Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Haris Osmanovic
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3

    Var sitter tändspolen?

    Hej!

    Har en golf mk5 2008 multifuel som börjat krångla. Häromdagen när jag körde bilen så började den mitt i en körning skaka när jag tryckte på gasen. Nästan som att man satt bilen i en för hög växen och inte hade kraft i sig. Har googlat och hittat att det är många som har problem med tändspolarna på bilen.

    Har hittat en del videos på Youtube som visar hur man byter och jag tänkte att det ser ju lätt ut. Men när jag öppnar motorhuven och plockar bort pladstkåpan så se jag att min motor inte alls liknar någon a äv de jag hittar på Youtube. Så min fråga lyder.

    Var sitter tändspolen på mi motor och är det lätt för en amatör som mig att byta den?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Ingen expert på den motorn men modernare bilar har en tändspole per tändstift.
    Kolla vidare här:
    https://www.google.com/search?q=golf...%C3%A4ndspolar

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Haris Osmanovic
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Ingen expert på den motorn men modernare bilar har en tändspole per tändstift.
    Kolla vidare här:
    https://www.google.com/search?q=golf...%C3%A4ndspolar
    Det är just det som är annorlunda med min motor. Det är en sån här typ av tändspole jag behöver byta

    https://www.skruvat.se/vw/Tandspole-C242.aspx

    De videos jag sett så sitter tändspolarna på toppen och de är lång smala, inte ett block som på min. Men jag vet inte var den sitter.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Följ tändkabeln som sitter på tändstiften, andra änden sitter i tändspolen. Tändspolen på din motor brukar sällan fela, men allt kan ju hända !

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Haris Osmanovic
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    Följ tändkabeln som sitter på tändstiften, andra änden sitter i tändspolen. Tändspolen på din motor brukar sällan fela, men allt kan ju hända !
    Vad skulle du säga är problemet med bilen? Många som beskriver samma problem som mig och som bytt tändspolarna för att fixa problemet. Tror du det är något annat som spökar?

    EDIT:
    Kopplade på min felkodsläsare och fick dessa två felkoder
    16585 cylinder 1 - injector circuit
    16685 cyl 1 misfire detected
    Senast redigerad av Karlssonpåtaket den 2021-01-03 klockan 13:56.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Som felkoden säger, spridare alt. Trasigt kablage till spridare på cylinder #1, dvs den längst åt passagerarsidan till.
    Mät ohmtal på spridaren brevid och på denna, för att utesluta själva spridaren.. bör ligga i krokarna 16ohm.
    Kolla även kablaget till den, vanligt att dom spricker och ergar sig gröna.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Mattias Kemi
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Det är bara feltändning. Inget svårt att åtgärda.

    Till att börja med så får du ju ta bort nästa kåpa. Dvs den som på bilden har 4 bulor. under den kommer du hitta spolar och stift.
    Det kan antingen vara kabeln, spolen eller tändstiftet. Kablen var dålig för mig i våras.
    Ta loss och kontrollera kontaktytorna på dessa tre, om det är ärgat eller skitigt så borstar du bort det med en stålborste eller försiktigt med fint sandpapper och prövar igen. Fortsätter det så byter du en efter en tills det är löst. Börja helst med den billigaste först och byter du stifft kan du lika gärna byta alla för de brukar inte vara så dyra och man byter dem aldeless för sällan ändå.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Citat Ursprungligen postat av Mobosh Visa inlägg
    Det är bara feltändning. Inget svårt att åtgärda.

    Till att börja med så får du ju ta bort nästa kåpa. Dvs den som på bilden har 4 bulor. under den kommer du hitta spolar och stift.
    Det kan antingen vara kabeln, spolen eller tändstiftet. Kablen var dålig för mig i våras.
    Ta loss och kontrollera kontaktytorna på dessa tre, om det är ärgat eller skitigt så borstar du bort det med en stålborste eller försiktigt med fint sandpapper och prövar igen. Fortsätter det så byter du en efter en tills det är löst. Börja helst med den billigaste först och byter du stifft kan du lika gärna byta alla för de brukar inte vara så dyra och man byter dem aldeless för sällan ändå.
    Men snälla du...
    ska han plocka isär insuget eller hur menar du.?

    Hans tändspole sitter på motorblocket och inte uppe på toppen.
    som felminnet säger skulle jag kolla på spridare och kablage innan man
    kollar tändspolen.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Mattias Kemi
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Men snälla du...
    ska han plocka isär insuget eller hur menar du.?

    Hans tändspole sitter på motorblocket och inte uppe på toppen.
    som felminnet säger skulle jag kolla på spridare och kablage innan man
    kollar tändspolen.
    Förutsatte som Sture_ att det var tändspole på varje tändstifft men det är väll på Golf 6 de började med det då.
    Men snälla du... Det är inte alls svårt att ta av insuget. Sitter med typ 7 skruvar och kontakten till vakumsensorn.
    Visst kan han kolla kablaget först men ifall problemet inte finns i kablaget så det är både billigare och enklare att kolla tändstiften istället för att hoppa på spridaren direkt.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Mobosh Visa inlägg
    Men snälla du... Det är inte alls svårt att ta av insuget. Sitter med typ 7 skruvar och kontakten till vakumsensorn.
    Visst kan han kolla kablaget först men ifall problemet inte finns i kablaget så det är både billigare och enklare att kolla tändstiften istället för att hoppa på spridaren direkt.
    Hur vore det att läsa vad trådskaparen postat? Du dillar om helt fel motor, generation osv, när det UTFÖRLIGEN står: "fel i spridarkrets", vilket betyder att resistensen är fel pga kabelbrott, alt. Defekta lindningar i spridaren, det har exakt NOLL med tändningen att göra.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Alla 1,6 8V (stenålders-spis utan direktinsprutning) som finns i bla. VW Golf mellan ca 1997-2008 har en separat gemensam tändspole

    stor sett de flesta 1.4 1.6 Fsi Tsi vanlig 16V har separat tändspole för varje cylinder

    1.2 Tsi har separat spole precis som på översta raden

Liknande ämnen

  1. Var sitter tempgivaren?
    Av Mikegti i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 18:53
  2. Sekundär luftpump, var sitter den ?
    Av rolex i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 20:48
  3. Var sitter backljuskontakten på Golf 2?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 13:49
  4. Var sitter reläboxen...?
    Av JRJ i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 15:47
  5. Var sitter strbox golf IV???
    Av Ottosson i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin