Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Alltså är det något som inte är fabriksmonterat utan är installerat av en tidigare ägare? Antingen Bluetoothmodulen under stolen eller dockan på instrumentbrädan? Det är ju nämligen vanligt att dessa sitter fabriksmonterade.

    Ifall det är nån som försökt sig på en eftermontering så känns det ju som att något blivit fel eller att något inte blivit inkodat korrekt ifall det inte går att få kontakt alls. För poängen med Bluetoothmodulen under stolen är ju att man ska kunna koppla telefonen mot bilen utan att behöva använda nån tillbehörsadapter. Om man lyckas med det så lär man ju upptäcka sen om modulen stöder AD2P eller inte, men åtminstone borde du kunna koppla upp dig mot bilen.

    Känns som att man kanske blir tvungen att försöka googla fram "pinout" diagram både för Bluetoothmodul och RCD 510 och kolla vilka kablar som faktiskt är dragna.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Har ingen aning om vad som är monterat av vem, känns däremot tveksamt att den där adaptern skulle vara fabriksmonterad. Kan ju vara så att adaptern har någon funktion modulen och stereon inte har som sedan har eftermonterats på ett diskutabelt sätt. Men kan som sagt ansluta mig till BT via modulen, bara det att jag inte kan styra musiken mer än att höja och sänka volymen via stereon och ratten.

    Vilken roll adaptern har i detta är jag osäker på mer än att den måste sitta på plats för att BT från modulen ska fungera, däremot behöver jag inte ansluta adaptern till telefonen. Eftersom adaptern antagligen sitter i ett borrat hål i instrumentbrädan, tänker jag att den får sitta kvar där oavsett (då jag annars får leva med ett fult hål istället), men skulle vara toppen om man fick till bättre musikkontrollsmöjligheter som att byta låt via ratten och stereon.

    Omkodning eller försöka hitta och följa ett "pinout" diagram kanske blir nästa steg då, får nog läsa på lite om hur dessa diagram fungerar först för att jag ska förstå något.

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Men har du en modul under passagerarstolen? Brukar ligga i en liten frigolitlåda om det är korrekt monterat.
    Saknas den gissar jag att du inte kommer i mål med det du önskar om du inte installerar en ny modul med de funktioner du önskar.
    Se länk till en shop i tidigare inlägg, där finns också kabelstammen du behöver.

  4. #24
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag har antagit att det är typ en sån här du har på instrumentbrädan, stämmer det?

    Namn:  vw-cradle.jpg
Visningar: 204
Storlek:  28.6 KB

    Det där en s.k. Bury-docka och det är vanligt att det sitter en sån fabriksmonterad i många VW fram till typ 2013, som en del av tillvalet "Mobiltelefonförberedelse". Jag tvivlar på att någon eftermonterat en sådan i en 2010, då Bury-systemet med sina telefonspecifika adaptrar hade sina glansdagar på de gamla Nokia-knapptelefonernas tid men visst, det är inte omöjligt.

    Jag tror (notera ordvalet) att denna docka ingick i basnivån av tillvalet "Mobiltelefonförberedelse" där bilen inte fabriksmonterades med Bluetoothmodul, utan om ägaren senare ville köpa till Bluetooth kunde man köpa en adapter (med eller utan touchskärm) som man klickar fast i dockan.

    Dock finns det även bilar som har både Bluetooth och Bury-dockan på instrumentbrädan från fabrik. Till exempel min Polo R WRC 2014 byggdes med "Mobiltelefonförberedelse Plus" vilket innefattar Bluetooth från fabrik, och även dockan på instrumentbrädan. Då behöver man inte ha någon adapter i dockan för att kunna koppla upp sig över Bluetooth, jag kopplar upp mig mot bilens fasta Bluetoothmodul och kör både samtal och Spotify över BT. Poängen med dockan i en bil med separat Bluetoothenhet är att kunden kan skaffa en telefonhållare med laddningsfunktion att klicka fast i dockan.

    Därför tycker jag det låter konstigt att du har en Bluetoothmodul i bilen men inte lyckas koppla upp dig mot den. Om allt är installerat och kodat korrekt så borde det funka utan någon adapter i dockan. Funkar det inte så känns det ju som att Bluetoothmodulen under stolen är ur funktion ev. att den använder nåt gammalt Bluetoothprotokoll som din telefon inte stöder men just det känns inte så troligt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #25

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Precis! Det är en sådan som sitter där med en touchadapter där man kan komma åt telefonbok och lite annat. Ja mycket möjligt att att det är som du säger att den satt där från början, har bara inte sett något liknande tidigare i andra bilar. Samtidigt tror jag ändå att modulen fungerar (till viss del i alla fall), för det är den jag ansluter mig till och inte adaptern, då det står "ej ansluten" på adapterns display (jag kan ansluta mig till adaptern också, men den har ett annat namn i BT listan). En märklig sak dock är när telefonen ansluter sig till bilens BT, så händer det ibland att telefonen ringer upp VW kundtjänst automatiskt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Men har du en modul under passagerarstolen? Brukar ligga i en liten frigolitlåda om det är korrekt monterat.
    Saknas den gissar jag att du inte kommer i mål med det du önskar om du inte installerar en ny modul med de funktioner du önskar.
    Se länk till en shop i tidigare inlägg, där finns också kabelstammen du behöver.
    Modulen sitter där och vad jag kan se så har den A2DP stöd. Kan ju slå en kik på kablaget som sitter där och jämföra med ett kablage som har A2DP stöd på den länkade sidan.

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Verkar jättekonstigt om du har två bt moduler. Men om nån tidigare bilägare inte haft koll och blivit lurad på nåt sätt så kan ju allt ske. Originalmodulen behöver i alla fall kodas in i gateway och RCD samt eventuellt rattmodulen för att få full funktion. Men är det en gammal modul under stolen kanske den inte har stöd för stereo eller alla rattfunktioner.

    Det är busenkelt att montera ut en rcd ur en Golf, då kan de se vad som är inkopplat. Är du osäker på att skruva lite själv kan jag hjälpa dig.

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Ja det är en BT modul och en BT adapter. Tycker också det är skumt det finns två BT enheter, men en av dom är väl antagligen ditmonterad i efterhand. Har kollat lite videos på hur man monterar ut en rcd, så det ska nog inte vara några problem. Känner en som har verktyg för att koda rcd och modul, så finner jag inga konstigheter med hur saker är kopplat, så kan jag kanske vända mig till honom. Men tack för erbjudandet.

Liknande ämnen

  1. Turbo gti mk5, anslutning ic-rör
    Av Mickeelfstedt i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-28, 23:11
  2. *IPod anslutning
    Av Masen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 20:14
  3. Vart ska denna anslutning gå? mkIV 1.8T
    Av 3L1T i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 19:19
  4. Golf IV öppet filter anslutning i mm?
    Av Polyphony i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 02:08
  5. Anslutning, spjällhuset PG
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 01:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin