Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Niklas
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6

    Golf 2017 SC Kondens/fukt vänster framlyse LED

    Hej!

    För c:a 1,5 månad sedan så fick jag plötsligt kondens på vänster framlyse på min golf 2017. Kondensen syns framförallt längs med nedersta kanten samt att det går upp på sidan på lyktan.

    Jag har varit i kontakten med VW och dem säger att det är normalt då LED inte avger någon vidare värme.

    Jag tycker det är konstigt då det endast är vänster framlyse som är drabbat. Jag kan ej finna några sprickor eller liknande på glaset.

    Det måste väl finns någon slags ventilation på insidan som har täpps igen eller liknande?
    Känns tråkigt att behöva leva med detta, då det ser riktigt fult ut.

    Hoppas nån har kunskap om detta som kan hjälpa mig att bli av med fukten/kondensen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Kondens bildas när varm (fuktig) luft avkyls. Om du kör med halvljuset tänt en stund, försvinner fukten inte då?
    Dessutom: Om du inte har kondens på andra sidan, kan det bero på att halvljuset på den sidan inte fungerar?
    Bara några omedelbara tankar ...

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Niklas
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6
    Nej fukten kvarstår då den sitter längs med DRL slingan som du ser på bilden. Jag har kört med lysena tända i över 1 timme i sträck flera gånger med fukten kvarstår ändå.

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Vad är DRL?

    Teoretiskt skulle det kunna ha gått läck i tätningen till LED-avdelningen så fuktig luft trängde in vid ett övertyck utanför. Fukten innanför måste sedan ventileras bort genom en i stort sett tät förslutning.
    Att VW säger att det är "normalt" låter som om de antingen inte har en aning eller att de vill skylla ifrån sig. Ingen garanti kvar antar jag?
    Åk till en annan VW-handlare och/eller kompetent verkstad och hör vad de anser.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Niklas
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6
    Day running light
    Joo någonting måste ju vara otätt. Andra bilmärken har ju någon slags dränering i form av gummislang eller liknande på insidan av lyktan. Men kan ej finns något.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är ju samma luft i lamphuset som ute så din teori är inte tokig Niklas. Hade samma problem på en Octavia II och där satt det mycket riktigt luftningar för lamphuset som var igensatta. Hur det ser ut och vad du kommer åt på din Golf har jag dock ingen koll på. LED och xenon avger inte särskilt mycket värme på den sidan ljuskällan så det bidrar nog inte till någon temperatur som kan hjälpa att torka ur insatsen.

    Men visst, teoretiskt kan det ju också bero på att det inte är tillräckligt tätt i lamphuset så vatten kommer in utifrån, alltså mellan "glaset" och lamphuset.

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Vidhåller: Åk till en annan VW-handlare och/eller kompetent verkstad och hör vad de anser.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Niklas
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6
    Joo man kanske får åka och höra med en annan verkstad. Bästa vore om någon annan har råkat ut för samma problem och löst det eller alternativt ha en sprängskiss via vw programmet som kanske kan säga om det finns någon dränering på insidan som man kan kolla upp.
    Tycker det känns orimligt att kondensen ska vara kvar 1,5 månad utan att den försvinner, och fler månader lär det bli..

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av nniikkllaass1988 Visa inlägg
    Joo man kanske får åka och höra med en annan verkstad. Bästa vore om någon annan har råkat ut för samma problem och löst det eller alternativt ha en sprängskiss via vw programmet som kanske kan säga om det finns någon dränering på insidan som man kan kolla upp.
    Tycker det känns orimligt att kondensen ska vara kvar 1,5 månad utan att den försvinner, och fler månader lär det bli..
    Testa att värma med en hårtork, kanske blir du av med det då, och har du tur kommer det inte tillbaka. Hittar du ingen dränering så kanske du får borra ett litet hål på baksidan.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag läste det här i ett annat bilsammanhang:

    Jag hade kondens, men jag plockade bort gummitutan och lampan, tog dammsugaren, tejpade på ett flexibelt rör (elrör, på dammsugarslangen) som jag stack in i lamphuset. Startade dammsugaren och försiktigt värmde på lyktglaset utifrån med en hårtork tills det torkade. Fukten transporterades ur och ny kall luft med låg fukthalt (ju kallare luft desto mindre fukt kan bäras) drogs in i lykthuset. Har inte haft kondens sen dess. Woila!!! ??
    P.S. Att blåsa varmluft in i lykthuset hjälper inte då den varma luften bär all fukt i lykthuset och det ser ut som fukten är borta. Men så fort det blir lite fler minusgrader kommer fukten fällas ut mot kalla delar som lyktglaset.
    Jag tycker det låter helt rätt.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag läste det här i ett annat bilsammanhang:



    Jag tycker det låter helt rätt.
    Och det jag skrev innan var att värma med hårtorken på utsidan av lyktglaset.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Niklas
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6
    Jag har testat med hårtork vid 2 olika tillfällen, dessvärre är samma fukt tillbaka dygnet senare. Men man kanske ska testa med dammsugaren så kanske det fungerar. Bra tips!

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis! Skillnaden var just dammsugaren som ser till att fukten faktiskt kommer ut och inte bara förångas inne i strålkastaren. Jag har inte testat det själv eftersom jag inte haft det problemet, men det låter som att författaren faktiskt testat både detta och lite annat så han vet vad som funkar.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av nniikkllaass1988 Visa inlägg
    Jag har testat med hårtork vid 2 olika tillfällen, dessvärre är samma fukt tillbaka dygnet senare. Men man kanske ska testa med dammsugaren så kanske det fungerar. Bra tips!
    Det innebär ju är strålkastaren är för tät, måste ju finnas någon ventilation någonstans. Mitt förslag med hårtork och borra ett hål har jag själv gjort, fast på halogenstrålkastare. Och i mitt fall fungerade det perfekt, kom inte tillbaka någon fukt/kondens när jag ägde bilen.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Precis, det är väl bara att prova ovanstående. Kommer det tillbaka är det antagligen inte tätt mellan lyktglas och lykta.
    Då kan man ju börja demontera och plocka isär och se om det går att täta. Alternativt köpa nytt eller begagnat för att byta.

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Niklas
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6
    Synd att det inte är en vanlig gummidamask som man bänder bort så är man inne i lyktan. På denna så verkar det sitta 4 torx skruvar till själva led lampan. Om man skruvar bort dem så bör man kanske komma in i själva lyktan.
    Finns det någon risk om man lossar på dessa att ljus inställningen går sönder alternativt att det inte blir lika tätt som innan?
    Bilen har automatisk helljus och kurvljus, man vill inte råka ha sönder dessa saker...

    Snubblade in på denna sida http://www.vwgolf.org/ där fann jag detta.

    Kan det vara så att det inringade i rött är dränering av lyktan?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av nniikkllaass1988 den 2020-11-07 klockan 22:43.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-11-19, 13:31
  2. Golf R SC + ED30?
    Av BjornL i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 23:37
  3. LED på Släp, el och LED-lampor.
    Av poker70 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-02-06, 15:47
  4. kondens (Imma) Golf mk6 strålkastarna.
    Av anri52 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 19:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin