Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Emil
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Golf som låter från bromspedalen

    Hej!

    Detta blir mitt första meddelande här på forumet, är ny till VW. Jag har nyss köpt en VW Jetta och har märkt av något ganska udda. Periodvis när jag bromsat till hårt kan jag få ett tickande ljud från bromspedalen som återkommer i likadana intervaller (tid med ljud samt tid mellan ljuden). Det är alltså tyst mellan "omgångarna". Jag har även trots ganska nya bromsar märkt av att de gnisslar något oerhört vid inbromsning. Vad kan detta komma sig av? Ljudet försvinner om jag trycker till bromspedalen lite men återkommer enligt intervall. Försvinner efter någon dag eller två.

    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har ingen lösning på ditt problem och kanske ingen annan heller om du inte orkar dela med dig av om det är en Jetta I från 1980 eller en 4 som såg sitt ljus 2010. Det är väldigt olika komponenter på dem och därför olika typer av felsökning. Och lösning.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Emil
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag har ingen lösning på ditt problem och kanske ingen annan heller om du inte orkar dela med dig av om det är en Jetta I från 1980 eller en 4 som såg sitt ljus 2010. Det är väldigt olika komponenter på dem och därför olika typer av felsökning. Och lösning.
    Det är en Jetta från 2006.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Svårt när man inte kan provköra ! Läs av felcoder för ABS är mitt tips !

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Gnissel ljud kommer med stor sannolikhet från kärvande bromsok. Tickande ljud lite svårare, men är ABS-kransarna skadade kan ibland riktigt skumma ljudfenomen uppträda!

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Emil
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Hej och tack för svar! Jag märkte idag även att bilen vid dessa återkommande ljud faktiskt bromsar lite, känns som att bromsarna automatiskt läggs på lite smått. Några idéer?
    Senast redigerad av Emilsve123 den 2020-11-24 klockan 17:08.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Emilsve123 Visa inlägg
    Jag märkte idag även att bilen vid dessa återkommande ljud faktiskt bromsar lite, känns som att bromsarna automatiskt läggs på lite smått.
    Om du har regnsensor (tror jag att även en Jetta från 2006) med vindrutetorkarspaken i ”automatläget” och det regnar - så läggs bromsarna an lite för att torka beläggen.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  8. #8
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Om du har regnsensor (tror jag att även en Jetta från 2006) med vindrutetorkarspaken i ”automatläget” och det regnar - så läggs bromsarna an lite för att torka beläggen.
    Det var intressant att läsa. Själv brukar jag bromsa hårt i slutet på resan om det är blött ute för att torka beläggen och inte få dem att rosta. Personligen är jag lite trött på "automatiken" som Pelk beskriver. I dagens läge handlar det om att du inte behöver veta något, du behöver inte förstå något och du ska absolut inte läsa manualen för din bil!

    Bilvård är mer än att tvätta den!

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Emil
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Jag har pratat med den lokala mecken som tror det är en abs krans fram eller ett hjullager bak som krånglar. Jag har märkt av att det gnisslar vid låga hastigheter på bakaxeln vilket skulle indikera just ett hjullager. Jag fick höra från honom att lagret där bak har en integrerad krans men är det så även på framaxeln eller har man vanliga absringar där?
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-24 klockan 19:49. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Om du har regnsensor (tror jag att även en Jetta från 2006) med vindrutetorkarspaken i ”automatläget” och det regnar - så läggs bromsarna an lite för att torka beläggen.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Bara ren gissning, men misstänker att en Jetta från 2006 inte har regnsensor, jäkligt ovanligt tillbehör i så fall. Tänkte själv på torkfunktionen av bromsarna vid regn redan från trådstarten, men tror bilen är för gammal?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Golf som låter från bromspedalen

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Bara ren gissning, men misstänker att en Jetta från 2006 inte har regnsensor, jäkligt ovanligt tillbehör i så fall.
    Det fanns i alla fall som tillval - men precis som du, så tror jag inte att det var jättemånga som kryssat i det. Hade det ingått i ett större paket, då hade chansen varit större.



    Nu är det typ 20 år sedan, så minnet kan svikta lite. Men har för mig att ”torkfunktionen av belägg” infördes vid milleniumskiftet, efter att skriverierna om bromsar som slutat fungera på Passat under slutet av 90-talet. Och var aktiv om man hade torkarna igång (dvs utan regnsensor).

    Det förklarar så klart inget för TS situation, om han inte bara har dessa tendenser när han kör torkarna.

    Gamla, slitna skivor kan vara lite skeva. Det i kombo med smutsiga, med lite rost i bromsok kan också skapa känslan av att det bromsar ibland. Märks mest i låga farter.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2020-11-27 klockan 20:23.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Bara ren gissning, men misstänker att en Jetta från 2006 inte har regnsensor, jäkligt ovanligt tillbehör i så fall. Tänkte själv på torkfunktionen av bromsarna vid regn redan från trådstarten, men tror bilen är för gammal?
    Regnsensor tillkom som tillval i Golf-programmet från 1997 i och med generation 4. Så nog förekommer det, dock inte på vanliga snikbilar.

Liknande ämnen

  1. Golf 3 - Vindrutetorkarna låter som fan
    Av Loxarn i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 11:40
  2. Golf mk3 luktar soppa låter som en subaru
    Av MÅberg i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 21:46
  3. Dum fråga ang. vad som låter som en fläkt.
    Av danne-_- i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 06:23
  4. Hjullagret eller nått annat som låter?
    Av Jimmy i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 13:19
  5. Sportkoppling som låter?
    Av Mr.T i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin