Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13

    Volkswagen Golf Bluetooth anslutning.

    Hej!
    Jag är helt ny i forumet och vet inte om denna fråga kanske redan är besvarad, men tänker att jag startar en ny tråd och skulle det vara så att svar redan finns, så tar jag gärna emot länkar till befintliga trådar.

    Jag köpte nyligen en begagnad VW Golf TSI 2010 och har lite funderingar kring bluetooth möjligheterna i bilen. Bilen är utrustad med en rcd 510 stereo och under passagerarsätet sitter en 9W2 modul (1K8 035 730 D). Som jag har förstått så ska denna modul vara utrustad med bluetooth. Med stereon har jag möjlighet att aktivera eller avaktivera bluetooth, men mer inställningar hittar jag inte, kan inte heller se några bluetooth inställningar i färddatorn och trycker jag på "phone" knappen på stereon, så går den bara i muteläge. Jag har inte heller några bluetooth knappar i taket som vissa andra modeller har.

    I bilen finns även en extern bluetooth efterinstallation, en "HBM touch adapter", som bara är utrustad med samtalsfunktion och inte mediauppspelning, så jag funderar på om denna kan vara en orsak att bilens interna bluetooth inte fungerar.

    Har någon ett svar eller några tips på hur jag ska gå tillväga, så hade jag varit väldigt tacksam!

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    1. Vad vill du använda bluetooth i bilen till? Handfree?
    2. Kan du koppla upp med bluetooth i din telefon till bilen?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    1. Jag vill använda Bluetooth till både musik och samtal, men främst musik.
    2. Kan koppla upp mig till den externa "HBM touch adapter" grejen, men inte bilens egna bluetooth.

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    1. Ser du bilens egen bluetooth i telefonen?
    2. Kan du stänga av/koppla ur den externa burken? Om så, gör det någon skillnad?

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    1. Ser inte bilens egna bluetooth i telefonen.
    2. Den externa burken går rakt in i instrumentpanelen, verkar inte vara något man kommer åt utan att börja lossa på andra grejer först. Så har med andra ord inte provat att koppla ut den. Har ingen erfarenhet av bilkablage heller, så vet inte riktigt vart jag ska börja lossa.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av VemÄrJag Visa inlägg
    2. Den externa burken går rakt in i instrumentpanelen, verkar inte vara något man kommer åt utan att börja lossa på andra grejer först. Så har med andra ord inte provat att koppla ut den. Har ingen erfarenhet av bilkablage heller, så vet inte riktigt vart jag ska börja lossa.
    Touchadaptern går lätt att ta loss ur dockan genom att hålla in knappen på sidan av dockan, lyfta adaptern uppåt och sedan utåt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Touchadaptern går lätt att ta loss ur dockan genom att hålla in knappen på sidan av dockan, lyfta adaptern uppåt och sedan utåt.
    Ja den kan jag plocka bort, om det kan göra någon skillnad.

  8. #8
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Ser du bilens egen BT nu med adaptern bortkopplad (inte bara löstagen)?

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av VemÄrJag Visa inlägg
    Ja den kan jag plocka bort, om det kan göra någon skillnad.
    Prova om det gör nån skillnad. Den ska inte behövas för att ha koppla upp telefonen med Bluetooth ifall bilen har Bluetooth från fabrik, vilket din verkar ha eftersom du har modulen under stolen.

    Jag är lite osäker på vad adaptern gör, annat än att den ger ett dedikerat användargränssnitt för telefonen. Finns olika modeller av dom där adaptrarna. Finns till och med en utan skärm med bara två knappar, tror den är den billigaste varianten som bara används för att möjliggöra Bluetooth i bilar som har dockan från fabrik men ingen Bluetooth modul.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det inte 9w7 som har A2DP, alltså inte 9w2!?!?
    Hur som är det väl bara byta till 9w7 och koda lite (eller var det några kablar också)?
    Länge sedan jag uppgraderade från 9w2 på någon bil...

    Knapparna i taket kan eftermonteras och kodas till vilket tlf.nr. man önskar

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Prova om det gör nån skillnad. Den ska inte behövas för att ha koppla upp telefonen med Bluetooth ifall bilen har Bluetooth från fabrik, vilket din verkar ha eftersom du har modulen under stolen.

    Jag är lite osäker på vad adaptern gör, annat än att den ger ett dedikerat användargränssnitt för telefonen. Finns olika modeller av dom där adaptrarna. Finns till och med en utan skärm med bara två knappar, tror den är den billigaste varianten som bara används för att möjliggöra Bluetooth i bilar som har dockan från fabrik men ingen Bluetooth modul.
    Var ute och provade lite och det gick att ansluta till bilens BT (genom att trycka två gånger på telefonsymbolen på ratten), men bara när den externa apparaten sitter där, om jag tar bort den så avbryts uppkopplingen direkt. Däremot fanns det ingen möjlighet att byta låt osv, men det kanske inte går på 9W2 modellen? BT namnet var "VW UHV", låter det som bilens standard BT namn?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Är det inte 9w7 som har A2DP, alltså inte 9w2!?!?
    Hur som är det väl bara byta till 9w7 och koda lite (eller var det några kablar också)?
    Länge sedan jag uppgraderade från 9w2 på någon bil...

    Knapparna i taket kan eftermonteras och kodas till vilket tlf.nr. man önskar
    Tror att den ska ha A2DP. Skulle det vara så att det är något fel på modulen så blir det nog en 9w7 jag uppgraderar till, men uppgraderar inte om jag inte behöver
    Senast redigerad av VemÄrJag den 2020-11-09 klockan 19:30.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Ser du bilens egen BT nu med adaptern bortkopplad (inte bara löstagen)?
    Har inte provat att koppla bort den helt, är inte helt säker på hur man gör, men som sagt, jag hittade bilens BT när adaptern satt där, men inte utan.

  13. #13
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Är det inte 9w7 som har A2DP, alltså inte 9w2!?!?
    Hur som är det väl bara byta till 9w7 och koda lite (eller var det några kablar också)?
    Det är en djungel det här med vilken PR-kod som motsvarar vilka Bluetoothmoduler och vilken funktionalitet de har. Jag försökte få klarhet i det när jag skulle uppgradera från RNS-315 (som har inbyggd Bluetoothmodul) till RNS-510, men det fick jag aldrig utan det slutade med att jag köpte en "tillräckligt ny" version av Bluetoothmodul på Ebay.

    Ross-tech (dom om nån borde väl ha koll) har en lista men där saknas en massa data, dessutom finns inte nyare artikelnummer med. Den listar dock moduler både med och utan A2DP som 9W2: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...e_Retrofitting

    Det är möjligt att modulen i bilen i fråga inte har A2DP men det borde ju åtminstone gå att köra telefonsamtal över Bluetooth.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det är en djungel det där med versionerna. Gemensamt är i alla fall om man inte har A2DP i bilen, eller endast ljud i mono, behöver man byta kabelhärva eller komplettera med kablar. Jag har monterat några såna där enheter av olika generationer och finns inte A2DP från fabrik finns inte ljudkablarna dragna är min erfarenhet från Skoda och VW.

    Sedan finns ju moduler med sms wifi hotspot - inget man behöver om man frågar mig.

    https://www.google.com/search?q=vw+1...5QVNOWdG0wQdfM
    https://www.briskoda.net/forums/topi...odule-upgrade/

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Enligt länken du skickade, så ska den enheten jag har vara utrustad med A2DP. Har än så länge bara provat spela musik via Spotify och där går det inte att byta låt med bilens knappar.
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-10 klockan 06:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det är en djungel det där med versionerna. Gemensamt är i alla fall om man inte har A2DP i bilen, eller endast ljud i mono, behöver man byta kabelhärva eller komplettera med kablar. Jag har monterat några såna där enheter av olika generationer och finns inte A2DP från fabrik finns inte ljudkablarna dragna är min erfarenhet från Skoda och VW.

    Sedan finns ju moduler med sms wifi hotspot - inget man behöver om man frågar mig.

    https://www.google.com/search?q=vw+1...5QVNOWdG0wQdfM
    https://www.briskoda.net/forums/topi...odule-upgrade/
    sms och wifi hotspot kan jag vara utan, men du menar att det kan sitta en modul med A2DP stöd, fast med kablage som inte stödjer det?

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Finns ju en risk med att en gammal modul och ett modernare BT protokoll inte är fullt kompatibelt. Jag har kört med A2DP sedan 2010 med rattstyrning.

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Finns ju en risk med att en gammal modul och ett modernare BT protokoll inte är fullt kompatibelt. Jag har kört med A2DP sedan 2010 med rattstyrning.
    Finns det något man kan göra åt det, eller är det bara att byta ut hela modulen?

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Jag har som sagt aldrig stött på en modul med A2DP funktion som inte varit aktiverad i bilen. Men jag har inte sett allt. Tittar du på ett kabeldiagram bör du kunna se om det är trådat för ljud.
    Finns ju många ställen att handla ifrån - här är ett. Finns naturligtvis på Ebay också.

    https://www.carsystems.eu/golf-6-bt,tag.html

  20. #20

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Funderar på att om det kan vara så att individen som installerade adaptern använde sig av kablage som inte stödjer A2DP och då BT uppkopplingen bryts när man plockar bort adaptern, så verkar det ju nästan som att ljudkablarna från modulen går via adaptern. Har någon några fler teorier? Kan det kanske vara att man behöver koda modulen eller stereon? Hur kan man särskilja ljudkablar som har och inte har stöd för A2DP om det är så att jag skulle inspektera kablaget?

Liknande ämnen

  1. Turbo gti mk5, anslutning ic-rör
    Av Mickeelfstedt i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-28, 22:11
  2. *IPod anslutning
    Av Masen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 19:14
  3. Vart ska denna anslutning gå? mkIV 1.8T
    Av 3L1T i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 18:19
  4. Golf IV öppet filter anslutning i mm?
    Av Polyphony i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 01:08
  5. Anslutning, spjällhuset PG
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 00:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin