Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Erik Karlsson Landén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20

    Transporter laddar ej extra-batteri 100A säkring trasig

    Har en Transporter T5 2008 med extra batteri under förarstolen som Webastovärmaren går på, här om dagen slutade detta batteri att laddas. När jag mätte med multimeter med bilen igång fick jag 0v, började gräva bland säkringar under stolen, men samtliga hela. Fick tips att det även sitter säkringar i motorrummet under batteriet, dessa va ganska knöliga att komma åt, men visade sig att en va trasig där, tredje från höger. En 100A-säkring.

    Nu till frågan, känns lite nojigt att bara byta ut och köra vidare. Vad kan ha utlöst denna säkring och vad kan jag felsöka mer?

    Namn:  Foto_-_Google_Foto.jpg
Visningar: 3217
Storlek:  20.6 KB

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Du måste ju byta minst en gång för att felsöka. Säkringar kan "slitas" dvs nästan gå sönder. Nästa gång så tål den då mindre än märkströmmen. Det behöver inte vara en enskild händelse utan kan vara flera eventuellt oberoende sådana.
    Byt och var observant (som alltid).

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Säkringar kan bli "utmattade", så har du inte oaser av tid eller har en faiblesse för felsökning köper du en ny säkring, eller två om du har långt till reservdelsbutiken. Vill du inte behålla en som reserv lär den gå att lämna tillbaka.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av eriklanden Visa inlägg
    Har en Transporter T5 2008 med extra batteri under förarstolen som Webastovärmaren går på, här om dagen slutade detta batteri att laddas. När jag mätte med multimeter med bilen igång fick jag 0v, började gräva bland säkringar under stolen, men samtliga hela. Fick tips att det även sitter säkringar i motorrummet under batteriet, dessa va ganska knöliga att komma åt, men visade sig att en va trasig där, tredje från höger. En 100A-säkring.

    Nu till frågan, känns lite nojigt att bara byta ut och köra vidare. Vad kan ha utlöst denna säkring och vad kan jag felsöka mer?

    Namn:  Foto_-_Google_Foto.jpg
Visningar: 3217
Storlek:  20.6 KB
    Kortslutning i batteriet? eller i kablaget?.
    Ta en summer och ohmmät mellan utgående kabel på den trasiga säkringen och jord.
    då får du ju svar på om det är något fel på kabeln in under stolen till reläet.
    Är enda sträckan som kabeln går dolt och kan tänkas blivit klämd.
    För från reläet till batteriet skulle jag inte tro att det skulle kunna vara något kabelfel.
    Sitter väl en 100A säkring under stolen också? och den var hel? Den sitter efter reläet mot extrabatteriet.

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Säkringar kan bli "utmattade", så har du inte oaser av tid eller har en faiblesse för felsökning köper du en ny säkring, eller två om du har långt till reservdelsbutiken. Vill du inte behålla en som reserv lär den gå att lämna tillbaka.
    Det var ju det jag skrev!

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 12:35
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-26, 22:33
  3. Extra backljus vw transporter t5
    Av ransssson i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-04, 01:19
  4. Generator problem Golf IV, laddar ej..
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 22:03
  5. Laddar ej Golf Gti -00
    Av Sliver i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin