Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    tomas ag
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    2

    Fläkten går när jag stängt av bilen

    Hej VW vänner!
    Hoppas jag kan hitta lite klokskap här

    Jag köpte för ett par veckor sedan en Caddy Maxi Life diesel från 2017. Går klockrent men när jag stänger av motorn så fortsätter fläkten emellanåt att gå och det luktar lite bränt. Kört försiktigt tycker jag själv och sällan långt. Är runt nollgradigt ute nu.
    Är detta normalt eller något jag borde påtala för bilhandlaren? Har aldrig varit med om detta med någon av de andra dieselbilar jag haft. Dock är detta min första VW.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det är ditt partikelfilter som regenererar. Filtret blir väl typ 800 grader när det sker så fläkten ventilerar bort värmen under motorhuven om du parkerar och stänger av bilen när regenereringen pågår.

    Dieslar mår bra av att köras långa/längre sträckor. Kortkörningar bygger upp mycket sot och således tätare regenereringar. Avbryts de för ofta kommer så småningom varningslampan tändas för att filtret är på väg att bli fullt. Ignorerar man det blir det verkstad till slut.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    tomas ag
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det är ditt partikelfilter som regenererar. Filtret blir väl typ 800 grader när det sker så fläkten ventilerar bort värmen under motorhuven om du parkerar och stänger av bilen när regenereringen pågår.

    Dieslar mår bra av att köras långa/längre sträckor. Kortkörningar bygger upp mycket sot och således tätare regenereringar. Avbryts de för ofta kommer så småningom varningslampan tändas för att filtret är på väg att bli fullt. Ignorerar man det blir det verkstad till slut.

    Ok! Tack! Skönt att det inte är något fel på den.

    Kan man på något sätt veta att den håller på och regenererar? Så man kan köra på till den är klar tänker jag. Kan/bör man annars ta den på en längre tur emellanåt för att blåsa igenom? Blir fler korta turer just nu under corona.

    Är detta för övrigt något nytt eller speciellt för VW? Har ju haft diesel förut men aldrig VW och senaste från 2007, men aldrig varit med om detta.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Min A6 diesel har ett lite råare ljud samt ligger på runt 1000rpm på tomgång när den rensar filtret

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Jag tror det var år 2009 som kraven på hur mycket sot dieselmotorer fick släppa ut skärptes. Därefter försågs dieselbilar med partikelfilter. Dina äldre dieselbilar har nog inte haft partikelfilter.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-04, 10:24
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-26, 09:07
  3. Golf gti 01 bilen dör när jag frikopplar?
    Av Peter H i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 23:16
  4. Hur mycket går sönder när kamrem går av?
    Av T.Gustavsson i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin