Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12

    Passat GTE batteriladdningsgräns

    Äger en beg Passat GTE - 17. Batteriets max laddningsgräns är inställd på 100 %. Laddar som regel alltid med laddström 5A.
    Slits batteriet onödigt mycket om man har laddningsgränsen på 100%?

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Om du använder elen direkt så funkar det. Annars gillar inte litium-typ-batterier att lagras fulladdade. 40% brukar vara optimalt för lagring.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Om du använder elen direkt så funkar det. Annars gillar inte litium-typ-batterier att lagras fulladdade. 40% brukar vara optimalt för lagring.
    OK, hur pass direkt bör man använda ett fulladdat batteri? Jag brukar alltid ladda fullt för att ha max räckvidd när jag ska iväg. Ibland används bilen direkt sedan den laddat klart och ibland inom någon timme och vid andra tillfällen om ett eller två dygn.
    Mot bakgrund av mitt nyttjande av bilen är det då bättre att ställa ned max laddningsgränsen något?

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Jag kan inte ge ett exakt svar på den frågan men hur mycket förbrukar du vid en normal körning? Behöver du alla 100%? Annars skadar det inte att ställa ner laddningsgränsen så mycket det går för att det ska räcka för din användning.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12
    Har kollat färddatorn under "Inställningar köra eldrivet/ladda" och såg att värdet för "Batteriets min. laddningsgräns" anges till 100%. Det är alltså INTE max laddningsgräns utan MIN som kan ställas in. Förändrar det ditt svar på något sätt?

    Annars är mitt svar till dig att då jag kör inom stan i Umeå tömmer jag sällan batteriet. Kanske lämpligt att ställa ned till 90%?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vore väldigt konstigt om producenterna skulle låta kunderna avgöra vad som är bäst för batteripackens livslängd.
    Tror inte att fulladdat är 100%, snarare 70-80%.. Givetvis är då inte tomt heller 0%..
    Med tanke på garanti, vore det väl bäst att "slita ut" batteriet så fort som möjligt. Då får man ju ny (uppgraderad/uppdaterad) batteripacke på garanti ��

    Väldigt många här i Norge kör elbil som var gång laddas till 100% utan problem med kapacitet efter några år.
    Många arbetskamrater har elbilarna ståendes i 2-3 veckor på flygplatsen (mer eller mindre fulladdade) utan att tappa räckvidden (kapacitet) efter några år..

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Jag tror som Mex165. Det vore helt orimligt att tillverkaren ska låta brukaren gissa vad som är optimalt laddtillstånd för batteriet.
    Varför funktionen finns kan man ju spekulera i. Ett ide´ kan ju vara att optimera var man ska ladda. Låt säga att du laddar 70% hemma för du vet att du klarar dig på det för din pendlarresa, sparar några kronor och kan ladda fullt på jobbet där någon annan tar kostnaden?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12
    Tack för alla svar, låter nog inställningen var kvar på 100 % trots allt.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av PassatGTEel Visa inlägg
    Har kollat färddatorn under "Inställningar köra eldrivet/ladda" och såg att värdet för "Batteriets min. laddningsgräns" anges till 100%. Det är alltså INTE max laddningsgräns utan MIN som kan ställas in.
    Jag förstår absolut ingenting av dessa inställningar

  10. #10
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av PassatGTEel Visa inlägg
    Har kollat färddatorn under "Inställningar köra eldrivet/ladda" och såg att värdet för "Batteriets min. laddningsgräns" anges till 100%.
    Det är ju bara fjantigt! Har du en "Batteriets max. laddningsgräns" till 0% också?

    Du har läst fel!

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Vore väldigt konstigt om producenterna skulle låta kunderna avgöra vad som är bäst för batteripackens livslängd.
    Professionella drönare har batterier (likadana kemiskt som bilar) som automatiskt laddar ur ned till 40% om de inte används på ett par dagar från att ha blivit fulladdade. Att biltillverkare skulle sätta in en sån funktion är självklart orimligt. Man får vårda batteriet själv.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Bevisligen på detta forum, samt många andra där jag bidrar med min kunskap så är det försvinnande få som läser bibeln i handskfacket. Jag känner mig väldigt säker på min sak när jag säger att bilens elektronik hanterar hur laddningen ska göras och hur batteriet hanteras däremellan. Att kräva det av brukaren är helt orimligt.
    Tänk att en liten C-Tek laddare för några hundringar kan ta hand om ett batteri som är både bra och dåligt. Det är inte särskilt avancerat med lite elektronisk hjälp.

  13. #13
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Ok! Du uppskattar inte att bli emotsagd. Du får behålla sista ordet gentemot mig om detta ämne. Trevlig helg!

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Det finns naturligtvis inget självändamål med att ha en annan åsikt än dig eller någon annan heller för den delen. Man kan och ska kunna ha olika uppfattning, utan att någon ”vinner”. Jag blir väldigt gärna emotsagd, och då helst bemött med fakta som visar nåt annat än det jag påstår är sant eller mest troligt.

    Gott nytt år Sture.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Minsta laddningsnivå är målnivå direkt när du ansluter bilen till laddboxen, exempelvis 40 %. När minsta laddnivå är uppnådd pausas laddningen beroende på inställd ivägkörningstid och den maximala laddningsnivå du angett för det aktuella laddningsstället, exempelvis 80 %. Bilen startar och anpassar sedan laddningen så att den maximala laddnivån nås till inställd ivägkörningstid, med eller utan klimatreglering.

Liknande ämnen

  1. Optimera passat Gte
    Av Alfons74 i forum VW-forum
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2022-01-20, 09:59
  2. Passat GTE laddningsfråga
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-07, 09:41
  3. Ny Passat GTE
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-12-11, 02:26
  4. Passat GTE beställd
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 18:36
  5. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin