Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006

    Laddhybrid - ladda batteriet med bränslemotorn

    Har funderat på detta ett tag, och naturligtvis eftersom jag har en Golf GTE på ingång men det är ju säkert intressant för de som kör Passat GTE också. Toyota har ju erbjudit hybrider utan laddmöjlighet i många år och det verkar ju påverka snittförbrukningen väldigt positivt ändå. Är det en helt annan teknik?

    Så frågan är - hur klokt eller oklokt är det att ladda batteriet med bränslemotorn i en GTE? Kostnaden blir givetvis högre än att ladda batteriet med el från stolpen hemma, men vad kostar det i bränsle att ladda batteriet kontra att bara köra bilen på bensin med tomt batteri?

    Jag har sökt och hittat lite info med de beräkningarna har skilt sig åt väldigt mycket så det är svårt att förstå vad som är sant eller rimligt.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Laddar verkligen Toyotas hybrider batteriet med bensinmotorn? Det tror inte jag. Enligt min uppfattning använder de regenerativ bromsning eller bromskraftåtervinning. Batteriet i en hybrid har mycket mindre kapacitet än i en laddhybrid och väger däremed betydligt mindre, vilket innebär att det påverkar bränsleförbrukningen mindre när bilen körs utan elassistans. Så enligt min mening är det oklokt att ladda en laddhybrids batteri med förbränningsmotorn som default, se det som en dyr nödlösning. För att en laddhybrid ska bli vettig behöver batteriet laddas via exempelvis en laddbox.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Så kanske det är med Toyota. Efter ett antal öronbedövande taxiresor med Priusar så reagerar jag på hur mycket motorn går, men vet inte exakt vad den gör vid det tillfället.

    Det ska bli en kul utmaning hur mycket man kan regenerera med en GTE. Jag brukar inte ha svårt att komma ned till specificerade förbrukningsdata i bilarna jag kör. Bromsar väldigt lite även i en bränsledriven bil.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Att bensinmotorn hörs mycket i Toyota hybrider vid acceleration eller högre hastighet beror på att de använder steglös CVT växellåda och bensinmotorer utan överladdning med lågt vridmoment.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det var inte bensinmotorn jag tänkte på. Vägljudet är öronbedövande, jag brukar kolla att rutorna är ordentligt stängda. Låter marginellt mer när rutorna är öppna...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det var inte bensinmotorn jag tänkte på. Vägljudet är öronbedövande, jag brukar kolla att rutorna är ordentligt stängda. Låter marginellt mer när rutorna är öppna...
    En arbetskollega hade en sådan, värsta bilen på alla sätt som jag åkt med
    Precis som Marcus skriver så återmatar den till batteriet vid tex motorbroms.

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag har aldrig kört en GTE så jag vet inte hur de beter sig när hybridbatteriet är tomt. Går förbränningsmotorn hela tiden då eller går den med motorn igång och laddar en stund, stänger sedan av och kör på el tills den är slut, sedan laddar igen osv.? För så tror jag laddhybrider brukar göra, man går in i s.k. "charge-sustaining mode" ("CS" i denna graf: https://www.researchgate.net/profile...C-state-of.png)

    Här utnyttjar man ju det faktum att förbränningsmotorer generellt sett har låg verkningsgrad vid låg last. Istället för att inte ladda batteriet och bara köra förbränningsmotorn på låg last, så är det bättre att antingen öka förbränningsmotorns last genom att ladda batteriet eller att ha den helt avstängd och bara köra på el.

    Om du väljer att själv aktivera laddning med förbränningsmotorn så borde väl skillnaden vara att du förlänger dom här laddnings/urladdningscyklerna (du laddar ända från när batteriet är nästan tomt tills det är fullt, sedan förbrukar hela tills det är nästan tomt osv). Och om du aldrig laddar från en stolpe så borde det bli ganska samma i slutändan om du väljer att göra så eller om du låter bilen ligga i "charge-sustaining mode" och göra sitt. Men om det finns minsta chans att du kommer ha möjlighet att ladda från en stolpe när du kommer fram så är det bara dumt att ladda upp batteriet under körning, för du vill ju ha så tomt batteri som möjligt när du kommer fram för att utnyttja stolpen till max.

    Sedan tror jag inte det ändå blir lika bra i slutändan, för jag gissar att om du väljer att ladda bilen med förbränningsmotorn så kommer motorn inte bara att vara igång under körning utan även när du står still vid rödljus. Och att stå och ladda batteriet med motorn på tomgångsvarvtal är inget vidare för verkningsgraden.

    Jag skulle alltså säga att det är ganska oklokt att ladda batteriet med motorn istället för att låta bilen ta beslutet att stänga av motorn. Som Marcus säger så är det en nödlösning. Det är användbart ifall man ska köra in i ett område där man inte får/vill ha motorn igång och behöver ladda upp batteriet innan dess.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Förbränningsmotorn laddar inte batteriet när det är tomt, om du inte tvingar den till det via särskild inställning, för speciella fall som Fredrik beskriver. Samtidigt finns det reserver kvar i batteriet för att med elmotorn stödja förbränningsmotorn (förbränningsmotorn huvudsaklig drivenhet) som en vanlig hybrid och bilen fortsätter att ladda batteriet m.h.a. regenerativ bromsning/bromskraftåtervinning.

    Kan man inte ladda laddhybriden från elnätet med exempelvis en laddbox så är det inte en lämplig lösning.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Namn
    Joachim Eriksson
    Medlemsnr
    5439
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    GTE laddar bara via kabel, motorbroms eller när bensinmotorn driver bilen framåt.
    Elmotorn är integrerad i drivlinan så bensinmotorn laddar inte vid stillastående.

    Däremot laddar en outlander vid stillastående.
    Jocke
    Golf GT 1,4 - 2017 - Black rubin

  10. #10
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av xjockevxo Visa inlägg
    GTE laddar bara via kabel, motorbroms eller när bensinmotorn driver bilen framåt.
    Elmotorn är integrerad i drivlinan så bensinmotorn laddar inte vid stillastående.

    Däremot laddar en outlander vid stillastående.
    GTE har ju elmaskinen mellan förbränningsmotorn och växellådan. Så det ska ju iallafall vara tekniskt möjligt att ladda vid stillastående, med lådan i friläge (och även om lådan inte är i friläge så länge kopplingarna är öppna). Sedan kan det ju förstås vara så att bilen är programmerad att inte ladda vid stillastående. Det är ju som sagt väldigt ineffektivt. Det var bara min gissning att den laddar vid stillastående när laddningsläget är aktiverat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag kör en Passat GTE sedan 2018. Laddning av batteriet under körning drar ca 1 dl extra bensin per mil lite beroende på vilken fart du håller. Jag har bara använt mig av den funktionen nån enstaka gång. Även i GTE läget så smyger den på extra laddning när det finns kapacitet för det.

Liknande ämnen

  1. Golf laddhybrid?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 15:01
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 23:14
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 22:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin