Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    bladegash
    Gäst

    Hur mäta motstånd i tändkablar - Jetta

    Hej!

    Misstänker att tändkablarna i Jettan är dåliga. Hur mäter man motståndet med en multimeter och vad ska värdet ligga på?

  2. #2
    bladegash
    Gäst
    Är verkligen inte som vet?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    Du sätter multimetern på ohm och mäter i båda ändarna på tändkablen samtidigt som du böjer på den för att se om de är dåliga värdet ska självklart ändras då du böjer dem..

    kommer ej ihåg värdet men det finns på gamla forumet ifall man söker..

    EDIT: den som söker skall finna.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ht=t%E4ndkabel
    Senast redigerad av Roffe den 2007-10-12 klockan 14:08.

  4. #4
    Joda
    Gäst
    På de "rostfria" hattarna står det vilket motståndsvärde de ska ha. Har för mig att det står 5,9 kOhm ....

    /Johan

  5. #5
    bladegash
    Gäst
    Nu har jag mätt kablarna. Kablarna från tändstift 1 och 2 visade 6,14 medan kablarna från tändstift 3 och 4 visade 6,33. Det var stabila värden även när jag vickade på kablarna. Är dessa värden bra eller bör jag byta kablarna?
    Senast redigerad av bladegash den 2007-10-12 klockan 21:18.

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Det sunda förnuftet säger att kablar som ligger mellan 5,5 och 6.5 kohm är ok!..

    Lite svårt att veta hur du gjorde när du mätte?! Man måste ha Jättebra kontakt hela tiden. Ett par standard mätkablar kanske inte alltid har så bra kontakt mit tändkablarnas kontakter..

    Vad jag menar är att det är svårt för mig att veta om motståndet i kablarna gick upp för att de var böjda, eller för att de hade sämre kontakt mot dina mätkablar.

    En annan sak spelar ju också in. Hur länge var de 8kohm`?? Blinkade det bara till eller? Stabilt värde i 5 sekunder??

    /Johan

  7. #7
    bladegash
    Gäst
    Joda, det där med 8 ohm var en felskrivning. Jag gjorde om testet och fick stabilare värden. När den gick upp till 8 var det bara som en blinkning.

  8. #8
    Modig
    Gäst
    När värdena är ganska lika mellan kablarna är de ok!

    man märker ganska fort när ngn kabel har avvikande värde!

    ganska sällan att flera har lika dålig kontakt

  9. #9
    Joda
    Gäst
    Dina kablar verkar vara hela med andra ord.!

    /Johan

    Skrota din verkstads teori... Annars kan du ju alltid bytta luftmassemätare.. Det felet tror ju alla att det är så fort bilen/motorn börjar bete sig konstigt. Allvarligt talat!!!! De flesta mekanikerna verkar ju vara "delbytare"

    /Johan

  10. #10
    bladegash
    Gäst
    Ok, tack för alla svar.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Vad är felet på bilen till att börja med!?
    Är ju första frågan en "riktigt" tekniker frågar.....och ingen har ställt den frågan ännu.

  12. #12
    bladegash
    Gäst
    När den har stått länge t. ex. under natten så går den inte riktigt som den ska, den går ner väldigt mycket i varv på gränsen till att den dör, det har hänt att den dött vid några tillfällen. När man kör innan den fått upp tempen så hackar och hoppar den. Går perfekt när den är varm. Det som är gjort hitills är nya stift, fördelarlock, rotor, tempgivaren samt förgasarpackning är bytta. Några fler förslag?

  13. #13
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av bladegash Visa inlägg
    Några fler förslag?
    Du skriver ju inte vilken bil det gäller mer än en jetta, mk1 eller mk2? Tändsystemen är ju lite olika mellan modellerna.

  14. #14
    Joda
    Gäst
    Jag vimsade visst till det.. Det var ju i en annan tråd som någon hade fått en verkstads syn på problemet.. Sorry...

    /Johan

  15. #15
    bladegash
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Du skriver ju inte vilken bil det gäller mer än en jetta, mk1 eller mk2? Tändsystemen är ju lite olika mellan modellerna.
    Om du läser i profilen så ser du vilken bil det gäller. Hursomhelst, det är en Jetta mk2 -91 med RP motorn.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin