Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Rickard Björkén
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1

    Ny ägare av Golf Plus, 06-a, oroligheter

    Hej,

    Ny på forumet, och sen några veckor en ny, totalt okunnig, ägare av en Golf Plus 1,6 FSI från -06.
    Sen jag köpt den har ett par saker börjat oroa mig lite, men eftersom jag inte kan någonting om bilar överhuvudtaget tänker jag att det är bäst att fråga där folk förhoppningsvis kan.

    1) Idag när jag var ute började det skramla bakifrån i bilen. Det lät ungefär som om man skottar snö och drar med spaden längs asfalten eller nåt. Dock var det ingenting vad jag såg vid okulärbesiktning när jag stannat till som såg konstigt ut. Senare har oljudet nästintill upphört, men det kommer då och då när jag är på väg att stanna till, t.ex. vid trafikljus. Någon som kan tänkas känna igen detta och har en uppfattning på vad det kan vara och ifall det är något som kan åtgärdas och vad det isåfall kan tänkas kosta?

    2) Se bifogade bilder. Fram höger ser det ut som att en plastbit som täcker någonting fallit av. Någon som har koll på vad det är som exponerats och hur jag enklast/billigast åtgärdar det, och ifall det är av stor vikt att få det gjort omedelbart eller om jag kan vänta tills efter ledigheten?

    3) Höger bakdörr går inte att öppna, den öppnar sig inte vare sig jag använder mig av centrallåset eller låser upp bilen med nyckel. Centrallåset överlag är halvtaskigt, funkar höger fram och vänster bak, men förardörren behöver jag låsa upp manuellt med nyckeln. Är det ett vanligt problem, och ungefär vad kan jag räkna med att det kommer kosta mig att få det lagat?

    Som sagt, jag är totalt okunnig och har noll koll, så uppskattar alla hjälpsamma kommentarer som kan gå att få!
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    1. Sten som fastnat i bromsskölden?
    2. Kan det vara strålkastarsppolaren? Låt någon titta när du spolar strålkastarna och se om den går ut och om spolning funkar. Om det är spolningen så är det ju ingen akut kris, men bör ju fixas. Frågan är om det bara är locket eller om själva spolningen är trasig...
    3. Låskistorna har en ovana att ge sig. Standardfel där det oftast bara behöver bytas låskista. Själv hade jag ett liknande problemv på min GTI -07. Höger bak la av helt. Just då orkade jag inte klabba med det och lämnade in den på en rekommenderad oberoende verkstad. Jag förväntade mig helt klart att det skulle vara låskistan. Samma dag som jag lämnade in bilen så ringde dom från verkstaden och sa att det en kabel som gått av i dörren och att det var fixat. 1500 kr kostade det. Då återfick jag tron på att det fortfarande finns kvar verstäder som verkligen kan felsöka och inte bara byta delar på chans.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ny ägare av Golf Plus, 06-a, oroligheter

    1. Skulle kunna vara rostiga/ojämna skivor eller bromsbelägg också. Om det inte är stenen som VFR nämner.

    2. Täcklock som saknas, som VFR skriver. Säkerställ funktionen på det som är kvar. Täcklock inrätt färg kan du finna på bilskroten.

    3. Låskistorna lever lite sitt eget liv, men också kablarna mellan dörr och kaross som VFR också skriver.

    Gott nytt och lycka till med din bil!

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om det är klonk/bank ljud bakifrån som bara dyker upp rent sporadiskt så är min erfarenhet att det såfall är stötdämparna bak som ger detta ljud, bytte själv till Koni-dämpare så var detta ljud borta


Liknande ämnen

  1. Ny VW ägare, till en Golf Alltrack TSI
    Av Maverick i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 05:32
  2. Ny bliven Golf R ägare, Chippning?
    Av Mikegti i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 16:28
  3. Ny ägare av golf 3 -98
    Av hoffman i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 11:39
  4. NY GTI ägare !
    Av IMP i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin