Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Max Lindström
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    4

    Motorvärmare/Slangvärmare Passat B7 TDI

    Hej,

    Jag har sökt med ljus och lykta utan att hitta det jag söker. Jag hoppas det finns några kunniga personer här som kan hjälpa mig med mina funderingar.

    Är det möjligt att montera slangvärmare på Passat B7 2.0 Tdi? Jag har tyvärr ingen dieselvärmare.

    Jag har läst trådar där det pratas om att det kan ställa till problem med motorstyrningen pga olika tempgivare och att bilen kan bli svårstartad då.
    Det jag tänker är att dessa bilar finns med dieselvärmare och cirkulationspump, vilket borde uppfylla samma funktion som en slangvärmare med cirkulationspump.

    Finns det vägar att kringgå detta eller är den enda lösningen att montera en kontaktvärmare på tråget?

    Tack på förhand för era tankar/idéer!

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Hej

    Jag monterade detta på min Passat 2012 140 TDI manuell, har inte haft några bekymmer.

    https://www.calix.se/produkter/soek-...eId=-183337657

    //Kristian

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Max Lindström
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    4
    Hejsan! Ja jag har även kollat på den där!
    Värt att tillägga är att jag har DSG-låda. Min fundering är då om kylsystemet ser annorlunda ut med DSG.

    Kul att höra att det fungerar bra, vart har du monterat den?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Har du samma motorkod "CFFB" som min manuella? Det gick jag efter.
    Bra fråga, jag lät en verkstad montera den så har inte 100 koll på vart den sitter.
    Citat Ursprungligen postat av MaxLi Visa inlägg
    Hejsan! Ja jag har även kollat på den där!
    Värt att tillägga är att jag har DSG-låda. Min fundering är då om kylsystemet ser annorlunda ut med DSG.

    Kul att höra att det fungerar bra, vart har du monterat den?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Passat generation 7 med 2,0 TDI 140 erbjöds inte med DSG i Sverige.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det som kan hända är att värmen vandrar "fel väg" och värmer en kallstartssensor som talar om för ECU att motorn är varm, fast den inte är det och skickar helt fel startsekvens till en kall motor.

    Av den anledningen erbjuds inte slagvärmare till alla modeller, det finns inte alltid något bra ställe och sätta den på. Därför erbjuds oljetrågsvärmare som alternativ.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Max Lindström
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det som kan hända är att värmen vandrar "fel väg" och värmer en kallstartssensor som talar om för ECU att motorn är varm, fast den inte är det och skickar helt fel startsekvens till en kall motor.

    Av den anledningen erbjuds inte slagvärmare till alla modeller, det finns inte alltid något bra ställe och sätta den på. Därför erbjuds oljetrågsvärmare som alternativ.
    Tack för att du delade med dig!

    Det stämmer ganska bra med den informationen jag lyckats hitta på nätet, finns det inga sätt att kringgå detta? Med hjälp av cirkulationspump?

    Har sett att det finns en produkt som heter Frostheater, verkar dock inte säljas i Sverige. Den produkten verkar säljas till denna bilmodell, Kan det vara så att det skiljer sig något mellan bilarna på olika marknader?

    På deras hemsida kan man läsa:
    "Volkswagen Diesel Engine Coolant Heater Kit is custom fit for Golfs, Jettas, Beetles, Rabbits, Touaregs, and Passats with the diesel engine. The 1000 WATT tank heater circulates coolant throughout the engine for QUICKER STARTS AND INSTANT HEAT!* (TDI owners know how long it takes to get heat!)"

    Där det även nämns att den ska passa modeller mellan 1977-2015.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag känner inte till produkten men det låter ju som en "termos med doppvärmare" i, som är seriekopplad i kylsystemet? Ja varför inte?

    När man har en fabriksmonterad värmare finns alltid en cirkulationspump så det löser nog problemet. Men vid kall motor är väl termostaten stängd om jag inte tänker helt galet efter en ruggigt tuff arbetsdag, så då gäller det att koppla på termosen och en cirkpump på rätt ställe så det kan cirkulera i motorn.

    Jag kan tänka mig ett det kan funka med en slangvärmare och en cirkpump på de flesta modeller, men det kanske inte alltid finns tillräckligt mycket slang eller utrymme att sätta värmaren nånstans. Och eftersom cirkpump nog inte säljs där man köper slangvärmaren så blir det nog problem och då "går det inte" så slipper man ta hand om missnöjda kunder.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Bilar med DSG hade kontaktvärmare. Med manuell låda så var det slangvärmare i början.
    Sen fick dom också kontaktvärmare.
    Hade själv en 2012 TDI 140 4m med slangvärmare, och hade man 3 timmars timer om det var kallare ute så startade den inte.
    var den kopplad hela natten så funkade det.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Finns värmare med pump..
    Har skrivit om det här tidigare..
    https://www.ebay.com/itm/Electric-Ca...-/202806661736

    Har en liggande, funderar på att sätta den på utgående från expansionstanken.. Har inte sett i bilen hur det ser ut än bara ��

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Max Lindström
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    4
    Jag kan tänka mig ett det kan funka med en slangvärmare och en cirkpump på de flesta modeller, men det kanske inte alltid finns tillräckligt mycket slang eller utrymme att sätta värmaren nånstans. Och eftersom cirkpump nog inte säljs där man köper slangvärmaren så blir det nog problem och då "går det inte" så slipper man ta hand om missnöjda kunder.
    Det kan ju stämma, att det inte finns tillräckligt med plats där det är bäst lämpat att installera med tanke på cirkulationen...


    Bilar med DSG hade kontaktvärmare. Med manuell låda så var det slangvärmare i början.
    Sen fick dom också kontaktvärmare.
    Hade själv en 2012 TDI 140 4m med slangvärmare, och hade man 3 timmars timer om det var kallare ute så startade den inte.
    var den kopplad hela natten så funkade det.
    Det är ungefär vad jag har hört! Att om man använde värmaren under kort tid så blir bilen svårstartad, kanske för att kylsystemets olika sektioner inte hinner bli uppvärmda och det blir knas med tempgivare... Men att under en längre tid som under natten så hinner värmen sprida sig i hela kylsystemet. En pump borde ju hjälpa till här, frågan är ju bara vart den kan sitta för att få bäst cirkulation..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Finns värmare med pump..
    Har skrivit om det här tidigare..
    https://www.ebay.com/itm/Electric-Ca...-/202806661736

    Har en liggande, funderar på att sätta den på utgående från expansionstanken.. Har inte sett i bilen hur det ser ut än bara ��
    Jag har också sett liknande värmare, frågan är ju bara vart man skulle montera den för att få cirkulation?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Med dsg så sitter det termostat (80 graders) efter värmeväxlaren till dsg, innan oljefilter (värmaren)..

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-02-22, 11:15
  2. Motorolja Passat TDI 4motion B7 365 - 2013
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 21:37
  3. Motorvärmare Passat 1,9 tdi
    Av EKAN01 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-31, 13:02
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 19:55
  5. Motorvärmare Passat TDI -06
    Av Anemyr i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin