Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
  1. #21
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Mtm matchar fabriksgarantin i 3 år. Därav kostnaden hos dem.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Tittade på några andra motorer hos Tuningchip som jag har lite koll på. De anger högre siffror än någon annan så jag skulle inte säga att det är helt sanningsenligt. Bra service och bemötande är viktigt, och att det finns någon som är intresserad av att hjälp till och ta ansvar om allt inte funderar som det är tänkt eller utlovat.
    Man skall nog aldrig titta så mycket på siffor. Jag tipsade om Tuningchip eftersom jag har goda personliga erfarenheter och, som sagt, vid direkt jämförelse med närbesläktad motor så presterade Tuningchips programvara bättre än BSR. Bilarna har också fungerat bra över tid.

    Känner även till flera nyare trimmade Volkswagen med olika motorer där turbon rasat. I de fallen hade både BSR och Stertman levererat programvara, men det var sannolikt inte programvaran som var problemet, utan dåliga aggregat, så det hade troligen hänt ändå.

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja Is38 har väll alltid mer eller mindre strulat?. Därför inte Stertman gör några steg utan att byta turbo på dessa..

    Kan det vara därför även att Mk8R kör med en ny Continental turbo?, lär ju ha kostad VW mkt med allt strul på Is38an...
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-27 klockan 21:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Stertman kanske inte gör det längre, men gjorde i alla fall tidigare utan att påtala något. Inget de skriver på hemsidan utan redovisar att de erbjuder mjukvara för 8900:-.

    Hur som helst, ja, det har vart en del problem med turboaggregat generellt.
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-27 klockan 21:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Precis de har gjort det tidigare, men slutade nog för 4år sedan när jag var i kontakt med dem för de hade för mky problem med ras.. Men jag vet inte BSR som jag kört utan problem, är ju en av få som erbjuder riktig motorgaranti.. Så vågar man det så kan inte IS38 vara nått större problem längre..
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-27 klockan 21:47. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    "Garanti" som de kallar det är i själva verket en försäkring, med villkor att oljebyte skett och sker minst varje år och var 1500:e mil. Så i själva verket är den ju inte värd så mycket.

    Undrar hur en MTM-återförsäljare skulle agera vid turboras. Misstänker att de inte skulle vara beredda att byta ut en turbo med konstaterat fabrikationsfel. De skriver ju dessutom att deras uppdateringar inte är spårningsbara, vad spelar de i så fall för roll?

    Nej, tror nog inte att uppdateringar i allmänhet ställer till problem, men om något händer så får man nog vara beredd att bekosta kalaset själv. Risken att tillverkaren eller försäkringsbolaget friskriver sig är uppenbar.
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-27 klockan 21:47. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Peter Lundström
    Ort
    Öland
    Inlägg
    5
    Ja man har ju läst en del om att det har varit en hel del turbohaverier på Golf R... Vet inte om det är samma typ av aggregat i min 2020 Passat? Men det tror jag nog inte??
    Funderar ju lite på vad originalaggregatet klarar, men lyckas inte googla fram någon info om det.

  8. #28
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    "Garanti" som de kallar det är i själva verket en försäkring, med villkor att oljebyte skett och sker minst varje år och var 1500:e mil. Så i själva verket är den ju inte värd så mycket.

    Undrar hur en MTM-återförsäljare skulle agera vid turboras. Misstänker att de inte skulle vara beredda att byta ut en turbo med konstaterat fabrikationsfel. De skriver ju dessutom att deras uppdateringar inte är spårningsbara, vad spelar de i så fall för roll?

    Nej, tror nog inte att uppdateringar i allmänhet ställer till problem, men om något händer så får man nog vara beredd att bekosta kalaset själv. Risken att tillverkaren eller försäkringsbolaget friskriver sig är uppenbar.
    MTM:s garanti fungerar utmärkt. Rasar bilen och ÅF vägrar reparera den med motivet att den är trimmad går de in och betalar kostnaden för reparationen. Service etc är det ÅF som sköter, dvs vill inte ÅF reparera den pga utebliven service så är det inte aktuellt att vända sig till MTM. Har personlig erfarenhet av denna "garanti" (som är en typ av försäkring utan självrisk) som är utmärkt. Min 4:e bil jag har nu som är MTM-trimmad.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    "Garanti" som de kallar det är i själva verket en försäkring, med villkor att oljebyte skett och sker minst varje år och var 1500:e mil. Så i själva verket är den ju inte värd så mycket.

    Undrar hur en MTM-återförsäljare skulle agera vid turboras. Misstänker att de inte skulle vara beredda att byta ut en turbo med konstaterat fabrikationsfel. De skriver ju dessutom att deras uppdateringar inte är spårningsbara, vad spelar de i så fall för roll?

    Nej, tror nog inte att uppdateringar i allmänhet ställer till problem, men om något händer så får man nog vara beredd att bekosta kalaset själv. Risken att tillverkaren eller försäkringsbolaget friskriver sig är uppenbar.
    Jo men en rätt bra "försäkring" som täcker ett motorras för 80k mot att man måste byta olja för 2000 per år, vilken man ändå bör göra om man trimmar.. Tyckte det var en no brainer att välja BSR på grund av detta..

    Konstigt att inte fler vågar lämna en liknande försäkring eller liknande?!..utom MTM som är 3ggr så dyrt som Bsr i runda slag.

    En annan sak i USA där lämnar alla trimmare typ 3 år eller 8000 mil, tom på 500hk kit, det skulle man aldrig kunna få i Europa som jag fattat det..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lundstroms Visa inlägg
    Ja man har ju läst en del om att det har varit en hel del turbohaverier på Golf R... Vet inte om det är samma typ av aggregat i min 2020 Passat? Men det tror jag nog inte??
    Funderar ju lite på vad originalaggregatet klarar, men lyckas inte googla fram någon info om det.
    Jo det är samma i din tyvärr, det är IS38 med finns en jäkla massa revisioner på denna. Men du borde ju ha den bästa och senaste. Så säkert ingen fara! .Men finns en anledning att VW gått till ett nytt märke på turbo nu på de motorer som ger lite mer effekt.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Jag jobbar i branschen och har en del med försäkringsbolag att göra. Kan säga att de är inte så lätta att ha med att göra många gånger. Om bolaget är bra visar sig först när man har med dem att göra.

    Om man läser villkoren så förstår man att det inte är bara bara, http://sv.bsr.se/las-mer/maskingaranti , t.ex. "Garantin gäller ej vid fabrikationsfel". En motor som servats som den skall och det bytts olja minst var 1500 mil rasar inte inom 4 år eller 12000 mil om det inte är ett fabrikationsfel.

    Som sagt, tror inte det är särskilt vanligt att en mjukvaruuppdatering i allmänhet vållar ett fel som inte hade hänt ändå, men men.

    Nu var det inte det här tråden handlade om, men jag vill belysa att man skall akta sig för att vara godtrogen.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-01-28 klockan 09:46.

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Jo men bättre att ha nån typ av garanti än ingen alls. För med otur och man kör trimmat och rasar, då sitter man där utan 0:- från nån utan ska pynta allt själv..

    Känns lagom kul på en 400k kärra...

    Kan bara tycka att man inte erbjuder nån typ av försäkring på alla firmor..man går ju från maskinskadan på försäkringen och den är ju rätt kul att ha..

    Som jag skrev som i USA där kan man inte sälja nått utan att lämna garanti på drivlinan...

    Men tillbaka till topic!. Ska du köra Steg 1, så är "alla" lika. Så bara välja..

    Ska du gå vidare från där, då blir det med krångligt..
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-28 klockan 13:02. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    USA har helt andra regler gällande garanti och reklamationsrätt, så det är inte jämförbart med Sverige.

    Håller med om att de flesta mjukvaruuppdateringarna troligen är ganska likvärdiga. Kan ju dock vara vettigt att även anpassa växellåda så den kan hantera mer vridmoment. Man ökar ju oljetrycket har jag förstått. Inbillar mig också att körbarhet och växlingar kan bli bättre anpassat för den påtagligt högre effekten och vridet.

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nej så sant att USA är annorlunda.. Men folk tar ju en försäkring på en 10 000 Iphone, men struntar och litar blint på en trimfirma att "leka" med mjukvara på sin 500 000:- bil..

    Lite knasigt är det .

    Sen på ett steg 1 så behöver man oftast inte göra nått åt DSG lådan, den klara det "lilla" extra vrid man får. Har kört min utan problem utan minsta slir. Nackdelen när man sätter hårdare tryck i lådan att den ska palla mer, så blir det mer "brutal".. Kan vara lite oskönt i vanliga situationer....

    Men över Steg 1 ska man göra lådan självklart!
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-28 klockan 13:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    För att referera till en Q5 TFSi 245 som uppdaterades av Tuningchip, motor och S-tronic. 50 hk och en bit över 100 nm ökning är ändå en del. På växellådan märks inget särskilt. Den växlar lite snabbare än original och växlar upp lite senare vid maxacc/kickdown. Vid vanligt körning växlar den inte hårdare eller rycker.

    Personligen tycker jag att om man ökar över 100 hk och över 100 nm så skadar det säkert inte att lådan anpassas.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-01-28 klockan 12:50.

  15. #35

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Yoshiro Johnson
    Ort
    West Point
    Inlägg
    1
    det här är mycket användbart, tack! Komponenter och reservdelar till denna bil är ganska dyra och det förstår jag. Därför, innan jag köper reservdelar, letar jag ofta efter information på Internet om rabatter. på sajten https://promo-codes.se/ hittade jag väldigt häftiga möjligheter att få rabatter och kampanjkoder på olika varor, inklusive bildelar.
    Senast redigerad av Yoshiro Johnson den 2021-11-25 klockan 00:29.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-10, 09:52
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 13:13
  3. 1,4 TSI 140 blir 1,4 TSI 150 i VW Golf
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:29
  4. Trimma 16V:n!?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 19:32
  5. Trimma golf3 ?
    Av golfa_mannen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin