Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79

    Assistans-sensorer kopplas ur vid "dåligt" väder

    På min Alltrack från 2013 så hade vi ACC, Lane Assist och Side Assist och inte en enda gång under de 3 åren vi ägde bilen så kopplades någon av de sensorerna ur. På vår "nya" Passat GTE från 2017 så tycker jag att samma sensorer är otroligt känsliga. Side Assist och utkörnings-hjälpen kopplas ur vid normalt regn (alltså inte skyfall eller monsunregn) och nu när det varit lite snöblandat regn eller regnat lite mer vid motorvägskörning så kopplas även ACC'n ur. Båda pga dålig sensorsikt. Tycker inte att jag tvättar nya bilen mer sällan eller gör något annat som skulle kunna förklara den dåliga sensorsikten.

    Är de mer moderna systemen känsligare? Och finns det något man kan göra för att minska risken att systemen sätts ur spel pga dåligt väder? Typ vattenavvisande medel över kameran på vindrutan eller vaxa/polera på bakre kofångaren så mindre smuts fastnar framför side assist-sensorerna?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Tiguan 2016 och T-Roc 2019. Samma problem med frontsensorn för ACC. Inte så mycket frontkameran i vindrutan, annat än vid riktigt kall och frostig väderlek då det kan vara svårt att hålla isfritt där.

    Med all respekt för vad du minns, vill minnas eller inte minns så skulle det förvåna mig om du inte haft en snösmocka på frontsensorn en enda gång på din Alltrack under tre år. Det är ju nu och i detta slask och modd som systemen inte alls fungerar eftersom sensorerna blir täcka av slabb och is, i synnerhet i fronten men även annat som smälter, rinner, blir skitigt och fryser.

    Dessa hjälp- och säkerhetssystem fungerar inte särskilt bra i vårat klimat är min slutsats.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Visst är minnet selektivt ibland. Även att jag så klart tror att jag minns rätt

    Oavsett så köper jag att frontsensorn för ACC blir täckt och att det skapar problem att få rätt data. Den sitter ju rätt utsatt till. Men sensorerna bakom bakre kofångaren är jag inte lika förstående för. Visst kommer det smuts där, men inte snökockor som det kan bli i fronten. Hade man kört länge på motorväg och dragit upp mycket skit kombinerat med vägsalt (som ju är konduktivt och försämrar radarsignalen) så hade jag också kunnat köpa det, men i mitt fall så började beteendet långt innan snön och vintern kom.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Bak minns jag inga problem på Tiguanen och känner inte igen från T-Roc fram till idag. Undantaget är snö och is och det behöver ju inte vara nåt som drar upp bakom bilen. Det smälter och rinner ned över stötfångaren, eller traditionell frost. Då kan det pipa konstant. Återigen så tror jag problemet är klimatet, och att göra andra lösningar med andra produkter för oss i Norden kanske aldrig blir aktuellt.
    Jag är mest besviken över ACC sensorn fram i VW märket och undrar om Audis placering funkar bättre, eller som en del Seat och Skoda har infällda i grillen på olika sätt.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Är med i en Facebook-grupp för GTE, och där nämns det att det på senare årsmodeller (åtminstone MY20 och framåt) finns något skydd som installerats för Side Assist-sensorerna just för att de inte ska balla ur när det blir vinter eller regnar mycket. Någon här som känner till något om det?

  6. #6
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Har du provat att tvätta bilen?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Jag tycker front assisten beter sig på samma sätt på min nya 2020 som på min förra 2016, när det snöar ute så tappar den känseln ibland, har inte haft problem vid regn.

    Det stämmer att dom nyare har som stänklappar vid bakplåten för att hindra smuts att komma upp på insidan av stötfångaren bak.
    Kanske kommer du åt med handen och kan känna om det är massa smuts där på din som stör side assist sensorerna, dom sitter på hörnen bakom stötfångaren, under baklyktorna.
    Ev. kanske din stötfångare är plastreparerad och omlackerad tidigare, och därför får signalerna svårare att läsa rätt?

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Har du provat att tvätta bilen?
    Ja, och det gör ingen skillnad.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Jag tycker front assisten beter sig på samma sätt på min nya 2020 som på min förra 2016, när det snöar ute så tappar den känseln ibland, har inte haft problem vid regn.

    Det stämmer att dom nyare har som stänklappar vid bakplåten för att hindra smuts att komma upp på insidan av stötfångaren bak.
    Kanske kommer du åt med handen och kan känna om det är massa smuts där på din som stör side assist sensorerna, dom sitter på hörnen bakom stötfångaren, under baklyktorna.
    Ev. kanske din stötfångare är plastreparerad och omlackerad tidigare, och därför får signalerna svårare att läsa rätt?
    Front assist fungerar mycket, mycket bättre än side assist för mig. Endast vid de tillfällena när det snöat mycket eller när jag på regniga dagar åkt på motorväg med mycket "vattendimma" pga bilar framför så har den stängt av sig själv. Men side assist stängs av redan vid "normalt" regnande.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 08:45
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 09:02
  3. Panelfilter lika "dåligt" som öppet?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:53
  4. Hur får man ur "spridarna" på gx-motorn
    Av Loxarn i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin