Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Thomas Hedvall
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    5

    Fråga om 2017 Golf 1.6 tdi DSG

    Halloj

    Är det nån på forumet som är väl bevandrad i 2017 års modell av Golf 1.6 Tdi.
    Eller Golf VII om jag minns rätt

    Dsg låda som är 7 växlad

    Ska försöka ge mig på en 3000 mila service på en sådan och enligt en sån här "få priset direkt" sida så innefattade denna service även byte av differential olja

    Bilen är framhjulsdriven så det borde isf innebära nån diff som sitter i växellådan.

    Stämmer detta eller är det felskrivning på nätet?

    Sen vet ni om DSG lådan på dessa bilar har oljebyte eller om de ingår i Vw:s ej så briljanta försök att bygga växellådor som ej behöver service?

    Uppskattar att man är säker på sin sak om man ska svara på dessa frågor

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det finns DSG7 i form av DQ200 DQ381 DQ500 DQ501 osv. Av dessa har DQ200 torrkoppling, övriga våtkoppling.

    Man byter inte olja på DQ200.

    1,6 TDI har säkerligen DQ200 med torrkoppling som är monterad i bensin/diesel/ecofuel bilar primärt med under 250 nm i vridmoment, dvs svagare motorer.

    Du bör givetvis kolla vilken låda du har. Annars kan jag inte svara "säkert" .

    /Peter

    PS 6000 mil är intervall för oljebyte låda på min Golf 7 Alltrack DSG6 DQ250 med vätskekoppling. Tror det gäller övriga med vätskekoppling också.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-01-25 klockan 00:14. Anledning: PS....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Gystompa Visa inlägg
    Halloj

    Är det nån på forumet som är väl bevandrad i 2017 års modell av Golf 1.6 Tdi.
    Eller Golf VII om jag minns rätt

    Dsg låda som är 7 växlad

    Ska försöka ge mig på en 3000 mila service på en sådan och enligt en sån här "få priset direkt" sida så innefattade denna service även byte av differential olja

    Bilen är framhjulsdriven så det borde isf innebära nån diff som sitter i växellådan.

    Stämmer detta eller är det felskrivning på nätet?

    Sen vet ni om DSG lådan på dessa bilar har oljebyte eller om de ingår i Vw:s ej så briljanta försök att bygga växellådor som ej behöver service?

    Uppskattar att man är säker på sin sak om man ska svara på dessa frågor
    Vad är det för sida? Det är ingen "differentialolja" som skall bytas, ej heller i DSG som Peter skriver, den har torrkoppling.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1,6 TDI har DQ200/DSG7 som automatväxlat alternativ där det är möjligt.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad är det för sida? Det är ingen "differentialolja" som skall bytas, ej heller i DSG som Peter skriver, den har torrkoppling.
    Det är väl lite ihopblandade saker här. Möjligen avser TS oljebyte i Haldex, om det handlar om en 4-motion, men den var ju framhjulsdriven...
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-01-25 klockan 13:17.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nej precis, den är ju framhjulsdriven och inte en GTI.

    Det är problemet med "automatiserade tjänster", särskilt eftersom det troligen inte handlar om en märkesverkstad. Jag undrar, varför ge sig på att serva en fyra år gammal bil som gått endast 3000 mil när man inte vet vad som skall göras eller hur?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf generation 7 med 1,6 TDI och 4Motion är alltid manuellt växlade. DQ200 finns endast för framhjulsdrift.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Thomas Hedvall
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    5
    Ok tack för svar

    Bilen i fråga är min mors och hon tog först kontakt med auktoriserad verkstad. Fick ett pris som kan anses som hutlöst med tanke på att det borde innebära rent oljebyte samt nåt filter

    Den auktoriserade verkstan ville inte heller lämna ut en specifikation över vad som skulle göras utan hon fick enbart ett pris

    Sen sökte jag efter alternativ ( minns ej vilken sida det var ) varpå jag såg att det stod notifikation om att differentialolja skall bytas

    Men den informationen kan ju vara helt felaktigt

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    En verkstad som inte vill berätta vad de ska göra vid service ska man undvika. Hade nog VAG Sverige velat veta vilken verkstad det handlar om?
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-25 klockan 22:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Tyvärr är det baksidan av att man anställer folk i bilbranschen som inte har en aning om vad de sysslar med. Detta eftersom man, dels vill få in fler kvinnor i branschen och dessutom anser att bokningspersonal inte behöver kunna något om bilar. Sen är servicekoncepten invecklade och de interna systemen än mer komplicerade.

    Givetvis skall man få reda på vad som skall göras. Om priset är hutlöst, vad det nu innebär, så rekommenderas det sannolikt flera tilläggsarbeten. Vilka serviceintervaller som gäller har både jag och andra redovisat i flera andra trådar.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Tyvärr känner jag igen det från en VW-verkstad i min närhet, en kvinna som kundmottagare, nästan helt okunnig om bilar men ändå mycket kaxig om vad som var fel på bilen. Jag fick överbevisa henne genom att vi hämtade verkstadschefen.
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-25 klockan 22:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Förstår mig inte på att man inte är ödmjuk inför att man inte kan. Skulle själv inte klara av att jobba med något som jag över huvud taget inte kan något om. Tyvärr genomsyrar detta hela bilbranschen, och säkert många andra. Antalet som inte kan överstiger vida de som faktiskt kan.

    Ursäkta Off Tropic
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-25 klockan 22:40. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej precis, den är ju framhjulsdriven och inte en GTI.

    Det är problemet med "automatiserade tjänster", särskilt eftersom det troligen inte handlar om en märkesverkstad. Jag undrar, varför ge sig på att serva en fyra år gammal bil som gått endast 3000 mil när man inte vet vad som skall göras eller hur?
    En GTI har väl inte 4-motion?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gystompa Visa inlägg
    Ok tack för svar

    Bilen i fråga är min mors och hon tog först kontakt med auktoriserad verkstad. Fick ett pris som kan anses som hutlöst med tanke på att det borde innebära rent oljebyte samt nåt filter

    Den auktoriserade verkstan ville inte heller lämna ut en specifikation över vad som skulle göras utan hon fick enbart ett pris

    Sen sökte jag efter alternativ ( minns ej vilken sida det var ) varpå jag såg att det stod notifikation om att differentialolja skall bytas

    Men den informationen kan ju vara helt felaktigt
    Var det en återförsäljares egen verkstad eller någon annan auktoriserad?
    För egen del skulle jag inte ta i en sådan ny hemmaservad bil ens med radiostyrd polygrip. Den får ett mycket tveksamt andrahandsvärde.

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    En GTI har väl inte 4-motion?

    - - - Uppdaterad - - -
    Crille82 åsyftar att GTI har diffbroms /LSD som har oljebytesintervall på 3 år gissar jag .

    Det nämndes ju 4-motion som också har 3 år och risken för sammanblandning med intervaller på olika enheter....

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Aha, ja så kan det ju vara
    Den borde väl sitta... typ i växellådan?

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Aha, ja så kan det ju vara
    Den borde väl sitta... typ i växellådan?
    Det är en separat enhet. Bilden är rakt underifrån på min Cupra i våras. Garantiärende utfördes på LSD då den läckte olja.

    Märkte läckan det när jag gjorde ett mellanbyte motorolja några månader tidigare .

    Namn:  20200405_104731.jpg
Visningar: 901
Storlek:  1.09 MB
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. DSG-frågor, Golf Alltrack -2017
    Av eddiw i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-08-21, 12:13
  2. Fråga om tändning Golf 2
    Av Speedline75 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-02-26, 11:53
  3. Fråga om dsg??
    Av nizmo i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 22:56
  4. Fråga om Golf Country -91
    Av Opzz i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin