikt.
    Jag får kontakta dom och fråga.

    Inte heller Stertman listar något på hemsidan till 272 hästaren. Bara till 280 hästaren utan partikelfilter.
    Jag får kontakta dom också...

    MTM har man ju hört gott om, men det verkar vara ungefär samma hårdvara och trimning som HGP Turbo, till ungefär samma pris. 150t kronor.

    Ja i värsta fall så får det väl bli en sväng till Tyskland när gränserna öppnar igen efter viruset.

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Bilmodecenter är certifierad montör av MTM i sverige, fått mtm monterat där flera ggr.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Peter Lundström
    Ort
    Öland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Bilmodecenter är certifierad montör av MTM i sverige, fått mtm monterat där flera ggr.

    Ja det hade varit smidigare att åka dit och få all hårdvara och mjukvara utbytt... än att åka till Tyskland.

    Jag får kolla upp det.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    MTM är ju som sagt gamla i branschen och bygger häftiga bilar. Med med gott renommé kan man ta bra betalt. Ungefär dubbelt mot vad som är rimligt enligt min mening.
    Så kan det säkert vara, men alla får väl också vara med och betala för utvecklingen. Den har inte varit gratis.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Lundstroms Visa inlägg
    Tuningchip verkar ju mest vara utbyte av programvara och inte byte av hårdvara ???
    Dom listar ju förvisso mer effekt och mer vrid på sin programvara än vad BSR gör, men jag ger mig fasen på att dom är rätt så likvärdiga i verkligheten.
    Resultatet beror nog en del på vad man använder för typ av bromsbänk och dylikt.
    Nej, det skiljer säkert inte särskilt mycket i verkligheten på Tuningchip och BSR. Sillnaden på Tuningchips "Steg 3" är ju att man även uppdaterar DSG och då går på med mer vridmoment, så det är ju en viss skillnad. Den växlar lite snabbare och drar lite längre på växlarna. Går man på med högt vridmoment så är det ju skönt att veta att lådan är anpassad för det.

    Flera i min närhet har bra erfarenheter av både BSR och Tuningchip, Tuningchip mer på senare tid. Vid en direkt jämförelse på mellan 1,8TFSi 180 hk så kändes Tuningchips programvara bra mycket snabbare och starkare.

    https://tuningchip.se/motoroptimerin...180HK/132/2017
    http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3081/a...2018-cjsa-cjsb


    Även 2,0TFSi 245 känns väldigt bra inklusive växellådsuppdatering från Tuningchip.

    Personligen tror jag avlägsnande av partikelfilter, ett bra luftintag, komplett avgas och anpassad mjukvara för motor och växellåda räcker långt och borde ge runt 400 hk och drygt 500 nm. Sen blir det så dyrt så det är orimligt. Ovanstående borde hamna på 25-30000:-
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-01-27 klockan 16:33.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Peter Lundström
    Ort
    Öland
    Inlägg
    5
    Ahaa... Då ingår det mjukvara till växellådan i Tuningchips pris på 9990 kr...

    Ja det är väl frågan om det är värt att lägga 120-130t kronor för att få dom sista 100 hästarna och dom sista 100 newtonmetrarna.

    Det är ju när man ska börja byta turboaggregat och laddluftkylare och koppling i växellådan som det drar iväg.
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-27 klockan 17:00. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Ja, sen är det ju 20% på det nu. De kör också ofta kampanjer, 4500:- för motor och 1500:- tillkommande för DSG.
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-27 klockan 17:01. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Slänger in http://www.vtech.se/ också som jobbat på VAG motorerna i många år och är väldigt erfarna. De uppdaterar inte websidan särskilt ofta med modeller och motorer så skicka ett mejl.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej, det skiljer säkert inte särskilt mycket i verkligheten på Tuningchip och BSR. Sillnaden på Tuningchips "Steg 3" är ju att man även uppdaterar DSG och då går på med mer vridmoment, så det är ju en viss skillnad. Den växlar lite snabbare och drar lite längre på växlarna. Går man på med högt vridmoment så är det ju skönt att veta att lådan är anpassad för det.

    Flera i min närhet har bra erfarenheter av både BSR och Tuningchip, Tuningchip mer på senare tid. Vid en direkt jämförelse på mellan 1,8TFSi 180 hk så kändes Tuningchips programvara bra mycket snabbare och starkare.

    https://tuningchip.se/motoroptimerin...180HK/132/2017
    http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3081/a...2018-cjsa-cjsb


    Även 2,0TFSi 245 känns väldigt bra inklusive växellådsuppdatering från Tuningchip.

    Personligen tror jag avlägsnande av partikelfilter, ett bra luftintag, komplett avgas och anpassad mjukvara för motor och växellåda räcker långt och borde ge runt 400 hk och drygt 500 nm. Sen blir det så dyrt så det är orimligt. Ovanstående borde hamna på 25-30000:-
    Tittade på några andra motorer hos Tuningchip som jag har lite koll på. De anger högre siffror än någon annan så jag skulle inte säga att det är helt sanningsenligt. Bra service och bemötande är viktigt, och att det finns någon som är intresserad av att hjälp till och ta ansvar om allt inte funderar som det är tänkt eller utlovat.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Slänger in http://www.vtech.se/ också som jobbat på VAG motorerna i många år och är väldigt erfarna. De uppdaterar inte websidan särskilt ofta med modeller och motorer så skicka ett mejl.
    Har du egen erfarenhet av honom?

    Har kört med program av honom via MapTun i min Cupra R -13 sedan den var nästan ny.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-10, 09:52
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 13:13
  3. 1,4 TSI 140 blir 1,4 TSI 150 i VW Golf
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:29
  4. Trimma 16V:n!?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 19:32
  5. Trimma golf3 ?
    Av golfa_mannen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin