Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Fredrik W
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    10

    Passat B7 2011 - Dålig värme på passagerarsidan

    Hej!

    Gäller en Passat B7 2011 - Med Climatronic 2-zon

    Har lite problem med värmen på passagerarsidan, körde till jobbet i veckan när det var -25 och då var det kanonvärme på förarsidan men snorkallt på passagerarsidan.

    Jag blir inte riktigt klok jag har försökt googla som en tok, mesta tyder på antingen är det nån ställmotor som blandar luften eller värmepaketet.

    Sitter det två värmepaket på dessa? Jag trodde det så demonterade det mesta nertill men hittade inget värmepaket. Dock hittade jag ställmotorn för mix och den rör då på sig som den skall.

    Försökte skicka in en s.k "snakecam" för att se om jag kunde hitta något. Hittade axeln och det VERKAR som att spjället inte rör sig trots att man ser axeln rör sig.. svårt att veta hur det är uppbyggt utan en sprängskiss

    Går det få tag måntro? Nån annan som haft samma bekymmer?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Du är antagligen problemet på spåret. En felkodsutläsning hade antagligen sparat dig en hel del felsökningstid. Spjällmotorerna kan både testköras och adapteras t ex med vcds.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Håller på med en identisk bil med lika fel.. tydligen är värmepakeren rätt kända för att slamma igen i botten, vilket gör att värmen på passagerarsidan tryter.
    Det går rätt smidigt att byta värmepaketet nere vid gaspedalen bakom en panel, uppsatt tid ~1 timme på verkstad.
    Jag har tagit hem ett för att ge mig på detta i dagarna.

    Har hittills provat byta ställmotorn på passagerarsidan, som styr den delen av värmen, men ingen bättring, jag kunde röra armen manuellt när motorn var borta och det kändes/lät som om spjället rörde på sig.. man kommer väl inte åt med kamera då värmepaketet är ivägen.

    Vcds visar inget, och går inte att avgöra om spjället rör sig eller bara axeln.. fundrar på att borra ett hål på lämpligt ställe där man kan se det med see-snaken.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Fredrik W
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Håller på med en identisk bil med lika fel.. tydligen är värmepakeren rätt kända för att slamma igen i botten, vilket gör att värmen på passagerarsidan tryter.
    Det går rätt smidigt att byta värmepaketet nere vid gaspedalen bakom en panel, uppsatt tid ~1 timme på verkstad.
    Jag har tagit hem ett för att ge mig på detta i dagarna.

    Har hittills provat byta ställmotorn på passagerarsidan, som styr den delen av värmen, men ingen bättring, jag kunde röra armen manuellt när motorn var borta och det kändes/lät som om spjället rörde på sig.. man kommer väl inte åt med kamera då värmepaketet är ivägen.

    Vcds visar inget, och går inte att avgöra om spjället rör sig eller bara axeln.. fundrar på att borra ett hål på lämpligt ställe där man kan se det med see-snaken.
    Okej! Ja jag har som insett att det förmodligen är paketet ändå, jag gissar att den "inre delen" av värmepaketet är till passagerarsidan och att det troligen är den sidan som kloggar igen först.

    Jag beställer ett nytt och provar byta dom var ju inte dyra

    Tråkiga var att jag kopplade lös airbagswitchen iom handskfacket var löst så efteråt fick jag en airbaglampa som jag knappt fick bort (eftersom jag slog på tändningen med handskfacket borta för att kunna se om det rörde sig)

    Jag hade bara en billig blåtandsadapter men kan tipsa om att appen Carista kan nolla koderna puh, hann bli upprörd.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Värmepaketet bytt, detta var helt igenslammat åt passagerarsidan till.
    Man kommer även åt att känna hur spjällen fungerar när paketet är ur, om man drar vreden från kallt till varmt osv.
    Lite bökigt, och man lär vara jäkligt försiktig med aluminiumrören, och komma ihåg att lossa skruven från motorrummets sida, den som sitter mellan slanganslutningarna, T15 i storlek, UTAN att skruva ur den helt, för att öka rörligheten på rören.

    Element bytt, och perfekt värme återställt på bägge sidor!

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-02-07, 07:11
  2. Oändlig värme?? Passat B7 -13
    Av perIpI i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 09:40
  3. Passat -92 AAZ dålig värme
    Av tompaah i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 19:30
  4. dålig värme i passat-03
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 12:18
  5. Dålig värme i kupe Passat tdi -00
    Av golfgtd i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin