Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Thomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    11

    Justera ljusbild - ledkonverterat halvljus

    Hej!

    Jag har en Passat B8 (2018, 1,4TSI 150, 4Motion, Variant) med original halogenbelysning.
    Har stoppat i H7-led i halvljusen. Lyser naturligtvis bra men för högt. Får "blända av blink" från långtradare men inte lika ofta av personbilar. På min tidigare Golf (också LED-konverterad) kunde man justera höjden med ett hjul invid strålkastarreglaget till vänster om ratten. Detta hjul finns inte på Passaten. Antar att det är automatiskt på ngt sätt.

    Någon som har koll på hur man kan justera ner ljusbilden på halvljuset?
    Antar att det borde finnas något på själva lamphuset...

    Mvh Tobbe

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Är det reflektor eller projektorlampor?

    Om det är vanliga reflektorlampor så är dom olämpliga att konvertera till xenon eller LED. Detta kan då ge mycket stickljus som ses som en aura runt lampan för mötande trafik. En reflektor kräver en punktformig ljuskälla för att fungera bra i en reflektor. Är det däremot projektorlinser så får man inte det problemet. Har du själv sett hur det ser ut som mötande?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Så vitt jag känner till är det inte möjligt att bara byta till en LED-lampa och få till en laglig lösning som går igenom besiktningen, oavsett projektor eller reflektor.

    Att mötande blinkar på dig är ett typexempel på att ljusbilden är galen. Det kan man inte bara fixa genom att justera ned ljuset, det kommer fortsätta att blända. Frågan är ju också hur bra ljuset blir för dig som kör.

    Jag har prövat att byta dimljuslampor från halogen till LED, men ljusbilden blir helt bananas. Mycket ljus i delar av bilden, andra delar blir helt utan ljus.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har hört om samma sak med då gäller det xenonkonvertering av halogen belysning.



    Du kan oftast inte stoppa in en xenonlampa i en halogenstrålkastare och få samma ljusbild. En glödtråd lyser starkast i ytterkanterna av glödtråden och en xenonlampa lyser starkast mitt på xenon ljusbågen, så även ifall ljusbågen hamnar på exakt samma ställe som glödtråden så blir ljusbilden fel. Men på äldre strålkastare som inte är konstruerade med hänsyn till att glödtråden lyser starkt på olika ställen, då går det oftast bra att konvertera.


    Och jag antar att samma sak gäller ifall man vill LED konvertera.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns videos på YT som till och med visar skillnaden i längd på dessa LED ljuskällor jämfört med en standard halogenlampan. Då kan man (i alla fall bör) förstå varför det inte funkar i praktiken och ljusbilden blir helt tokig. Den hamnar helt fel i reflektorn och ger därför fel ljusbild. Osram har dock tagit fram några produkter som fungerar i utvalda bilmodeller och strålkastare.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Wow så många gissningar här och ingen föreslår att du helt enkelt justerar lycktorna.
    Det finns ett litet hål på ovansidan av lyckthuset, där stoppar du ned en stjärnskruvmejsel och höjer eller sänker ljuskäglan.
    Det andra du skall göra är att justera LED lampan så den sitter vertikalt i reflektorn.

    Ps, inget ovanstående fungerar i Dimljus, där blir spridningen skit vad du än gör.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Niclas Tollgård
    Ort
    Stockholm / Märsta
    Inlägg
    13
    Har haft samma problem på de bilar jag provat att byta på.

    Lösningen för mig har varit att beställa ett helt kit från denna site: https://www.retrofitlab.com/

    Funkar perfekt!

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Thomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Wow så många gissningar här och ingen föreslår att du helt enkelt justerar lycktorna.
    Det finns ett litet hål på ovansidan av lyckthuset, där stoppar du ned en stjärnskruvmejsel och höjer eller sänker ljuskäglan.
    Det andra du skall göra är att justera LED lampan så den sitter vertikalt i reflektorn.

    Ps, inget ovanstående fungerar i Dimljus, där blir spridningen skit vad du än gör.

    Tackar!!

    Ska prova ikväll i garaget.
    På min Golf kunde jag ju göra just detta inifrån kupen och det vara bara att skruva på hjulet så att ljusbilden sänktes.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av TobbeSthlm Visa inlägg
    Tackar!!

    Ska prova ikväll i garaget.
    På min Golf kunde jag ju göra just detta inifrån kupen och det vara bara att skruva på hjulet så att ljusbilden sänktes.
    Men ljusjusteringen inifrån bilen är till för att sänka ljusbilden när man lastat eller drar släp och således ingen permanent lösning.
    Ingenting som SBP hade godkänt, iofs så gör dem inte det med LED heller

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Wow så många gissningar här och ingen föreslår att du helt enkelt justerar lycktorna.
    Det finns ett litet hål på ovansidan av lyckthuset, där stoppar du ned en stjärnskruvmejsel och höjer eller sänker ljuskäglan.
    Det andra du skall göra är att justera LED lampan så den sitter vertikalt i reflektorn.
    Min fråga gällde om det verkligen är höjden, eller ljuslängden som det egentligen heter, som ställer till problem. Det jag skrev om en aura på reflektorlampor, alltså kass ljusbild, var för att verkligen fokusera på vad som är problemet. Är det höjden som är problemet så funkar det kanske att sänka dom. Är det däremot ljusbilden som inte är bra så hjälper det inte så mycket att justera ner dom. Jag upprepar frågorna: Vad är det för typ av lampor och har du själv sett hur det ser ut för en mötande?

    Och det med att den ska sitta vertikalt. Är det själva kretskortsflisan med LED-chipen du menar då? Det är ju riktigt isåfall. Det låter kanske lite udda att dom ska lysa åt sidorna, men det är så instruktionerna säger. Iallafall på mina Ultinon-LED.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Thomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    11
    Var i garaget igårkväll.
    Ställde bilen mot väggen och tejpade där halvjuset slog i väggen.
    Backade 5 meter och justerade ner ljuset så att det nu lös 6 cm under tejpen.
    (Ljuset var 10 cm över...)
    Lätt som en plätt.
    Var en vit tydlig plastskruv.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av TobbeSthlm Visa inlägg
    Var i garaget igårkväll.
    Ställde bilen mot väggen och tejpade där halvjuset slog i väggen.
    Backade 5 meter och justerade ner ljuset så att det nu lös 6 cm under tejpen.
    (Ljuset var 10 cm över...)
    Lätt som en plätt.
    Var en vit tydlig plastskruv.
    Förstår inte vad du menar med din justering?

    Parkera bilen några meter från en vägg med halogenlampor monterade och med rätt ljusbild, markera ordentligt och exakt på väggen.
    Låt bilen stå kvar på exakt samma ställe, byt lampor, justera ljusbilden efter dina markeringar, får absolut inte lysa över eller sidan om dina markeringar för då kommer du 100% säkert att blända/irritera mötande fordon och gående.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Thomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Förstår inte vad du menar med din justering?

    Parkera bilen några meter från en vägg med halogenlampor monterade och med rätt ljusbild, markera ordentligt och exakt på väggen.
    Låt bilen stå kvar på exakt samma ställe, byt lampor, justera ljusbilden efter dina markeringar, får absolut inte lysa över eller sidan om dina markeringar för då kommer du 100% säkert att blända/irritera mötande fordon och gående.
    Det hade ju varit det optimala (Tänkte inte på det då jag bytte...)
    Men nu är de iaf nedjusterade och borde blända mkt mindre iaf.

  14. #14
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Bra inlägg:

    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Så vitt jag känner till är det inte möjligt att bara byta till en LED-lampa och få till en laglig lösning som går igenom besiktningen, oavsett projektor eller reflektor.
    Att mötande blinkar på dig är ett typexempel på att ljusbilden är galen. Det kan man inte bara fixa genom att justera ned ljuset, det kommer fortsätta att blända. Frågan är ju också hur bra ljuset blir för dig som kör.
    Jag har prövat att byta dimljuslampor från halogen till LED, men ljusbilden blir helt bananas. Mycket ljus i delar av bilden, andra delar blir helt utan ljus.
    Ändå tror man att det räcker med att skruva på en vit tydlig plastskruv så går bilen genom besiktningen. Hur tänker ni nu?


  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Bra inlägg:



    Ändå tror man att det räcker med att skruva på en vit tydlig plastskruv så går bilen genom besiktningen. Hur tänker ni nu?

    Vaaa Läs om läs rätt

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Thomas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Bra inlägg:



    Ändå tror man att det räcker med att skruva på en vit tydlig plastskruv så går bilen genom besiktningen. Hur tänker ni nu?

    Klart jag fattar att den inte går igenom en besikting. Ville bara få till ljusbilden så den inte störde för mycket.
    (För övrigt hittade jag i menyn att man kan justera lhushöjden där...)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-01, 19:25
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 20:35
  3. Justera xenon halvljus på passat 3BG
    Av bmk i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 18:50
  4. Diffus ljusbild. Hjälp!
    Av Yo-L i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 20:11
  5. Klarglas Golf 2 - Ljusbild?
    Av Fireball i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 04:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin