Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Hans Israelson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    8

    Värms motorn av denna bränslevärmare?

    Hej, tillbaka på VW efter ca 35 bilar av andra märken (den jag en gång hade hette 1500)
    Kört Subaru i 4 år och behövde nu rejält lastutrymme.
    Det blev en T5 tdi -2015 med det lite förhöjda skåpet. 4-motion och så denna värmare som
    jag hade som krav på nytillskottet.
    Men jag är ganska "rudis" på såna värmare då jag bara använt en gammal Eber som iofs gick bra men med enkel funktion och värmde motorn först, sedan coupen när motorn var miljövänlig att starta.
    Jag förväntade mig ungefär samma funktion nu.
    Men bara "trollkonster" och en instruktionsbok som är illa skriven och inte ens berättar om värmaren öht värmer motorn. Begreppen parkeringsvärmare och hjälpvärmare blandas godtyckligt.
    En enda röra. Enligt bild på "fjärrkontroll för hjälpvärmare" så stämmer det med den jag har, men då skulle den inte ge parkeringsvärme, värme i coupen.
    Men det gör den. Det är en typisk parkeringsvärmare. modell och märke vet jag inte, köpte bilen av en som knappt kunde svenska. Han kunde dock starta värmaren med en speciell fjärr och det dög åt mig att känna värmen i coupen efter ett tag. Jag kände på motorn och tyckte den blev en aning ljummen.
    Men fortfarande efter nån vecka så vet jag inte om motorn egentligen värms. Detta är viktigt för mig, jag har alltid undvikt kallstarter med mina bilar, iaf under senaste decenniet, innan brydde jag mig inte ifall bara åbäkena startade.
    Att man inte kan beskriva en så självklar sak i en tjock fin bok är märkligt.
    Det handlar om miljö och motorns livslängd, samt givetvis underlätta start vid sträng kyla!
    Det verkar dock som om coupevärmen kommer från vanliga fläkten på rätt låg fart och det måste betyda att vattnet cirkulerar. Men passerar det också motorn?
    Helt oväntat bekymmer. Frågade en handlare som påstod att bilarna bara har "hjälpvärmare" för att efter start snabbare nå arbetstemp. En sån är det iaf inte. Men då stämmer mao inte fjärrens utseende om man tittar i bilens Bibel. Jag kan förstås försöka förlänga inkopplingstiden som nu står på 40 minuter, köra längre och känna på motorn. Men någon här kanske vet svaret.
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-23 klockan 22:53. Anledning: Bortagning av fetstil

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Vanligen är det samma vätska som cirkulerar genom värmepaketet som själva motorn, om motorn blir ljummen efter att värmaren varit på en stund så värmer den även motorn, känn efter på någon kylarslang till värmepaketet

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kan inget om T5, men på många 3,0 tdi (Touareg, Phaeton, Q7, A6) sitter det ofta en N279 ventil som styr om kylvattnet ska till kupén eller motorn. Eller båda. Kylvattnet är detsamma.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Hans Israelson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Vanligen är det samma vätska som cirkulerar genom värmepaketet som själva motorn, om motorn blir ljummen efter att värmaren varit på en stund så värmer den även motorn, känn efter på någon kylarslang till värmepaketet
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag kan inget om T5, men på många 3,0 tdi (Touareg, Phaeton, Q7, A6) sitter det ofta en N279 ventil som styr om kylvattnet ska till kupén eller motorn. Eller båda. Kylvattnet är detsamma.
    Ja, det blir ju att köra värmaren och känna på lite slangar, om en varm slang går från motorn till värmeelementet bakom instrumentbrädan borde det betyda att värmen också passerar motorn, men 100% säker? Nej, en skum ventil inuti motorn skulle kunna skicka tillbaka varmvatten till bränslevärmaren. Men en sån ventil borde ju sitta utanför motorn. På det viset skulle man få värme i bilen mycket snabbt. En sån funktion ser jag ingen nytta av. Kanske är det en separat värmefläkt i bilen för värmaren, hastighetsreglaget har ingen funktion. Men det kan ju vara en logisk styrning.
    Sen sitter det en värmefläkt också i skåpet med separat reglage på instrumentbrädan. Om denna talar bilens bibel inte alls. Kan väl knappast vara ett extra tillbehör med tanke på reglaget? Man får hoppas den inte har elektrisk värmeslinga på 12 volt och att det går vattenslang till den. (?)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det sitter en ventil som styr om vattnet i T modellerna.
    Går att programmera bort med VCDS på senare T5or eller så kopplar man ur ventilen och kopplar på ett 17ohm & 10w
    effektmotstånd, då blir motorn också varm.
    Den sitter på torpedväggen, följer man slangarna hittar man den.

    Och värmepaketet där bak har en vattenvärmeväxlare.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Hans Israelson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    8
    Intressant, men nu har jag kört värmaren i 40 minuter och öppnat huven. Expansionskärlet blir varmt. Så ventilen är modifierad redan.Eller så är det ny programvara?
    Värmen passerar väl då motorn?
    Alla slangarna vid ventilen blir också varma. Om ventilens elkrets skulle bli defekt och mot förmodan få minskad eller noll resistans är ett 10 watts motstånd bra räknat, Det kommer bli 8,5 watt. (P= UxU/17 dvs 144/17) och motståndet brinner inte. Det verkar som om någon har hittat ett halvläge på ventilen så den ger värme till både motor och coupe, men det är nog en osäker lösning.

    Mvh
    Hans
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-23 klockan 11:00. Anledning: Tagit bort annorlunda font

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ventilen tror jag har olika funktioner på olika marknader och brukar styras mjukvarumässigt. Finns ventilen brukar man kunna ändra funktion på den med VCDS. I Audis MMI brukar man kunna välja om värmaren ska värma även motorn.

    Alla bilar har inte ventilen. I mitt exempel på 3,0 TDI och det beror på vilken marknad den specifika bilen är producerad för. I ena fallet kanske kupén ska värmas först, och sedan öppna för att värma motorn. I annat fall där det t.ex är jäkligt kallt kanske man vill värma motorn först och kupén sedan. Givet är ju att om motor och kupé ska värmas samtidigt tar det längre tid, beroende på vad som ska uppnås.

    Önskar du någon annan funktion än den du har?

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Hans Israelson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    8
    Det gick inte att posta svar vid första försöket.
    Provar igen.

    Edit, det händer konstigheter med texterna, den konstiga fonten förut berodde på att jag svarade via gmail och en mobil som tydligen har en udda browser som default.

    Det svar som försvann var bara att funktionen med min värmare verkar helt ok men att jag vet inte innan jag varit med hela tiden och noterat vad som värms först.

    Sen är svaret betr ett motstånd inte ok. Det ska beskrivas närmare hur detta är tänkt att fungera.
    Resistansen ok beräknad men man berättar om det ska läggas i serie eller parallell och varför.
    Det finns knappast spänningsreglerade ventiler öht (som ger olika flöde beroende på spänning)
    Senast redigerad av Hanz den 2020-12-01 klockan 09:00. Anledning: förtydligande

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Hanz Visa inlägg
    Det gick inte att posta svar vid första försöket.
    Provar igen.

    Edit, det händer konstigheter med texterna, den konstiga fonten förut berodde på att jag svarade via gmail och en mobil som tydligen har en udda browser som default.

    Det svar som försvann var bara att funktionen med min värmare verkar helt ok men att jag vet inte innan jag varit med hela tiden och noterat vad som värms först.

    Sen är svaret betr ett motstånd inte ok. Det ska beskrivas närmare hur detta är tänkt att fungera.
    Resistansen ok beräknad men man berättar om det ska läggas i serie eller parallell och varför.
    Det finns knappast spänningsreglerade ventiler öht.

    En ny tråd, som avviker från upplägg i andra trådar angående kuggrem, som alla är ungefär likadana, plockades bort.
    Jag tror inte jag vill eller har behov av att fortsätta skriva i forumet.
    Verkar inte vara bortplockad alls, jag skrev nyss i den. Det är nog du som inte lyckas hitta den bara.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Tjenare Manny!

    Jag gjorde en djupdykning i denna dieselvärmare (webasto thermo top C tror jag den heter) i denna tråd:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...VW-Transporter

    Vilken typ du har står på en klistermärke som är på kanten av förardörren. Du måste öppna dörren för att se det.

    Du kan styra din värmare även med mobiltelefon och SIRI om du gör några smarta kopplingar här som jag har gjort.

    Om du har en OBDII plugg och en app i telefonen som heter Torque så kan du lätt avläsa hur bra effekt du har av dieselvärmaren vid olika utetemperaturer. Du kan då se temperaturen på motor/kylarvätskan. Jag ser direkt att jag har 40+ grader när jag kör iväg om jag kört värmaren innan jag startar bilen. Denna temp är för låg för att registreras på instrumentpanelens tempmätare (som ändå ALDRIG VISAR RIKTIGT!!) så det är ganska fiffigt.

    Jag brukar köra min i 15 minuter och vid ca 0-5gr så når jag nästan 50gr på vattnet i motorn.

    Precis som Danne skriver finns det en ventil påvissa bilar, men den finns inte på min, så jag värmer både kupe och motor.

    Din värmare startar sannolikt även automatiskt när motorn är kallare än 80gr och det är lägre temp än 5gr ute. Detta kan vara lite farligt om du har dålig termostat för då går den hela tiden och då slukar bilen soppa. Jag sänkte förbrukningen med 0,2l/mil genom att byta termostat på en annan T5.

    Man kan även nappa säkringen vår/höst/sommartid, det har faktiskt en mätbar effekt om man kör mycket på nätterna. Det sparar säker också pådin webasto som då inte får lika många korta start/stopp.

    Jag har funderat på att sätta en fysisk brytare på säkringen, så att jag kan styra den med knapp i kupen.

    Hoppas du får till det som du önskar! Det är SJUKT bekvämt kan jag lova.

    (nu säger jag bara "winter is coming" till SIRI så startar värmare


    //GF

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Hans Israelson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    8
    Mycket intressant, jag har bilen på annan ort just nu men ska kolla vilken värmare det är, men jag tyckte mig se något som borde varit en ventil vid slangarna framför torpedväggen.
    I alla fall har jag funderat på varför bilen plötsligt dragit mer diesel. Mellan 1 - 2 dl mer/mil.
    Bara efter att jag kört ca 40 mil med den efter köpet.
    Men det har allt blivit kallare ute och här verkar förklaringen ligga, en termostat som öppnar lite för tidigt.

    (Betr förbrukning, kanske har ni redan studerat detta, jag gjorde vid ett tillfälle en kallstart vid någon minusgrad pga oväntat behov av körning. Något som jag eg aldrig vill göra.
    Förbrukningen startade på ca 3 liter/mil.
    Efter ca en halv mil var den under 2 liter/mil.
    Först efter 4 mil 0,75 liter/mil och visade ingen vilja att sjunka till det behagliga ca 0,65 som det varit förut.
    Nu last på ca 250 kilo men kan ju knappast varit orsaken.
    Efter 7 mil, ingen förändring. När jag stängde av motorn hördes i ca 30 sekunder efteråt ett ljud ungefär som en bensinpump som i vissa bilar sitter vid tanken. Detta var mao troligen värmaren? Och kallare väderlek orsaken)

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Hanz!

    Du kan dra ut säkringen till din värmare, på en vanlig T5 är den under växelspaken, till höger. Där finns det två säkringsboxar (under varandra). Säkringen till dieselvärmaren sitter i den undre av de två, och är vad jag kan minnas i mitten på den understa raden. Särkingen är glasfärgad (ingen färg) och har ganska hög Ampere om jag inte kommer ihåg fel.

    Om du drar ur denna säkring så sjunker bränsleförbrukningen märkbart till en början, och den vill sjunka ytterligare om du fixar termostaten också. på 1.9TDI modellen sitter termostaten dåligt till någonstans där bakom generatorn om jag inte kommer ihåg fel. Den går att byta utan att gå in underifrån men det är frustrerande. Se till att köpa rätt glykol och destillerat vatten först bara.

    Efter termostatbytet är kanske du nere runt 0.6l/milen igen.

    Om du vill spara dig tiden och kostnaden för ett onödigt termostatbyte så kan du koppla på en OBDII Bluetooth adapter och köra appen "torque" som vill visa dig den exakta temperaturen på kylarvätskan. Den skall vara 89-91gr ca. På min bil var den betydligt kallare, då visste jag att termostaten var trasig. Detta gäller även om mätaren i instrumentbrädan visar 90gr. Den visar fel.

    EDIT: såg att jag redan skrivit detta i posten ovanför, inte lätt när man är senil.

    //GF

Liknande ämnen

  1. Fråga om bränslevärmare Passat GTE
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 21:32
  2. Passat B7: Förlänga gångtid, bränslevärmare
    Av camata i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 08:19
  3. Rengörning av motorn
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 03:43
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin