Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    Bakvagnen fick en smäll (Golf variant -99)

    Hej

    Härom dagen var jag ute och åkte och fick sladd i en kurva, det var ganska låg hastighet, men vägen lutade "åt fel håll" för min del och jag fick inte stopp på bilen förrän jag var framme vid trottoarkanten. Det small till rätt duktigt och trots att jag åker på standardprofil så slogs en 7cm spricka upp i fälgen. När jag kom hem hade hela "fliken" lossnat och det saknades en stor del av fälgkanten. Otroligt nog höll hjulet luft hela vägen tillbaks till mitt garage där jag idag nu kunde lägga om däcket till en annan fälg.

    Men nu till problemet, det verkar som bakvagnen fått någon hjulvinkel "ur spec". Med tanke på hur det slog mot fälgen kan man kanske tänka sig att cambervinkeln står fel. Det tydligaste symptomet på att något är fel är att ratten inte längre står rakt och det har jag erfarenhet från andra bilar, att bakvagnens hjulvinklar kan påverka rattvinkeln. Men när jag idag hade av hjulet för att lägga om däcket så kunde jag inte se något med blotta ögat. Efter provtur med alla däck pumpade kan jag konstatera att bilen går rakt, men är otroligt orolig på halt väglag och vid kurvtagning.

    Kan man göra något åt detta problem? Jag har förstått att det inte finns mycket till justering på dessa bakvagnar. Den enda bussning jag kan se (den främre) ser faktiskt okej ut, iaf inte nämnvärt sämre än andra sidan. Ev tar jag in den till firman som gör mina hjulinställningar för att få deras åsikt, men tills dess tänkte jag att fråga här skadar ju inte.

    (En "liten" parentes i det hela är att fälgen jag bytte ut mot råkade vara en tum bredare och jag har inte kollat upp om det skiljer i ET. Jag vill helst inte lägga om alla fyra däcken, men kan göra det om ni tror att det är en viktig parameter. Felet var dock exakt detsamma när alla fälgar var av samma spec, jag ville byta för att inte riskera att stå med ett platt hjul. Ingen obalans kunde noteras vid provkörning.)

    Tack på förhand för alla erfarenheter och brainstorming!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Du borde väl kunna få det kontrollerat eller inställt hos en däckverkstad som gör fyrhjulsinställningar?
    Ändra: Ser nu att du skrev det själv

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Gamla Golfar är ju rätt stabila byggen och det borde inte vara något problem kan man tycka. Din fälg med däck fick ju ta emot den största delen av krockenergin. Men vist det är ju ingen omöjlighet att en länkarm blivit krökt.
    Jag hade nog provat med samma däck/fälgdimension först, finns problemet kvar så återstår väl bara att mäta upp axeln! (fyrhjulsinställning).

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack för era svar. Haft lite fullt upp på jobbet idag, ska ringa däckverkstan och kolla vad de tror och om de kan ta en titt på den. Vet inte om det kan bli ett problem med att ett av hjulen är en tum bredare. Isf får jag lägga om alla däcken nästa helg, kommer ju att se bättre ut om inte annat. Problemet är att det snor dyrbar garagetid från mitt "riktiga" projekt, en såndär folkapickup med delad framruta...

    Jag återkommer med uppdatering.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Jag har forskat lite mer i ämnet och även pratat med däckverkstan. Har en tid på måndag morgon då vi ska mäta upp den. Ikväll åkte jag över till en kompis för att få låna hans garage i ett par timmar och undersöka bilen mer noggrant. Jag hittar inget uppenbart, inget glapp i hjullagret, inget som ser krökt ut eller skiljer sig nämnvärt från högersidan. Polaren noterar dock att fästet för bussningen framtill ser ut att ha flyttat lite på sig. Jag experimenterar lite fram och tillbaka genom att bryta med en kofot efter att jag lossat de fyra skruven som håller fästet i karossen. Hålen är ju ovala och efter en del resonerande satsar jag på att dra åt skruvarna i det läge jag tror mest på.

    Jag har ju rapporten från hjulinställningen som gjordes för ett år sen på samma firma dit jag ska tillbaka på måndag och på den kan man se att toe-vinkeln var lite halvtokig bak redan då, inom marginalerna på högersidan, men rätt mycket minus på vänstersidan. Min tes är att den fått mer än en kyss baktill och att den här omgången var bägaren som fick droppen att rinna över.

    På hemfärden märker jag att det blivit något bättre. Ratten står ungefär bara hälften så fel nu som innan och den verkar vara mindre spårningsbenägen och mindre läskig att köra. Jag får dock utvärdera detta mer. Men jag är ju såklart sugen på att labba mer med detta. Kanske eventuellt lossa även på andra sidan för att se hur mycket man kan flytta bakvagnen?

    Om någon har några som helst erfarenheter, eller sitter på någon info om hur dessa fästen ska monteras, eller hur man kan justera dem, för de har ju ovala hål, så är jag evigt tacksam för lite mer kött på benen inför nästa mektillfälle på lördag.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Man kan inte gissa sig till inställningen ! Det är en fyrhjulsmätning du behöver !

Liknande ämnen

  1. Audi A4 2010. Slår i bakvagnen?
    Av matsola i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 13:38
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 12:29
  3. Problem med tändkablar? Fick en stöt...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 21:03
  4. Motorvärmare Passat variant 1,8T -99
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 12:30
  5. Oljud från bakvagnen
    Av steff8 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin