Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Daniel Eriksson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2

    Passat GTE - Hur fungerar parkeringsvärmaren egentligen?

    Hej på Er,

    I somras investerade jag i en Passat GTE (2018), och är nöjd med mycket. Nu börjar det dock här uppe i norr dra mot minusgrader, och jag försöker lista ut hur parkeringsvärmaren fungerar.

    Jag går in i E-manager då jag sitter i bilen. Jag väljer en dag och en tid då jag ska använda bilen (det är vad manualen säger i stort sett). Jag aktiverar den dagen/tiden, och stänger sedan av bilen. Då den dagen/tiden inträffar så hoppar jag glad i hågen in i bilen och upptäcker att den är precis lika kall som vanligt.

    Så jag skulle vilja förstå lite mera, då jag är väldigt besviken på manualen:

    1. Jag har ingen kupevärmare i bilen, krävs det för att parkeringsvärmaren ska värma upp kupen? Jag har inte tolkat det så, och hade förväntat mig att åtminstånde vid 0-gradigt så ska ingen kupevärmare behövas.
    2. Då jag stänger av bilen efter att jag aktiverat dagen/tiden så står det på skärmen att 10A kommer användas, och att ingen klimatreglering valts (minns ej exakt vad det stod, men det gick iaf tolka det så). Det förvånar mig något ohyggligt av två anledningar: Jag har ställt in att bilen max ska ta emot 5A (i en annan meny än just denna), och den andra anledningar är ju att jag har ju just aktiverat en dag och en tid... är inte det för klimatregleringen? Så fråga två är kort och gott, är detta meddelande på skärmen det som ställer till det? Och om ja, var tusan ställer jag in 5A isåfall, och vilken klimatreglering jag ska använda?
    3. Jag har som sagt ställt ned till 5A, eftersom mitt hus har för tung belastning på den fas som bilen står på. Kan 5A vara problemet? Alltså, kan inte parkeringsvärmaren gå igång på grund av att alla 5A behövs till laddning eller något sådant?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Menar du den bränsledrivna parkeringsvärmaren (bränsle = bensin) eller den elektriska förklimatiseringen (klimatreglering)? Tycker du blandar begreppen, det senare är inte det som i allmänhet avses med parkeringvärmare

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Daniel Eriksson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2
    Tack för snabbt svar. Det är säkert det som är problemet, så låt mig omformulera:

    Hur ser jag till att det är lite behagligare värme i min bil på morgonen då jag ska iväg på jobbet? Kräver det att jag har kupévärmare eller finns en funktion som nyttjar det faktum att jag redan är inpluggad i väggen?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du behöver ingen separat kupévärmare. Klimatisering finns redan i bilen och för det används bilens klimatanläggning. Ett sätt att ställa in klimatisering är via appen VW Connect, skapa laddningsställe och schemalägg, välj Laddning och klimatreglering. Klimatreglering borde även finnas som ett direktval under Fordon i appen. Detta kan säkert göras via Climatronic menyn i bilens infotainment också, där kan du även schemalägga den bränsledrivna parkeringsvärmaren - om du har en sådan. Men står du på el så ska du så klart använda elektrisk klimatisering.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    På min 2018 kan man inte schemalägga bensinvärmaren? den kan bara startas i bil eller med fjärrkontrollen.

    Den elektriska klimatiseringen är dock ganska vek, den funkar ok ner till nollgradigt men under det så är inte bilen varm utan bara mindre kall. Många löser det genom att ställa in två ivägkörningstider efter varandra men det blir ju trist när man bara har tre tider att spela med. Blir ett jäkla omprogrammerande och appen är ju slöare än kall sirap så den hjälper ju inte mycket. Jag har en ivägkörningstid aktiv på morgonen och är det ca 5 minus eller har snöat på natten så åker bensinvärmaren på när jag sätter mig och äter frukost så är bilen varm och snöfri 20 minuter senare.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Fredrik Attebrant
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Lite sent svar kanske men på min Passat GTE 2016 fungerar värmningen (klimatregleringen) utmärkt nu även när det är 10-15 grader kallt på natten. Går in i e-manager och ställer avresetid. Har dock valt enbart att kupén ska värmas. Inte nån laddning. Laddningen är oftast klar innan avresa ändå. Dock kanske en 5A-begränsning kan ställa till det. Manualen är ju inte helt glasklar - det tog en hel del klurande innan jag fick till hur man skulle göra. Har inte provat appen VW Connect. Hörde för mycket klagomål på den - är det värt att ompröva?

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Jonas Wettergren
    Ort
    Kil
    Inlägg
    1
    Så att ställa in en avresetid på parkeringsvärmaren går inte? Utan det är av/eller på som gäller, förstår jag det rätt?

    Och använder jag valet parkeringsvärmare så är det aldrig el som dras? utan då är det bränsle?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kan inte GTE modellen, är bränslevärmaren ett tillval på GTE? I så fall, om du har den, ska den gå att ställa in för tre avresetider i appen och/eller i bilen. När bränslevärmaren används går det åt el eftersom klimatanläggningen är igång samt att bränslevärmaren har en fläkt och cirkulationspump. Om det på en GTE innebär att laddningen skjuts in i både hybridbatteriet och bilbatteriet har jag ingen koll på. Utan laddsladd tuggar den i sig el från bilbatteriet.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Klimatanläggningen är igång, men det går inte att välja temperatur i kupén, inte under yttertemperatur i varje fall.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    ...När bränslevärmaren används går det åt el eftersom klimatanläggningen är igång samt att bränslevärmaren har en fläkt och cirkulationspump. Om det på en GTE innebär att laddningen skjuts in i både hybridbatteriet och bilbatteriet har jag ingen koll på. Utan laddsladd tuggar den i sig el från bilbatteriet.
    Parkeringsvärmaren tar alltid sin ström från 12V batteriet.

Liknande ämnen

  1. Passat GTE hur ladda 12 V-batteri?
    Av Gråtand i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-09-29, 12:57
  2. Hur fungerar värmesystemet på Passat GTE?
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-07, 22:23
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-19, 17:36
  4. Hur mycket får man styla egentligen?
    Av blackfox i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin