Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12

    Infotainmentsystem

    Hej. Har en fråga ang. uppgradering av infotainmentsystem, hur går man tillväga om man vill uppgradera från Composition Media resp. Discover Media till Discover Pro?

    Räcker det med att byta skärm eller måste man även byta huvudenheten som finns i handsfacket?

    Tar emot all info.

    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Byte av skärm förmodligen för du vill ha den större touchvarianten, byte av huvudenhet med säkerhet. Till det en del kabeldragning för antenn och fiber/can bus). Ta bort komponentskyddet på auktoriserad verkstad om du köper en begagnad enhet.
    Beroende på hur mycket du är beredd att göra själv kostar det mellan 10-20.000kr för arbete och hårdvara.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Byte av skärm förmodligen för du vill ha den större touchvarianten, byte av huvudenhet med säkerhet. Till det en del kabeldragning för antenn och fiber/can bus). Ta bort komponentskyddet på auktoriserad verkstad om du köper en begagnad enhet.
    Beroende på hur mycket du är beredd att göra själv kostar det mellan 10-20.000kr för arbete och hårdvara.
    Tack för snabbt svar!

    Jag hade hoppats på att om man hade Discover Media så hade det endast räckt med byte av skärm för Discover media har inbyggd Nav. men tydligen så behövs även huvudenhet också. Tråkigt att huvudenheten ska vara så jäkla dyr. Eftermontering.se har ett pris på 20k för skärm, enhet och kabel...

    Någon som vet om man kan köpa dessa billigare från t.ex. Tyskland?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Billigare kan jag inte bekräfta - men många saker är betydligt billigare på Ebay.de än på många andra ställen i alla fall. Det finns säkert färdiga kit att köpa och säljare som har koll på vad du behöver.
    Är du händig och laddar ned kabelscheman är det ingen omöjlig uppgift. Slutligen behöver du lägga en slant till hos en auktoriserad verkstad för att ta bort component protection, annars funkar den inte i din bil i alla fall.

    Sist och slutligen värderar jag inte vad du lägger dina pengar på, men när du säljer bilen vidare är andrahandsvärdet väldigt lågt eller obefintligt på det du lagt kanske 20.000kr på. Men för vissa är utmaningen drivkraften - att göra det och fullfölja det.

    Är man inte händig, envis och har för gott om pengar att lägga på ett sådant projekt brukar jag rekommendera att överväga byta bil istället till en som har utrustningen man vill ha.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Billigare kan jag inte bekräfta - men många saker är betydligt billigare på Ebay.de än på många andra ställen i alla fall. Det finns säkert färdiga kit att köpa och säljare som har koll på vad du behöver.
    Är du händig och laddar ned kabelscheman är det ingen omöjlig uppgift. Slutligen behöver du lägga en slant till hos en auktoriserad verkstad för att ta bort component protection, annars funkar den inte i din bil i alla fall.

    Sist och slutligen värderar jag inte vad du lägger dina pengar på, men när du säljer bilen vidare är andrahandsvärdet väldigt lågt eller obefintligt på det du lagt kanske 20.000kr på. Men för vissa är utmaningen drivkraften - att göra det och fullfölja det.

    Är man inte händig, envis och har för gott om pengar att lägga på ett sådant projekt brukar jag rekommendera att överväga byta bil istället till en som har utrustningen man vill ha.
    Ja håller med dig ang. andrahandsvärdet, synd att det inte bara behövs byta skärm, allt strul med kabel och huvudenhet skjuter upp priset otroligt mycket.

    Tack för info och råd iallafall!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin